۲۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۱

درخواست پنج عضو برای «خبره» شدن؛

سهم‌خواهی انتخابات کمیته المپیک به هیات اجرایی سرایت کرد

سهم‌خواهی انتخابات کمیته المپیک به هیات اجرایی سرایت کرد

سهم‌خواهی افراد مختلف در انتخابات پیش روی کمیته ملی المپیک به خودی‌های این کمیته رسیده و تلاشی که برخی اعضای فاقد شرایط هیات اجرایی به کار گرفته‌اند تا بتوانند مجوز ورود دوباره را بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، بسیاری از انتصاب‌ها و انتخاب‌های این روزهای ورزش و حاشیه‌هایی که به آنها گره خورد به انتخابات پیش روی کمیته ملی المپیک وصل است و جریان‌هایی که از حالا برای قدرت نمایی مدعیان و ورودشان به مجمع به راه افتاده است.

بعد از کمیسیون ورزشکاران و سر و صداهای زیادی که انتصاب‌ها و اعتراضات و کناره گیری برخی اعضای آن به راه انداخت و استعفای یکباره معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش که همگی پشت پرده انتخاباتی داشت، حالا نوبت به خودی‌های کمیته ملی المپیک رسیده تا به خاطر مجمع انتخاباتی آینده این کمیته و گرفتن سهم شان از آن وارد معرکه شوند.

موضوع مربوط به برخی از اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک می‌شود که دوره حضورشان در این ترکیب رو به پایان است اما از آنجا که شرایط فعلی‌شان اجازه ورود دوباره به انتخابات را به آنها نمی‌دهد، به دنبال این هستند تا با نظر رئیس کمیته ملی المپیک و جلب موافقت دیگر اعضای هیات اجرایی سهم خود را از این دوره انتخابات هم بگیرند و چه فرصتی بهتر از نشست های هیات اجرایی و پیگیری مطالبه در آن.

دعوای اعضای هیات اجرایی برای ۵ صندلی

نود و هفتمین نشست اعضای هیات رئیسه و اجرایی کمیته ملی المپیک امروز یکشنبه در محل این کمیته برگزار شد. در این نشست ۱۷ اسفندماه به عنوان زمان برگزاری مجمع عمومی و انتخاباتی این کمیته تعیین شد درحالیکه پیش از این مطالبه گری برخی اعضای هیات اجرایی از این انتخابات عیان شده بود.

موضوع مربوط به سید عبدی افتخاری، علیرضا رحیمی، مجید کیهانی، مجید شایسته و علی دادگر می‌شود که چهار سال پیش به عنوان روسای فدراسیون‌های اسکی، هندبال، دوومیدانی، تنیس و تیراندازی وارد انتخابات کمیته ملی المپیک شدند و رای اعضای مجمع را هم برای عضویت در هیات اجرایی گرفتند. طی این مدت اما کنار رفتن تدریجی از فدراسیون‌های مطبوع شان - به دلیل بازنشستگی یا پایان دوره- باعث کم لم یکن شدن عضویت‌شان در ترکیب هیات اجرایی نشد.

البته به خاطر شرایط فعلی و عدم تصدی صندلی ریاست در فدراسیون‌ها، هیچیک از این پنج نفر نمی‌توانند ورود دوباره ای به انتخابات کمیته ملی المپیک داشته باشند مگر اینکه به نحوی عضو مجمع شوند تا از این طریق بتوانند مجوز کاندیدا شدن برای انتخابات را بگیرند. برای قرار گرفتن در ترکیب مجمع هم چه راهی هموارتر از «انتصاب به عنوان کارشناس خبره».

خبرنگار مهر کسب اطلاع کرد که همین موضوع مطالبه‌ای است که افتخاری، رحیمی، کیهانی، شایسته و دادگر به دنبال آن هستند. تلاش آنها این است که مجوز رئیس و رضایت دیگر اعضای هیات اجرایی را برای معرفی خود به عنوان کارشناس خبره بگیرند تا بابت حضور دوباره انتخابات اسفندماه کمیته ملی المپیک میخ خود را محکم به زمین بکوبند اما آیا اساسنامه کمیته ملی المپیک چنین اجازه‌ای می‌دهد؟

انتخاب اصولی برای کارشناس خبره

طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک ۵ نفر از اعضای مجمع عمومی این کمیته را کارشناسان خبره تشکیل می‌دهند. در بند «ح» از ماده ۵ (ترکیب مجمع عمومی) این اساسنامه در این رابطه آمده است: «پنج نفر از کارشناسان خبره در امور بازی‌های المپیک به پیشنهاد رئیس و تصویب هیات اجرایی که حداقل دو نفر از آنها از میان بانوان و یک نفر از کارشناسان حوزه ورزش دانش آموزی (با توجه به اهمیت بازی‌های المپیک جوانان) خواهد بود.»

پر واضح است که طبق این بند انتخاب همزمان این پنج نفر به عنوان کارشناس خبره امکان پذیر نیست از طرفی ورزش ایران افراد دیگری را هم دارد که به واسطه تجربه بازی‌های المپیک و اشراف به مدیریت این بازی‌ها گزینه‌های اصلح و شایسته‌تری برای معرفی به عنوان کارشناس خبره باشند مانند پیمان فخری، فرید فتاحیان، خسرو امینی، اصغر رحیمی و...

در هر صورت اینکه انتخاب کارشناس خبره بر اساس آئین نامه مصوب کمیته ملی المپیک انجام خواهد شد با این حال این دسته از اعضای هیات اجرایی که با پایان دوره ریاست شان و به لطف رای چهارسال پیش اعضای مجمع کماکان در هیات اجرایی باقی ماندند و به این واسطه بعضاً المپیک توکیو را هم به فهرست سفرهای خود اضافه کردند جنگ و جدل برای گرفتن ۵ کرسی آن را آغاز کرده‌اند.

برای انتخابات ۲۵ دی ماه سال ۹۶ کمیته ملی المپیک محمود مشحون، علی کفاشیان، رضا صالحی امیری، طاهره طاهریان و عاطفه اسلامیان به عنوان کارشناس خبره انتخاب شدند. ورود صالحی امیری و طاهریان به انتخابات و رایی که برای ریاست و نایب رئیسی کمیته گرفتند به این واسطه انجام شد.

کد خبر 5373393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha