۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۲۷

در قالب یک متن انجام شد

واکنش حجت‌الاسلام غلامی به انتشار نقدی درباره غلامحسین دینانی

 واکنش حجت‌الاسلام غلامی به انتشار نقدی درباره غلامحسین دینانی

در پی انتشار متنی از محمد زارع شیرین کندی در مهر و بیان برخی نقدها درباره استاد غلامحسین دینانی، حجت الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز اسلامی صدرا نقدی بر این مطلب نوشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی انتشار متنی از محمد زارع شیرین کندی در مهر (اینجا بخوانید) و بیان برخی نقدها درباره استاد غلامحسین دینانی، حجت الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز اسلامی صدرا نقدی بر این مطلب نوشته است که در پی می‌آید:

خبرگزاری مهر اخیراً با انتشار یادداشت از آقای محمد زارع شیرین کندی، به استاد ارجمند جناب آقای دکتر ابراهیمی دینانی جسارت کرده است. جای تأسف دارد که با استاد بزرگی نظیر دکتر دینانی که از شاگردان مبرز مرحوم علامه طباطبایی (ره) هستند و حق بزرگ و منحصربفردی به گردن اهالی و دوستداران فلسفه اسلامی دارند اینگونه برخورد می‌شود. در بخشی از این یادداشت آمده است: ""طرف گفت‌وگو را به ندانستن و جهل متهم می‌کند. او پیشاپیش دانایی و محق بودن‌اش را پیش فرض می‌گیرد و این هرچه باشد گفت‌وگو نیست. چرا او یک بار هم «نمی‌دانم» را به زبان نمی‌آورد؟ در حالی که استادش علامه طباطبایی بارها گفته بود: «نمی‌دانم.» میراث برحق سنت سقراطی در فسفه اسلامی، علامه طباطبایی است نه دینانی. دینانی اگر می‌گفت «نمی دانم»، نمی‌توانست در سیمای زیبا هر هفته در برنامه‌ای با یک نفر گفت‌وگو کند و نمی‌توانست هر هفته مکررات بی حد وشمار را با آب و تاب فراوان و با ژست و لحن فیلسوفانه تکرار کند. در فردای یکی از روزهای سیاه و غمزده این دیار، دینانی را در قاب سیما دیدم که همان حرف‌هایش را بازگو می‌کرد. فکر می‌کردم او حداقل چند هفته‌ای به علامت اعتراض به نشنیده شدن صدای مردم در صدا و سیما در برنامه حاضر نشود. آری، هیچکدام از شاگردان علامه از جمله دینانی شباهتی به او ندارند و بیشترشان نان به نرخ روز خورده و می‌خورند.""
البته بخش‌های دیگر یادداشت مزبور هم جای توجه دارد؛ مثلاً در جایی می‌نویسد: ""مردم علی الظاهر دینانی را اندیشمندی طرفدار عقل و منطق و گفت‌وگو می‌شناسند و برخی ژورنالیست‌های بی سواد نیز این رأی و گمان را تقویت کرده‌اند. اما این ظاهر قضیه است. زیرا دینانی همواره خود را با صدا و هیاهو و جار و جنجال اهل فسفه و تفکر نشان می‌دهد."" همانطور که ملاحظه می‌کنید، یک یادداشت توخالی، جاهلانه، متکبرانه و سیاست زده که ظاهراً رسالتی جز انتقام از استاد دینانی ندارد و به شدت از اینکه استاد دینانی به سیاست بازی‌های جناحی خاص وقعی نمی نهند عصبانی است.
البته منزلت و جایگاه استاد دینانی فراتر از این است که با عقده گشایی‌هایی اینچنین لطمه بخورد…جا داشت اگر آقایان نقدی به استاد دینانی دارند از موضع علمی و با رعایت احترام نقدشان را بیان کنند نه اینکه اینگونه به استاد هجمه کنند. انشاالله بنده در آینده درباره منزلت علمی و خدمات عظیم استاد دینانی یادداشتی را تقدیم علاقمندان خواهم کرد.

کد خبر 5109030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • عباس IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 1
      مقام علمی استاددینانی آنقدربالا هست واحتیاجی به تعریف تمجید غیر ندارد که افرادی بخواهند از آن اغراض سیاسی خودشان را دنبال کنندوبه ایشان خورده بگیرند.فیلسوف برجسته ای مثل ایشان میداند چه عکس العملی رادر مسایل گوناگون داشته باشدهرچند بعضی کوته اندیشان ایشان را متهم کنند.