۲ اسفند ۱۴۰۰، ۳:۰۱

در گفت و گو با مهر مطرح شد؛

نگران «فلک الافلاک» هستیم/ مرمت قلعه باید جدی گرفته شود

نگران «فلک الافلاک» هستیم/ مرمت قلعه باید جدی گرفته شود

خرم‌آباد - نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگران وضعیت قلعه تاریخی «فلک الافلاک» هستیم، تاکید کرد: موضوع مرمت قلعه باید جدی گرفته شود.

مهرداد ویسکرمی در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر لزوم مرمت قلعه تاریخی فلک الافلاک اظهار داشت: قبلاً هم در رابطه با این موضوع هشدار داده‌ام.

وی اظهار داشت: با توجه به مطالعاتی که انجام شده و نیاز به بررسی بیشتر هم دارد، ما نگران قلعه هستیم.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: به وزیر میراث فرهنگی، استاندار و… تذکر داده‌ایم که باید حتماً مرکزی، رصد کند و مقاوم سازی قلعه را جدی بگیرند، آن گونه که دوستان نقشه برداری گفته‌اند، ممکن است حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان برای نصب دستگاه و رصد این موضوع نیاز باشد.

ویسکرمی افزود: طبق مطالعات ماهواره‌ای که انجام شده، دو سانتی متر منطقه قلعه نشست کرده، حتماً نیاز به بازسازی وجود دارد و باید جدی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی اعلام کرده که ما قرار دادها را منعقد کرده‌ایم و به صورت جدی قصد مقاوم سازی را داریم بیان داشت: بحث آزاد سازی حریم قلعه نیز مصوبه سفر دولت دارد.

بنا بر این گزارش، قلعه باستانی «فلک الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طرح استحکام‌بخشی و لرزه‌خیزی قلعه تاریخی فلک الافلاک سال‌هاست که به دلایل مختلفی تکمیل‌نشده و امروز شاهد مشکلاتی در این بنای تاریخی هستیم، مشکلاتی که با هشدار کارشناسان و نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس مواجه شده است.

کد خبر 5429478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha