۴ تیر ۱۳۸۶، ۹:۵۸

در همایش تقریب مذاهب اسلامی انگلیس تأکید شد:

وحدت مسلمانان راهکاری اساسی برای رفع مشکلات امروز است

وحدت مسلمانان راهکاری اساسی برای رفع مشکلات امروز است

همایش بین المللی تقریب بین مذاهب اسلامی دیروز یکشنبه 3 تیر ماه تبادل نظر میان علما و اندیشمندان مسلمان را با محوریت وحدت به عنوان راه حل مشکلات مسلمانان پی گرفت و با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اسلامی انگلیس، در همایش دیروز همایش تقریب مذاهب اسلامی در مرکز اسلامی انگلیس آیت الله اراکی یکی از اساتید حوزه علمیه قم از ایران طی سخنانی منظور از وحدت را وحدت جامعه اسلامی دانست و معیار آن را از دیدگاه قرآنی ، دوستی برای خدا و بغض در راه خدا عنوان کرد.

حجت الاسلام سید فاضل میلانی از دانشگاه بین المللی اسلامی لندن که دیگر سخنران این همایش بود درباره تأثیر گفتگو در تقویت تقریب بین مذاهب اسلامی اظهار داشت : همه باید از تعصبات مذهبی به دور باشند و از اینکه براعتقادات خود پافشاری نمایند و دیگران را قبول نداشته باشند پرهیز نمایند.

وی افزود: اختلافات جزئی در میان مسلمانان قابل پذیرش است و با درایت وعقل می توان بر آن فائق آمد و راه حل آن مناظره با سعه صدر و از طریق منطق وعقل است .

حجت الاسلام میلانی تأکید کرد: گفتگوی توأم با محبت می تواند بسیار کارساز باشد چرا که مسلمانان جهان بیش از آنکه اختلاف نظر داشته باشند در موارد بسیاری اتفاق نظر دارند.

دکتر عبدالفتاح البزم مفتی شهر دمشق نیز گفت : وحدت اسلامی می تواند در این روزگار سخت چاره ساز باشد و نقش علما و اندیشمندان در این راستا بسیار تعیین کننده است .

شیخ فیض الاقطاب صدیقی رئیس دانشکده اسلامی حجاز نقش اقلیتهای اسلامی در غرب را محور صحبت خود قرار داد و تصریح کرد : بیش از دو میلیون مسلمان در انگلیس زندگی می کنند و این در حالی است که مسلمانان در هریک از کشورهای هلند ، فرانسه، آلمان و بلژیک جزء اقلیتهای بزرگ بشمار می آیند و اسلام با مقایسه با سایر ادیان در این کشورها به دلیل میانگین بالای رشد جمعیتی، برتری دارد. امروز مسلمانان نقش چندانی در مسائل سیاسی غرب ندارند . در صورتی که می توانند با اتحاد و همبستگی بیشتر، نقش فعال تری را ایفا کنند .

در این همایش همچنین مقاله آیت الله تسخیری دبیر کل مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران قرائت شد که محور آن بر موضوع ارتباط میان مذاهب اسلامی در گذشته و حال و ارزیابی آن استوار بود .

وی در این مقاله پیدایش مذاهب اسلامی را پدیده ای پسندیده و حاکی از عقلانیت اسلامی دانسته و گفت : این پدیده پس از رحلت نبی اکرم (ص) به وجود آمد و دارای اندوخته های فکری بسیار غنی برای تمدن اسلامی است . اما پدیده ناپسند آن است که به صورت مذهب گرایی درآید .

وی افزود: دعوت ما بر این است که این پدیده به وضع سابق خود برگردد و این امر میسر نمی شود مگر با عقلانیت و گفتگوهای سازنده که همراه با مهر و عطوفت باشد و از وجوه مشترک میان مذاهب بهره جوید.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: راه تقریب ، راه پرفراز ونشیبی است و دارای موانع بسیار از جمله منافع شخصی برخی از زمامداران است ولی به رغم این سختی ها باید به راه خود ادامه دهیم تا تقریب مورد نظر در این جهان ملتهب تحقق یابد .

دکتر محمد العاصی امام جمعه مرکز اسلامی واشنگتن دی سی آمریکا محور اصلی سخنرانی  خود را "تقریب بین مذاهب اسلامی آرزوی همه نیک سرشتان " قرارداد واظهار داشت : مسلمانانی که با قرآن مانوس هستند به فکر وحدت امت اسلامی هستند وهمه تلاش خود را دراین راه قرار داده اند چراکه می دانند امروز دشمنان واقعی اسلام وبیگانگان همه سرزمینهای اسلامی را مورد تهاجم قرار داده اند .

دکتر محمد فؤاد البرازی رئیس انجمن اسلامی دانمارک حل مشکلات مسلمانان در سرزمینهای غیر اسلامی را گامهایی برای رسیدن به اهداف تقریب بین مذاهب اسلامی دانست و گفت : امروز همه مسلمانان با اتحاد خود باید در راه به رسمیت شناختن اسلام به عنوان یک آئین آسمانی و ایجاد یک قدرت واحد سیاسی و اقتصادی و رسانه ای تلاش کنند تا بتوانند بر همه نابسامانیهای اجتماعی و فرهنگی غلبه کنند.

کد خبر 507338

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha