۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۱۲

مجموعه مقالات منتخب «تمدن و جهانی شدن» کتاب شد

مجموعه مقالات منتخب «تمدن و جهانی شدن» کتاب شد

کتاب مجوعه مقالات منتخب «تمدن و جهانی شدن» به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و ترجمه رسول نوروزی و فضه خاتمی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب مجموعه مقالات منتخب تمدن و جهانی شدن به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با ترجمه رسول نوروزی فیروز عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و فضه خاتمی منتشر شد.

این کتاب دومین اثر از مجموعه مقالات ترجمه شده در موضوع تمدن در پژوهشکده است که چشم‌انداز جدیدی در مطالعات تمدنی در ایران می‌گشاید. متن این ترجمه‎ها از میان هزاران مقاله و فصول کتب مرتبط با مطالعات تمدنی توسط شورای علمی گروه مطالعات تمدنی با وسواس و دقت نظر بسیار بالایی انتخاب شده‎اند و از این رو می‎توان به مخاطب این اطمینان خاطر داده شود که این اثر یک گامِ رو به جلو در عرصه پژوهش‎های تمدنی است. این ترجمه ‎ها سه قلمرو موضوعی «چیستی تمدن»، «اسلام و تمدن» و «تمدن و جهانی‎شدن» را شامل می‎شود.

در پشت جلد این اثر در معرفی آن آمده است: دستیابی به شناحتی روشن از نسبت جهانی شدن (به مثابه دغدغه نو در حیات بشری) و تمدن (به مثابه نماد زیست انسانی) چشم انداز پژوهشی روشنی را در بررسی آنچه بر ما گذشت و آنچه می گذرد در اختیار می نهد. فهم این نسبت در گام نخست نیازمند فهم مسئله هایی است که در ارتباط دو پدیده تمدن و جهانی شدن ایجاد می شود.

کتاب حاضر تلاشی است برای معرفی مسائل پیش روی تمدن در عصر جهانی شدن مخاطب در این کتاب با مسائلی مواجه می شود که برخی از آنها به ماهیت تمدن و جهانی شدن و برخی دیگر به فرآیند و نوع تعامل این دو، البته با خوانشی متفاوت، ارتباط پیدا می کند. این خوانش متفاوت ممکن است ناشی از دوگانه هایی همچون تمدن / تمدن‌ها، جهانی‌شدن / جهانی‌شدن‌ها، پارادایم / پارادایم‌ها و … باشد.

مهمترین رسالت کتاب حاضر عبور از تقلیل گرایی و یک جانبه نگری به تمدن یا به جهانی شدن و افق گشایی برای ادامه مطالعات مرتبط با تمدن و جهانی شدن است.

برای مطالعه فهرست و مقدمه این اثر به اینجا مراجعه کنید.

کد خبر 5159257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha