۱۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۶

آخرین حدس و گمان‌ها از برنده امسال؛

برنده نوبل ادبی ۲۰۲۰ فردا معرفی می‌شود/امیدواران چه کسانی هستند؟

برنده نوبل ادبی ۲۰۲۰ فردا معرفی می‌شود/امیدواران چه کسانی هستند؟

آکادمی ادبیات نوبل در سوئد فردا اسم برنده ۲۰۲۰ را اعلام می‌کند اما در ۲۴ ساعتی که به معرفی این نام باقی مانده، حدس و گمان‌هایی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۰ فردا بعد از ظهر معرفی می‌شود. هر سال الکس شپرد منتقد ادبی در سایت نیوریپابلیک لیستی را منتشر می‌کند که پیش‌بینی می‌کند چه کسانی از بیشترین شانس برای دریافت این جایزه برخوردار هستند. با توجه به تمام سورپرایزها و عدم اطمینان‌هایی که طی چند سال اخیر هم در دنیا و هم در رقابت نوبل ادبیات شکل گرفته، شپرد ابتدا از تمام مردمی که هر سال بر پایه پیش‌بینی‌هایش پول سر برنده جایزه نوبل شرط می‌بندند خواست به هیچ وجه چنین کاری انجام ندهند.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که چند سال اخیر برای جایزه نوبل متلاطم بوده‌اند و به طور مثال انتخاب باب دیلن به عنوان برنده ۲۰۱۶ نشان داد که بنیاد نوبل می‌خواهد تفسیر خود از ادبیات را گسترش دهد. به گفته شپرد، پنج نفر از جمله افرادی محسوب می‌شوند که هر سال خیلی‌ها روی‌شان شرط می‌بندند و امسال هم شانس خوبی برای پیروزی دارند. این افراد ماریس کُنده رمان‌نویس گوادولوپی، انگوگی وا تیونگ‌او رمان‌نویس کنیایی، یان لیانکه رمان‌نویس و نویسنده داستان‌های کوتاه اهل چین، کان ژو منتقد ادبی و نویسنده اهل چین و یو هوآ نویسنده تجربی چینی هستند.

این‌منتقد ادبی به این‌نکته اشاره کرد که پارسال آکادمی نوبل گفت کاملاً آگاه است که خیلی‌ها می‌گویند بسیار اروپامحور و محدود شده است، اما در نهایت دو اروپایی جوایز ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را بردند.

شپرد در ادامه به شانس‌های اروپایی امسال اشاره کرد و گفت: آن‌ها لیودمیلا اولیتسکایا از روسیه، خاویر ماریاس از اسپانیا، آنی ارنو از فرانسه، فردریک می‌راکر از اتریش، ادنا اوبراین از ایرلند، یون فوسه از نروژ و میلان کوندرا از فرانسه هستند. چهار اروپایی یعنی کارل اووه کناسگارد از نروژ، میشل اولبک از فرانسه، سلی رونی از ایرلند و النا فرانته از ایتالیا هیچ‌شانسی برای دریافت جایزه ندارند. بدون توجه به اینکه آیا بریتانیا هنوز بخشی از اروپا محسوب می‌شود یا خیر، این نویسنده‌ها شانسی برای پیروزی ندارند: هیلاری مانتل، ایان مک‌یوان، مارتین امیس، جولین بارنز، تام استاپرد و جی‌کی رولینگ. او همچنین پیش‌بینی می‌کند که تعداد زیادی از آمریکایی‌ها از جمله مریلین رابینسون، توماس پینچون، دان دلیلو، کورمک مک‌کارتی، ریچارد فورد، جویس کرول اوتس و چارلز سیمیک شانسی ندارند.

وی می‌گوید دو نویسنده کانادایی مشهور هستند که می‌توانند امسال از شانس‌های پیروز باشند. آن‌ها مارگارت آتوود و آن کارسون هستند. به گفته شپرد، چند غیراروپایی از جمله هاروکی موراکامی، کو اون از کره جنوبی و آموس اوز از اسرائیل نیز مسلماً جزو برنده‌ها نخواهند بود. اما تعداد دیگری غیراروپایی هم هستند که امسال اقبال دریافت جایزه را دارند: جاماییکا کینکید رمان‌نویس آنتیگوایی-آمریکایی، اسکولاستیک موکاسونگا رمان‌نویس فرانسوی-رواندایی، هومرو آریجیس از مکزیک، لینتون جانسون از جاماییکا، میا کوتو از موزامبیک و آدونیس از سوریه.

کد خبر 5042723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha