۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰

در مجلس دومای روسیه؛

«لاوروف» از اقدامات تلافی جویانه مسکو در قبال غرب خبر داد

«لاوروف» از اقدامات تلافی جویانه مسکو در قبال غرب خبر داد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه آمریکا و غرب منافع دیگران را در نظر نمی گیرند و مشغول تحریک اوکراین برضد روسیه هستند، گفت: در صورت ادامه روند تهاجمی غرب، مسکو نیز اقداماتی را در نظر دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه در سخنانی در مجلس دومای این کشور اعلام کرد که آمریکا در حال تحت فشار قرار دادن اوکراین جهت انجام تحریکاتی مستقیم برضد روسیه است.

لاوروف در این باره گفت: اخیراً آمریکا و متحدان اروپایی اش که فرهنگ دیپلماسی را به کلی فراموش کرده اند، تلاش هایشان را برای مهار کشورمان دو چندان کرده اند.

وی ادامه داد: کافی است به انجام مانورهای نظامی تحریک آمیز بیشتر و بیشتر در نزدیکی مرزهای مان، کشاندن رژیم کی یف به مدار ناتو، تدارک و ارسال سلاح های مرگبار به اوکراین و سوق دادن آن به انجام تحریکات مستقیم برضد فدراسیون روسیه، نگاهی بیندازیم.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه کشورش طرف درگیر در بحران اوکراین نیست، افزود: ما به سرکوب شدید تلاش‌هایی در جهت متوجه کردن مسئولیت عدم پیشرفت (درباره بحران اوکراین) به روسیه ادامه خواهیم داد، به‌ویژه تلاش هایی برای نشان دادن ما به عنوان یک طرف درگیر، همانطور که کشورهای غربی اخیراً به طرز فجیعی تلاش کرده‌اند تا انجام دهند.

وی در این زمینه افزود: ما به طور مداوم از ایالات متحده، فرانسه، آلمان و سایر همکاران غربی که بر رژیم کی‌یف نفوذ دارند می‌خواهیم که اوکراین را وادار به رعایت دقیق توافقات مینسک کنند.

لاوروف با اشاره به اینکه آمریکا و غرب فقط منافع خود را در نظر می گیرند و به منافع کشورهای دیگر اهمیت نمی دهند، گفت: غربی ها به سرکردگی آمریکا در صدد مخالفت با مسیر عینی تاریخ و به دنبال کسب امتیازات یک جانبه برای خود هستند و نه اینکه واقعاً منافع دیگران را در نظر بگیرند چرا که در واقع اصلاً به منافع مشروع کشورهای دیگر اهمیتی نمی دهند.

وی همچنین با تاکید بر اقدامات تلافی جویانه مسکو در صورت نادیده گرفته شدن پیشنهادات روسیه توسط غرب، گفت: ما اجازه نخواهیم داد پیشنهادات ما وارد بحث های بی پایان شود و چنین خط و مسیری به وضوح قابل مشاهده است. ما نمی گذاریم ابتکار عمل ما بی نتیجه بماند.

لاوروف ادامه داد: اگر پاسخ سازنده ای داده نشود و غرب به مسیر تهاجمی خود ادامه دهد، مسکو همانطور که رئیس جمهور بارها اعلام کرده است، اقدامات تلافی جویانه لازم را انجام خواهد داد.

وی همچنین گفت که روسیه امیدوار است که این هفته پاسخی از جانب آمریکا و ناتو درباره تضمین های امنیتی دریافت کند.

لاوروف درباره تضمین امنیت روسیه تحت هر شرایطی، گفت: در هر صورت، همه باید این واقعیت را در نظر داشته باشند که امنیت روسیه و شهروندان آن یک اولویت بی قید و شرط است و تحت هر شرایطی و به طور قابل اعتماد تضمین می شود.

تنش ها بین غرب و روسیه بر سر بحران اوکراین بالا گرفته است. آمریکا و ناتو در این رابطه مسکو را به آماده شدن برای تهاجم به اوکراین متهم می کنند و در این راستا سیلی از تجهیزات و تسلیحات و مشاوران نظامی را روانه اوکراین و کشورهای همسایه روسیه کرده و همچنین مسکو را تهدید به اعمال تحریم های فلج کننده نموده اند.

روسیه نیز با رد تمام اتهامات مذکور می گوید که حق انجام مانور نظامی و جا به جایی نیروها در خاک خود را دارد و آمریکا و ناتو مسبب تمام تنش ها در شرق اروپا هستند چرا که به جای وادار کردن اوکراین به عمل به مفاد پیمان مینسک، سعی در جذب این کشور به حلقه کشورهای عضو ناتو را دارند که این مسئله خط قرمز کرملین محسوب می شود.

کد خبر 5409541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha