۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۹:۰۲

رئیس جهاد کشاورزی ورامین:

فرونشست اراضی جنوبی کشاورزی ورامین را تهدید می کند

فرونشست اراضی جنوبی کشاورزی ورامین را تهدید می کند

ورامین- رئیس جهاد کشاورزی ورامین گفت: فرونشست اراضی جنوبی کشاورزی ورامین را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن بناییان بعد از ظهر دوشنبه در حاشیه بازدید امام جمعه موقت ورامین از اداره جهاد کشاورزی این شهرستان با قدردانی از حضور مسئولین در این اداره گفت: کشاورزی و دامپروری ورامین برای کشاورزی استان تهران رکن شاخصی است.

وی در خصوص اراضی کشاورزی و گلخانه‌ای این شهرستان اظهار داشت: ۴۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت داریم که ۳۵ هزار هکتار زراعی و۱۰ هزار هکتار گلخانه‌ای و کشت قالب گندم و جو است که رتبه اول استان تهران را در این زمینه داریم.

بناییان مشکلات فرونشست زمین را خطر جدی منطقه دانست و تصریح کرد: متأسفانه فرونشست در اراضی جنوبی ورامین هم کشاورزی را تهدید می‌کند و هم ساکنین روستاها را که به همین منظور با راه اندازی آبیاری تحت فشار و در برگیری ۱۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی رتبه اول استان را دارا هستیم که هم فرونشست را کنترل می‌کند و هم نود درصد مصرف آب را بهینه کنترل می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی ورامین با ابراز خرسندی از راه اندازی پس آب جنوب ورامین گفت: راه اندازی پس آب جنوب ورامین در اسفند اجرایی خواهد شد و تا حدود زیادی مشکل اراضی این منطقه حل می‌شود.

وی با ذکر این نکته که در حال حاضر چهل درصد گوشت قرمز استان تهران توسط ورامین تأمین می‌شود، افزود :۳۹۲ هزار دام در سطح منطقه داریم، تأمین نهاده‌ها در اختیار شهرستان نیست ولی در چند ماه گذاشته در بحث نهاده‌ها به یک توزیع مناسب رسیده ایم و ناهماهنگی بین دستگاه‌ها در این خصوص به حداقل ممکن رسیده است.‌

بناییان در خصوص طرح‌های قابل پیگیری که برخی آنها در شرف اجرا هست نیز بیان داشت: مجتمع گلخانه‌ای حصارگلی پس از پانزده سال که راکد بوده است هم اکنون ۲۲ واحد آن در یکسال گذشته به بهره برداری رسیده و بقیه آن تا پایان سال راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: پایانه صادرات ورامین که می‌توان آن را بندر خشک نیز نامید و نیاز جدی این منطقه است در روستای حسن آباد کوه گچ ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اگر به طور صددرصد ساخته شود، بیش از ۱۰۰۰ نفر اشتغال زایی خواهد داشت، مجوز ریلی آن صادر شده است و نهاده‌ها با وجود انبار سیصد هزار تن تأمین خواهد شد که می‌تواند کل استان تهران را پوشش دهد.

رئیس جهاد کشاورزی ورامین گفت: راه اندازی کارخانه آرد با سرمایه گذاری بخش خصوصی در دستور کار است که مقرر گردیده است، گندم از کشور روسیه وارد می‌شود و آرد آن صادر و سبوس آن برای تأمین نهاده‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی برند سازی محصولات کشاورزی را نیاز جدی منطقه دانست و افزود: مقرر گردیده است، احداث میدان میوه تره و بار در جواد آباد و برند سازی محصولات کشاورزی ورامین از جمله پسته ورامین صورت گیرد، ۸۵ درصد پسته استان تهران در ورامین تولید می‌گردد، و تشکل و تعاونی آن در حال شکل گیری است و ۵۰ هکتار زمین در جاده چرمشهر برای ساخت کارگاه فرآوری به این مهم تخصیص داده شده است.

بناییان نوید احداث پنج سردخانه دو منظوره و بروز را روستاهای آب باریک و قلعه خواجه داد و بیان داشت :۶۱۰ هکتار گلخانه‌ای موجود است و چندین شهرک گلخانه‌ای در حال ایجاد است که به فارغ التحصیلان رشته کشاورزی تسهیلات لازم داده می‌شود و این قول را می‌دهیم که با تصمیمات صورت گرفته در آینده نزدیک ورامین یکی از شاخصه‌های مدرن کشاورزی را در کشور اجرایی خواهد نمود.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام سید محسن محمودی امام جمعه موقت ورامین نیز در حاشیه بازدید از اداره جهاد کشاورزی ورامین طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: همکاری دانشگاه کشاورزی و جهاد کشاورزی برای احیا تولیدات کشاورزی و دامی مؤثر است و دانش و تجربه می‌تواند مشکلات را کاهش دهد.

وی با اشاره به مشکلات موجود برای نهاده‌ها دامی افزود: برای تولید و توزیع نهاده‌ها باید خلاقیت داشته باشیم، بسیاری از دورریزهای ما در صیفی جات، میوه جات و حتی غذا می‌توانند برای تولید نهاده‌های دامی مصرف شود.

کد خبر 5374835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha