سورنا ستاری:

هرجا تعداد دانش بنیان ها کم است تحریم ها اثرگذار تر می شود

هرجا تعداد دانش بنیان ها کم است تحریم ها اثرگذار تر می شود

معاون علمی و فناوری گفت: هرجایی که تعداد شرکت های دانش بنیان کم است، تحریم‌ها اثرگذارتر است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، سورنا ستاری در حاشیه بازدید معاون اقتصادی رئیس جمهور از دستاوردهای منتخب صادراتی دانش بنیان با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاقی که محصول ایران‌ساخت با کیفیت تولید کنند برای ورود به بازارهای صادراتی حمایت می‌شوند، ادامه داد: هرجایی که تعداد شرکت های دانش بنیان کم است، تحریم‌ها اثرگذارتر است. مثلا در حوزه کشاورزی که هنوز تعداد شرکت های دانش بنیان ورود کرده به آن در حد قابل قبولی نیست، مشکلات بیشتری وجود دارد و این صنعت هنوز با فناوری و نوآوری کاملا عجین نشده که اقدامات به‌سازی در این مسیر را آغاز کرده‌ایم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به توانمندی‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بهینه سازی انرژی گفت: علاوه بر توانمندی این شرکت‌ها در صنایع بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی از جمله تامین نیاز به کاتالیست‌ها، تجهیزات سرچاهی و بسیاری از فناوری‌های دیگر، امروز شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند عرصه مصرف انرژی را در سطح مصارف تجاری و خانگی با فناوری‌های هوشمند و تجهیزات دانش‌بنیان و کم مصرف پیوند بزنند. فناوری‌ها و ابزارهایی که توسعه عمومی آن‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی از یک سو و ایجاد فضای تسهیل تولید و بازارسازی این محصولات هستیم.

ستاری، با اشاره به در اولویت قرار داشتن تامین زنجیره ارزش و افزایش تاب آوری فناورانه در حوزه کشاورزی و تامین غذا افزود: البته در حوزه امنیت غذایی با ورود معاونت علمی و فناوری طرح هایی در حال اجرا است؛ اما برای توسعه این حوزه نیازمند مشارکت بیشتر شرکت های دانش بنیان و خلاقیتهای آنها هستیم. مثلا با ورود به حوزه تولید دانه های روغنی توانستیم بخشی از نیاز بازار داخلی را تامین کنیم.

ستاری همچنین با اشاره به در اولویت قرار داشتن تکمیل زنجیره ارزش مواد غذایی و امنیت غذایی گفت: به طور مثال در حوزه مرغ لاین برنامه مفصلی داریم. در این حوزه جای کار بسیاری وجود دارد و باید با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این زنجیره در داخل کشور تامین شود؛ چراکه سالیانه ۵/۳ میلیارد دلار واردات داریم که شرکت‌های داخلی می‌توانند سدی بر مسیر این ارزبری باشند در حالی که توانمندی شرکت های دانش بنیان برای تولید این محصول و تامین بازار بالا است.

وی استفاده از محصولات تولید شده با فناوری های پیشرفته را یکی از ضروریات در کشور دانست و افزود: باید به سمتی پیش برویم که این محصولات بتوانند بخش بزرگی از نیاز کشور را تامین کنند. محصولاتی که با اتکا به توان داخلی و با بومی سازی فناوری ها تولید شده اند.

کد خبر 5385505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha