۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۸:۱۷

به رغم تنش های واشنگتن-پکن؛

آمریکا: چین فرصت اعمال نفوذ در مسئله اوکراین را دارد!

آمریکا: چین فرصت اعمال نفوذ در مسئله اوکراین را دارد!

دولت واشنگتن در ادامه تلاش برای کشیدن پای پکن به مناقشه اوکراین، مدعی شد که چین شانس ترغیب مسکو به تنش زدایی با کی یف را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «دنیل کریتنبرینک» (Daniel Kritenbrink) از مقامات بلندپایه وزارت خارجه آمریکا، مدعی شد که دولت واشنگتن روی همکاری با متحدان و شرکا ازجمله در منطقه ایندوپاسیفیک متمرکز است تا در صورت تداوم تهاجم علیه اوکراین، پاسخی قاطع به روسیه بدهد.

وی همچنین مدعی شد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در نشست پیش روی گروه کواد (شامل هند، ژاپن، استرالیا و آمریکا)، درباره چالش‌های برخاسته از سوی چین و وضعیت اوکراین با همتایان خود، بحث و تبادل نظر خواهد داشت.

کریتنبرینک که دستیار وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و پاسیفیک است، مدعی شد که این طبیعی است که سران چهار دموکراسی به زعم او اصلی جهان درباره همه مسائل مهم روز گفتگو کنند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا چین را چالشی برای ارزش‌های به اصطلاح دموکراتیک و نظم جهانی تلقی کرد و در عین حال مدعی شد که پکن از شانس ترغیب روسیه به کاهش تنش با اوکراین برخوردار است و این دقیقاً همان چیزی است که جامعه بین الملل از قدرت‌های جهانی مسئول انتظار انجام دادن آن را دارد.

این ادعا با توجه به دیدار «شیء جینپینگ» رئیس جمهور چین و «ولادیمیر پوتین» همتای روس در افتتاحیه المپیک زمستانی پکن مطرح شد.

مسکو ادعاهای غرب را مبنی بر تدارک حمله به اوکراین رد کرده و می‌گوید آمریکا و متحدانش قصد دارند با هدف مهار روسیه، این کشور را در دام جنگی ناخواسته گرفتار کنند.

کد خبر 5416878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha