۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۴۲

مسئول واحد شناسایی بیماران مرگ مغزی اردبیل خبر داد؛

شاخص اهدای عضو در اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

شاخص اهدای عضو در اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

اردبیل- مسئول واحد شناسایی بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: شاخص اهدای عضو در استان اردبیل ۱۸ درصد است که بالاتر از میانگین کشوری برآورد شده است.

معصومه نجفی زارع در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار مهر، با تبریک هفته ملی اهدای عضو اظهار کرد: فعالیت واحد شناسایی بیماران مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از سال ۸۷ شروع شده و تاکنون ۲۱۵ مورد مرگ مغزی تایید شده در اردبیل داشتیم.

وی با اشاره به مرگ و میر ۱۶ هزار نفر ناشی از تصادفات جاده‌ای در کل کشور در سال خاطرنشان کرد: ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در سال در کشور روی می دهد که بالغ بر ۴ هزار مورد از این بیماران مرگ مغزی قابلیت اهدای عضو به بیماران لیست انتظار پیوند را دارند.

مسئول واحد شناسایی بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به لیست ۲۷ هزار نفری انتظار پیوند عضو اشاره کرد و گفت: سالانه تنها یک هزار مورد اهدای عضو در کل کشور انجام می شود که در مقابل میان مرگ و میرهای مغزی رقم بسیار ناچیزی است.

هر دو ساعت یک نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان می سپارد

نجفی زارع با بیان اینکه روزانه شاهد فوت ۷ تا ۱۰ نفر در لیست انتظار پیوند به دلیل نرسیدن عضو پیوندی هستیم، تصریح کرد: سالانه به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد مرگ مغزی به اهدای عضو بیش از ۷ هزار عضو پیوندی رهسپار خاک می‌شوند و این در حالی است که از ۲۷ هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در لیست های انتظار کشور روزانه ۷ تا ۱۰ نفر هر ۲ تا ۳ ساعت یک نفر و سالانه ۳ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

وی اصلی‌ترین عامل در خاکسپاری این اعضای با ارزش را عدم رضایت خانواده‌ها و آگاهی نداشتن کامل جامعه از قطعی بودن مرگ مغزی اعلام و اظهار کرد: آمار رضایت به اهدای عضو تاکنون افزایش مطلوبی داشته به طوری که در حال حاضر ۷۰ درصد خانواده های بیماران مرگ مغزی رای به اهدای عضو هستند.

مسئول واحد شناسایی بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: همچنان اعضای سالم ۳۰ درصد موارد تائید شده مرگ مغزی که سالانه در استان رقمی بین ۱۵ تا ۲۰ نفر است به دلیل عدم رضایت خانواده‌ها به اهدای عضو در زیر خاک دفن می‌شود.

شاخص اهدای عضو در اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

۵۳ بافت باارزش بدن قابلیت پیوند دارند

نجفی زارع خاطرنشان کرد: ۸ ارگان اصلی شامل کلیه‌ها، کبد، ریه‌ها، لوزالمعده، قلب و روده و تعداد ۵۳ نسج از بافت های بدن شامل تاندون ها، مغز استخوان دریچه‌های قلبی و … از هر مرگ مغزی قابل برداشت و پیوند به بیماران نیازمند لیست انتظار پیوند است که متأسفانه با عدم رضایت خانواده‌ها این تعداد ارگان و نسج به خاک سپرده می‌شود.

وی فرهنگ مقدس اهدای عضو از بیماران فوت شده را منطبق بر فتوای تاریخی حضرت امام (ره) و فرهنگی برخاسته از باورهای دینی، کرامت انسانی و نوع‌دوستی و فداکاری دانست و گفت: همزمان با پیشرفت دانش بشری زمینه استفاده از اعضا، بافت و سلول های انسانی برای درمان گسترده‌ای از بیماری ها و نجات جان افراد نیازمند پیوند فراهم آمده است.

مسئول واحد شناسایی بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: این فرهنگ در استان جایگاه نسبتاً قابل قبولی دارد به طوری که در بین ۶۴ واحد دانشگاهی رتبه دانشگاه اردبیل در شاخص اهدای عضو در ردیف ۱۵ قرار دارد.

نجفی زارع شاخص اهدای عضو را تعداد اهدا کننده سالانه تقسیم بر جمعیت هر استان اعلام کرد و افزود: این میزان برای ما در حال حاضر ۱۸.۱۸ درصد هست که از متوسط کشوری که نزدیک به ۱۳ درصد می‌باشد در رتبه بالاتری قرار داریم و همچنان تلاش مضاعف برای افزایش آگاهی عموم مردم در راستای آشنایی آنها با مفهوم مرگ مغزی و قبول آن به عنوان مرگ قطعی در سطح وسیعتر باید انجام شود.

سال گذشته با ۲۲ اهدای عضو در اردبیل موافقت شد

وی ادامه داد: در سال گذشته تعداد ۳۷ مورد مرگ مغزی در اردبیل شناسایی و تائید کردیم که تعداد ۲۲ مورد رضایت داشته‌ایم.

مسئول واحد شناسایی بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار کرد: در این بین اعضای سالم ۱۵ مرگ مغزی متأسفانه به دلیل عدم رضایت به دست نیازمندان لیست انتظار پیوند نرسید.

نجفی زارع با اشاره به تعداد لیست انتظار ۲۷ هزار نفره پیوند عضو در کشور گفت: هر ۱۰ دقیقه یک نفر به این لیست اضافه می‌شود و هر ۲ ساعت یک نفر به دلیل عدم رسیدن عضو پیوندی فوت می‌کند و فقط یک نفر در ۱۲ ساعت موفق به دریافت عضو مناسب می‌شود.

وی با بیان اینکه این آمار تکان دهنده وظیفه مسئولان امر را در فرهنگسازی اهدای عضو در کشور سنگین تر می‌کند، خاطرنشان کرد: هیچ مسئولی نمی‌تواند نیاز احتمالی به دریافت ارگان را در بین نزدیکان و آشنایان خود نادیده بگیرد چرا که همه ما احتمال دارد روزی خودمان نیازمند پیوند عضو برای ادامه زندگی باشیم پس باید تمام ارگان ها، سازمان ها و ادارات باید متحد شده و برای اشاعه این فرهنگ عظیم و مقدس تلاش مضاعف داشته باشیم.

نجفی زارع بیان کرد: امسال از آغاز سال تعداد ۵ مورد مرگ مغزی قطعی و تائید شده داشته‌ایم که فقط ۲ خانواده به این امر مقدس رضایت دادند.

وی گفت: وجود کارت اهدای عضو می‌تواند رضایت دهی خانواده‌ها را با توجه به میل قلبی فرد مرگ مغزی تسهیل کند.

شاخص اهدای عضو در اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

۱۲ هزار کارت اهدای عضو در اردبیل صادر شده است

مسئول واحد شناسایی بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل میزان تمایل خانم ها برای دریافت کارت را بیشتر از آقایان اعلام و تصریح کرد: تعداد کارت های اهدای عضو صادر شده در استان بین ۱۱ تا ۱۲ هزار مورد است و به دلیل صدور کارت از مراجع مختلف آمار درست و دقیقی از کارت های اهدای عضو صادر شده نداریم.

نجفی زارع اظهار امیدواری کرد؛ تمامی دستگاه های دولتی و غیردولتی در اشاعه و تبلیغ این امر خطیر دینی و اخلاقی - انسانی به یاری دانشگاه‌ها بشتابند تا بتوانیم شاهد روزی باشیم که هیچ عضو سالمی زیر خاک مدفون نشود.

وی در پایان گفت: مرگ مغزی مرگ قطعی هست که بعد از شناسایی این بیماران انجام تست های تشخیصی و تایید متخصصین مربوط اقدام به اخذ رضایت از خانواده ها برای اهدای عضو می شود.

کد خبر 6112118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha