۲۵ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۳۷

تیمورزاده با مهر مطرح کرد؛

نمایشگاه مجازی کتاب جلوی بسیاری از رانت‌خواری‌ها را می‌گیرد

نمایشگاه مجازی کتاب جلوی بسیاری از رانت‌خواری‌ها را می‌گیرد

مدیر انتشارات تیمورزاده گفت: باید راهی پیدا شود که در نمایشگاه مجازی کتاب در حوزه دانشگاهی کتاب‌های مورد نیاز و با کیفیت خریداری شود نه اینکه رانتی برای خریداری کتاب‌ها وجود داشته باشد.

فرهاد تیمورزاده مدیرمسوول انتشارات تیمورزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت و تاثیر نمایشگاه مجازی کتاب گفت: با برگزاری نمایشگاه در قالب مجازی می‌توان جلوی بسیاری از رانت‌خواری‌ها گرفته شود، اقدامی که در آخرین نمایشگاه کتاب تهران انجام شد و اگر نمایشگاه هم امسال در قالب فیزیکی بود شاید رانت‌خواری عده‌ای که نباید در این حرفه باشند و به هیچ قاعده و قانونی پایبند باشند قطع می‌شد.

وی افزود: این موضوع در کتاب‌های پزشکی دانشگاهی و غیرپزشکی هم وجود دارد و برخی از ناشران به دلیل تخلفاتی که انجام داده بودند امسال نمی‌توانستند در نمایشگاه شرکت کنند زیرا برخی در طول سال کتاب می‌فروختند و بعد در نمایشگاه با استفاده از یارانه‌ها با مشتریان خود تسویه حساب می‌کردند.

تیمورزاده با بیان اینکه همه ناشران باید از امکانات برابر استفاده کنند، عنوان کرد: این موضوع در حوزه پزشکی به شدت وجود دارد و به‌نظرم در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رایزنی کند تا کتاب‌های مورد نیاز آن‌ها پس از ارزیابی خریداری شوند تا جلوی برخی سواستفاده‌ها گرفته شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه معاونت فرهنگی از دو سال قبل پای کار آمده بود تا جلوی برخی از این تخلفات گرفته شود، اشاره کرد: باید راهی پیدا شود که در نمایشگاه مجازی کتاب در حوزه دانشگاهی کتاب‌های مورد نیاز و با کیفیت خریداری شود نه اینکه رانت و رابطه‌ای برای خریداری کتاب‌ها وجود داشته باشد، زیرا این موضوع اهمیت ویژه‌ای در ساماندهی و کنترل یارانه‌ها دارد.

تیمورزاده اضافه کرد: با توجه به استمرار بیماری کرونا چاره‌ای جز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب نیست و همان‌طور که واکسن بیماری آنفولانزا مانع ایمنی همیشگی نمی‌شود نمی‌توان از کرونا انتظار ایمنی دایمی را داشته باشیم و باید به دنبال اقدامات مجازی بود تا بتوان بیماری را کنترل کرد.

وی همچنین با طرح این موضوع که ممکن است نمایشگاه مجازی کتاب به اندازه نمایشگاه حضوری به بنیه اقتصادی ناشران کمک نکند، ادامه داد: زمانی که ناشر کتابی منتشر می‌کند باید بازاری برای عرضه داشته باشد و یکی از مشکلات اساسی صنعت نشر که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای آن فکری کند مساله توزیع کتاب است.

این ناشر کتاب های پزشکی در پایان گفت: به عنوان مثال اکنون کتاب‌های کودک بسیار خوبی در کشور تولید می‌شود ولی هیچکدام از مراکز پخش این کتاب‌ها را نمی‌گیرند و توزیع کنند زیرا سیستم پخش ما به صورت اقماری کار می‌کنند و بسیار ضعیف است در حالی که اگر سیستم توزیع خوب و مناسبی داشته باشیم صنعت نشر ما رونق خوبی می‌گیرند.

کد خبر 5122113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha