۲۷ دی ۱۴۰۰، ۰:۳۱

مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی:

اعتبارات سفر رئیس جمهور در حوزه عشایر تخصیص نداشته است

اعتبارات سفر رئیس جمهور در حوزه عشایر تخصیص نداشته است

بیرجند- مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۱۴۳ میلیارد تومان برای حوزه عشایری استان اختصاص یافت که تاکنون تخصیصی نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عصمتی پور یکشنبه شب در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: عشایر خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۲۸۶ خانوار هستند که ۷۲ هزار نفر را شامل می‌شوند و حدود ۱۰ درصد جمعیت استان است.

به گفته وی ۸۰ درصد عشایر در مرزهای خراسان جنوبی استقرار دارند و ۲۰ درصد آنها در حوزه کویری هستند و هر سیاه چادر عشایری علاوه بر کارگاه تولیدی، پایگاه امنیتی نیز است.

وی با بیان اینکه به عشایر در خشکسالی ۱۸ سال گذشته بیشترین خسارت وارد شد، اضافه کرد: از جامعه ۱۷ هزار خانواری عشایر ۲۰۶ خانوار یعنی ۶۵ درصد آنها کوچ درون استانی دارند و ۳۵ درصد دیگر به سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و شمالی مهاجرت می‌کنند.

عصمتی پور تصریح کرد: میزان تولیدات و برآوردهای دامی عشایر حدود ۲۱ هزار تن است و با توجه به خشکسالی ۸۰ درصد مراتع از بین رفته و ۲۰ درصد دیگر هم در مناطق کوهستانی گرفتار طوفان شن شده‌اند و گرانی نهادها فشار زیادی به عشایر وارد کرده است.

وی ادامه داد: حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ رأس دام را با هدف کنترل بازار از عشایر خریداری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای تأمین نهاده‌های دامی ۱۱ تعاونی عشایری و یک اتحادیه راه اندازی شده است، عنوان کرد: هرماه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن آرد بین عشایر استان توزیع می‌شود و ۵۰۶ صندوق خرد زنان عشایر با عضویت حدود ۸۷۹ نفر در خراسان جنوبی راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه به حدود هفت هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر آب رسانی می‌شود، گفت: اعتبار استانی ما نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی بیان داشت: به کمک فرمانداری‌ها برای اصلاح ایل راه‌های عشایری نیازمندیم.

کد خبر 5401491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha