۸ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۰۲

گزارش مهر از چهارمین روز جنگ اوکراین؛

میزمذاکره دربلاروس/ آژیر خطر در کی یف و سایر شهرها به صدا درآمد

میزمذاکره دربلاروس/ آژیر خطر در کی یف و سایر شهرها به صدا درآمد

در حالی که میز مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس مهیا شده است، اتحادیه اروپا ضمن اعمال تحریم علیه مسکو، اعلام کرد بازدارندگی هسته‌ای ما در حالت آماده باش است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: عملیات نظامی روسیه در اوکراین در حالی برای چهارمین روز متوالی ادامه دارد که آخرین گزارش‌ها حاکی از پیشروی گسترده نیروهای روس است. در این میان، سران کشورهای غربی نیز مسکو را به اعمال شدیدترین انواع تحریم‌ها تهدید کرده‌اند. هم اکنون درگیری با سلاح‌های سنگین و متوسط از سمت شمال و غرب کی‌یف در جریان است.

برخی منابع خبری از شلیک موشک‌های بالستیک توسط روسیه در مناطقی از اوکراین خبر می‌دهند. همچنین تصاویر منتشره نشان دهنده این است که روس‌ها یک مخزن بزرگ نفت را در کی‌یف هدف قرار دادند.

افزون بر این، فرودگاه واسیلکوف زیر آماج حملات راکتی و موشکی روسیه قرار گرفته است.
قرار است شورای امنیت عصر فردا دوشنبه نشست اضطراری را برای بررسی وضعیت در اوکراین برگزار کند.

۰۴:۵۸ تعلیق پروازهای شرکت هواپیمایی روسیه به سراسر اروپا

شرکت هواپیمایی «آئروفلوت» روسیه تمام پروازهای خود به سراسر اروپا را به حالت تعلیق درآورد.

این اقدام از سوی روسیه پس از آن صورت گرفت که اتحادیه اروپا روز یکشنبه، علاوه بر اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه و حمایت تسلیحاتی از اوکراین، حریم هوایی کشورهای این اتحادیه را به روی ترانزیت هواپیماهای روسی بست.

۰۳:۵۹ مجارستان اعلام کرد که به اوکراین سلاح نمی‌فرستد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان اعلام کرد که کشورش به اوکراین سلاح نمی‌فرستد.

این در حالی است که از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین کشورهای اروپایی از ارسال سلاح به اوکراین خبر داده‌اند.

۰۳:۵۸ دیوان بین المللی دادگستری شکایت اوکراین علیه روسیه را پذیرفت

دیوان بین المللی دادگستری در لاهه هلند در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که اوکراین درخواستی را به این دادگاه تسلیم کرده و روسیه را به نقض کنوانسیون ۱۹۴۸ در مورد پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی متهم کرده است.

در این بیانیه آمده است: «در ۲۶ فوریه ۲۰۲۲، اوکراین درخواستی مبنی بر طرح دعوی علیه فدراسیون روسیه در دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ)، ارگان قضائی اصلی سازمان ملل، در مورد اختلاف مربوط به تفسیر اعمال و اجرای کنوانسیون ۱۹۴۸ در مورد پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی تسلیم کرد.»

۰۱:۳۹ روسیه مانع تصویب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ اوکراین شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد رأی به تشکیل مجمع عمومی در ارتباط با بحران اوکراین رأی داد.

در نشست شورای امنیت اما روسیه مانع تصویب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ اوکراین شد و «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در این نشست موضوع حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین را رد کرد.

علاوه بر رأی منفی روسیه، کشورهای چین، هند و امارات نیز به این پیش نویس رأی ممتنع دادند، هرچند در نهایت برگزاری نشست مجمع عمومی رأی آورد.

۰۱:۳۴ آژیر خطر در کی یف و سایر شهرها به صدا درآمد

شبکه الجزیره خبر داد: آژیرهای خطر در کی‌یف پس از شنیده شدن صدای یک انفجار قوی به صدا درآمده است. آژیرهای خطر در شهر دنیپرو اوکراین نیز به صدا درآمده است.

۰۰:۵۹ هشدار آلمان و سوئد به اتباع خود در مورد سفر به روسیه

وزارت خارجه آلمان و سوئد به اتباع خود نسبت به سفر به روسیه هشدار دادند. این در حالی است که استونی از شهروندان خود خواست تا با توجه به عملیات نظامی روسیه در اوکراین این کشور را ترک کنند.

رویترز به نقل از وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای که امروز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد که استفاده از کارت‌های اعتباری غیر روسی در داخل روسیه در حال حاضر محدود شده است. وزارت امور خارجه سوئد در بیانیه‌ای که روز یکشنبه در وب‌سایت خود منتشر کرد، گفت: با توجه به وضعیت امنیتی خطرناک و بی‌سابقه در منطقه و عدم اطمینان در مورد حمل و نقل و سفر توصیه می‌شود جز در موارد ضروری به روسیه سفر نکنید.

۰۰:۱۹ مسئول شکنجه زندانیان روسی در اوکراین را مجازات می‌کنیم

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که متعهدشده آنچه نازی‌های اوکراینی و مقامات کی یف که مسئول شکنجه تعدادی از اسرای روسی در اوکراین خوانده را پیدا و مجازات کند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: ما می‌دانیم که نازی‌های اوکراین با چند سرباز اسیر روسی چگونه رفتار می‌کنند و می‌بینیم که شکنجه همان شکنجه‌ای است که نازی‌های آلمان و پلیس‌های آنها در طول جنگ بزرگ استفاده کردند.

۰۰:۰۵ آمریکایی‌ها با قید فوریت از روسیه خارج شوند

وزارت امور خارجه آمریکا به شهروندان آمریکایی توصیه کرده است که فوراً روسیه را ترک کنند.

در حالی که تعداد زیادی از خطوط هوایی پروازهای خود را به داخل و خارج روسیه لغو کردند و بسیاری از کشورها حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه بسته‌اند، وزارت خارجه آمریکا خواستار ترک فوری روسیه شده است. این وزارتخانه روز یکشنبه گفت: شهروندان آمریکایی باید فوراً از طریق پروازهای تجاری که هنوز در دسترس هستند، روسیه را ترک کنند.

۰۰:۰۲ اتحادیه اروپا با ممنوعیت پخش راشا تودی و اسپوتنیک موافقت کرد

۲۳:۵۴ کشته شدن ۱۵ غیر نظامی در دونتسک

دونتسک از کشته شدن ۱۵ غیرنظامی در گلوله باران ارتش اوکراین طی ۱۱ روز گذشته خبر داد.

۲۳:۴۵ زلنسکی: مذاکرات روسیه و اوکراین روز دوشنبه شروع می‌شود

رخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که مذاکرات بین روسیه اوکراین از روز دوشنبه آغاز خواهد شد. یک عضو پارلمان اوکراین به اسکای‌نیوز خبر داده که مذاکرات روسیه و اوکراین هنوز آغاز نشده و این گفت‌وگوها از دوشنبه شروع می‌شود.

همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اعلام کرده که هیئت‌های اوکراین و روسیه روز دوشنبه دیدار و گفت‌وگو می‌کنند اما او انتظار زیادی از این دیدار ندارد.

وی تاکید کرد: من به صراحت، مثل همیشه می گویم: واقعاً به نتیجه این دیدار اعتقاد ندارم، اما اجازه دهید آنها تلاش کنند. زلنسکی بیان داشت: نمی‌خواهد حتی برای یک شهروند اوکراینی این شبهه وجود داشته باشد که مبادا رئیس جمهور برای متوقف کردن جنگ در صورت وجود حتی یک فرصت کوچک تلاش نکرده است.

۲۳:۲۳ سوئد هم تسلیحات نظامی برای ارتش اوکراین ارسال می‌کند

در ادامه ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین از سوی کشورهای اروپایی، «ماگدالنا اندرسون»؛ نخست وزیر سوئد هم اعلام کرد که این کشور کمک‌های نظامی از جمله سلاح‌های ضد تانک، کلاه ایمنی و زره ضد گلوله به اوکراین خواهد داد.

این اولین بار است که از زمان تهاجم اتحاد جماهیر شوروی به فنلاند در سال ۱۹۳۹، سوئد به یک کشور درگیر جنگ، سلاح ارسال می‌کند.

سوئد همچنین پیشنهاد حمایت مستقیم از نیروهای مسلح اوکراین را داده و نخست وزیر این کشور در این ارتباط گفت: کمک‌های سوئد به ارتش اوکراین شامل ۱۳۵۰۰۰ جیره غذایی، ۵۰۰۰ کلاه ایمنی، ۵۰۰۰ زره ضد گلوله و ۵۰۰۰ سلاح ضد تانک است.

۲۲:۵۴ نخستین واکنش کاخ سفید به فرمان هسته‌ای پوتین

در واکنش به دستور «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه برای قرار دادن نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه در حالت آماده باش، «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی نیوز، فرمان بازدارندگی هسته‌ای روسیه را نمونه‌ای از اقدامات پوتین برای تولید تهدید عنوان کرد.

سخنگوی کاخ سفید گفت که پوتین برای توجیه تجاوز خود اقدام به تولید تهدیداتی می‌کند که وجود خارجی ندارد.

ساکی در ادامه گفت: «روسیه در هیچ مقطعی از سوی ناتو مورد تهدید قرار نگرفته است، روسیه از سوی اوکراین در معرض تهدید قرار نگرفته است، اینها همه ادعاهای رئیس جمهور پوتین است و ما توانایی دفاع از خود را داریم.»

۲۲:۴۵ انهدام بزرگترین هواپیمای باری جهان در اوکراین

شرکت صنایع دفاع اوکراین اعلام کرد که هواپیمای اوکراینی «ان ۲۲۵ میرا» به عنوان بزرگترین هواپیمای باری جهان، در جریان عملیات نظامی در فرودگاه گوستومل در نزدیکی کی یف منهدم شد.

این شرکت در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که انهدام این هواپیما در جریان نبردها در فرودگاه آنتونوف واقع در شهر گوستومل در نزدیکی پایتخت کی یف رخ داد.

بیانیه این شرکت نشان می‌دهد که هزینه‌های ساخت مجدد هواپیما ممکن است به دو میلیارد دلار برسد و بیش از ۵ سال طول بکشد.‌

۲۲:۰۰ گفتگوی لاوروف و چاووش اوغلو

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای از رایزنی تلفنی چاووش‌اوغلو وزیر خارجه این کشور با لاوروف همتای روس درباره آخرین تحولات در اوکراین خبر داد.



۲۱:۰۲ اوکراین از اصابت موشک به زباله‌های اتمی خبرداد

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز یکشنبه اعلام کرد: اوکراین به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که موشک‌های روسیه به یک سایت دفع زباله‌های رادیواکتیو در کی یف اصابت کرده است، اما هیچ گزارشی مبنی بر انتشار مواد رادیواکتیو وجود ندارد.


۲۰:۳۲ آمار تحولات نظامی به روایت مسکو

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: از آغاز عملیات نظامی تاکنون ۱۰۷۶ پایگاه نظامی اوکراین را منهدم کرده‌ایم. همچنین شماری از سربازان روسی در اوکراین اسیر شده‌اند.



۲۰:۱۰ تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه و بلاروس

اتحادیه اروپا تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه و متحدش بلاروس به بهانه تحولات اوکراین اعلام کرد.

رئیس کمیسیون اروپا گفت: حریم هوایی اروپا به روی هواپیماهای روسیه بسته خواهد شد. ما با اعمال تحریم‌ها علیه بلاروس و ممنوعیت صادرات آن اقداماتی انجام داده‌ایم.

رئیس کمیسیون اروپا ممنوعیت فعالیت رسانه‌های روسی را نیز اعلام کرد.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بازدارندگی هسته‌ای ما در حالت آماده باش است؛ زیرا شاهد جنگ در مرزهای اروپا هستیم. ما در حال تهیه سلاح برای حمایت از ارتش اوکراین هستیم. وی ادامه داد: بیش از نیمی از ذخایر بانک مرکزی روسیه مسدود خواهد شد.

بورل ادعا کرد: با منشأ جنگِ اطلاعات نادرست روسیه از طریق توقیف رسانه‌های روسی از جمله راشا تودی و اسپوتنیک مقابله می‌کنیم!


۱۹:۴۵ زلنسکی: به مذاکره امید ندارم

زلنسکی در سخنانی اعلام کرد به نتایج مذاکرات با روسیه در بلاروس امید زیادی ندارد؛ ولی آن را یک فرصت کوچک می‌داند.

دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین نیز در این باره گفت: نمی‌توانم بگویم که گفتگوها با روسیه منجر به صلح خواهد شد؛ اما می گویم که کی‌یف تسلیم نخواهد شد.


۱۹:۲۰ ناتو ضدهوایی به اوکراین می‌فرستد / مسکو: ارسال کنندگان سلاح را می‌زنیم

درحالیکه دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از ارسال تسلیحات ضدهوایی و ضدتانک به کی‌یف خبر داد؛ روسیه اعلام کرد که ارسال کنندگان سلاح‌های غربی به اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

۱۸:۴۵ اخبار متناقض از آغاز مذاکرات روسیه و اوکراین

در حالی که خبرگزاری روسی راشا تودی از آغاز مذاکرات هیئت‌های روسیه و اوکراین خبر داده است، اسپوتنیک دیگر خبرگزاری این کشور به نقل از وزارت خارجه روسیه نوشت مذاکرات هنوز آغاز نشده است.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد شرکت کنندگان در مذاکرات روسیه و اوکراین به تازگی وارد محل برگزاری خود در بلاروس شده‌اند.

پیشتر اعلام شده بود اوکراین موافقت کرد که در منطقه مرزی گومل در بلاروس گفتگو کند و هیئت روسی به این مکان می‌رود.


۱۸:۰۰ اتهام استفاده کی یف از سلاح ممنوعه / اوکراین به مقر خبرنگاران حمله کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ارتش اوکراین از مهمات ی از قبیل فسفر ممنوعه توسط سازمان ملل در حومه کی‌یف در نزدیکی فرودگاه گوستومل استفاده کرده است.

همچنین سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: ارتش اوکراین از جمعیت شرق این کشور برای دفاع از این مناطق استفاده می‌کند.

ریانوستی نیز گزارش داد: گروهی از روزنامه‌نگاران روسی هنگام فیلم‌برداری از قلمرو آزاد شده از نیروهای مسلح اوکراین در جنوب جمهوری دونتسک در روستای پیشچویک (حدود ۲۰ کیلومتری ماریوپول) از سوی اوکراین مورد شلیک موشک پرتاب چندگانه «گراد» قرار گرفتند.
حمله در ساعت ۱۴:۳۲ امروز به وقت محلی رخ داد، حداقل ۱۰ موشک شلیک شد. خوشبختانه خبرنگاران موفق شدند منطقه را ترک کرده و از منطقه درگیری خارج شوند.


۱۷:۵۵ نقشه حریم هوایی بسته شده روی پروازهای روسی

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نقشه‌ای از حریم هوایی بسته شده روی پروازهای روسیه در اروپا منتشر کرد.

مسکو پیشتر از انجام اقدام تلافی جویانه در این خصوص خبر داده بود.

میزمذاکره دربلاروس/ آژیر خطر در کی یف و سایر شهرها به صدا درآمد


۱۷:۳۰ میز مذاکره در منطقه گومل

ولادیمیر مدینسکی رئیس هیأت مذاکراه کننده روسیه با اوکراین بر آنتن شبکه روسیه ۲۴ گفت: اوکراین موافقت کرد که در منطقه گومل گفتگو کند. هیئت روسی به این مکان می‌رود. طرف اوکراینی قصد مذاکره با روسیه در بلاروس را تأیید کرده است.

مدینسکی از جزئیات برگزاری نشست در منطقه گومل چنین گفت: ما در شرف خروج بودیم، اما اطلاعاتی از طرف اوکراینی در مورد تأیید مذاکرات دریافت کردیم. انتظار می‌رود مذاکرات بین هیئت‌های اوکراین و روسیه در منطقه گومل در مرز بلاروس و اوکراین انجام شود.


۱۷:۱۷ نگرانی شرکت‌های اروپایی از تحریم روسیه

فهرست تعداد زیادی از شرکت‌های اروپایی از جمله بزرگ‌ترین سازنده مواد شیمیایی اروپا، BASF SE نسبت به افزایش قیمت انرژی با تحریم روسیه هشدار داده‌اند .

مارتین میلر، مدیر عامل BASF گفته است: قیمت انرژی در سطح بالایی باقی خواهد ماند، شرکت ما حدود ۸۰۰ میلیون یورو از افزایش قیمت گاز در سه ماهه چهارم متحمل ضرر شده است و اگر ایالات متحده و اروپا تحریم‌های انرژی را علیه روسیه وضع کنند شرایط بدتر خواهد شد.


۱۷:۰۵ آماده باش نیروهای «بازدارنده هسته‌ای» روسیه

یورونیوز نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که به دنبال تنش‌های اخیر دستور داده است تا نیروهای «بازدارنده هسته‌ای» روسیه به حالت آماده‌باش درآیند.

همچنین طبق اعلام الجزیره نشست شورای امنیت ملی روسیه هم اکنون با حضور رئیس جمهور پوتین و وزرای دفاع و امور خارجه این کشور در خ صوص تحولات اوکراین آغاز شد.

پوتین در سخنانی اعلام کرد: از فرمانده نیروهای مسلح روسیه می‌خواهم که نیروهای ما را در وضعیت اضطراری نظامی قرار دهد.

«لیندا توماس گرینفیلد» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز در واکنش به تصمیم روسیه گفت: تصمیم پوتین برای آماده‌سازی نیروهای بازدارنده هسته‌ای، درگیری را به‌طور غیرقابل قبولی تشدید می‌کند.


۱۶:۳۸ اوکراین با برگزاری مذاکره با روسیه در بلاروس موافقت کرد

«ولادیمیر مدینسکی» دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که اوکراین با برگزاری مذاکرات در بلاروس موافقت کرده است.

هیأت مسکو نیز عازم شهر «گومل» شده است.


۱۵:۳۷ گفتگوی تلفنی پوتین و بنت / پیشنهاد تل آویو برای میانجیگری

بنا بر اعلام کاخ کرملین، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفتگو با پوتین، میانجیگری تل آویو را برای توقف اقدامات نظامی در اوکراین پیشنهاد داد.

پوتین نیز نخست وزیر رژیم صهیونیستی را از روند عملیات ویژه نیروهای روس مطلع کرد حال آنکه به بنت گفت: روسیه برای مذاکره با اوکراین در شهر «گومل» بلاروس آمادگی دارد اما کی یف هنوز از این فرصت استفاده نکرده است.


۱۵:۲۴ بورل: به اوکراین سلاح و سوخت می‌دهیم / تشدید تحریم‌های روسیه

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد که از محل ذخایر مالی این اتحادیه برای واگذاری تسلیحات مرگبار و تأمین سوخت برای اوکراین استفاده شود. همچنین در نشست امروز، وزرای خارجه اتحادیه تحریم‌های شدیدتری را علیه روسیه اعمال خواهند کرد که شامل قطع دسترسی برخی بانک‌های روسیه به سوئیفت هم می‌شود.


اوکراین با برگزاری مذاکره با روسیه در بلاروس موافقت کرد

۱۵:۰۳ میز مذاکره بلاروس / روسیه به اوکراین ضرب‌الاجل داد

«ولادیمیر مدینسکی» رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه به اوکراین هشدار داد که فقط تا ساعت ۳ بعد از ظهر روز یکشنبه به وقت محلی فرصت دارند تا درباره حضور پای میز مذاکره‌ای که در شهر «گومل» بلاروس چیده شده، تصمیم بگیرند.

ولودیمر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین می‌گوید با مکان اعلامی از سوی روسیه موافق نیست و ترجیح می‌دهد گفتگوها در یکی از سه شهر ورشو، بوداپست یا استانبول انجام شود.


۱۴:۵۲ المیادین گزارش داد: خارج شدن کنترل شهر اودسا از دست نیروهای اوکراینی

خبرنگار شبکه المیادین در کریمه اعلام کرد: شهر اودسا تحت سیطره نیروهای اوکراین نیست و از کنترل آنها خارج شده است.

بر اساس این گزارش، پایگاه نظامی اودسا اکنون خالی از نیروهای اوکراینی است.

المیادین به نقل از برخی از منابع در اودسا اعلام کرد: پرچم اوکراین از سامان امنیت ملی اوکراین پایین کشیده شده است. نیروهای امنیتی اسناد را قبل از ترک ساختمان سازمان امنیت می‌سوزانند.

خبرنگار المیادین در اوکراین هم گزارش داد: مقامات اوکراینی مانع از تصویر برداری خبرنگاران از خیابان‌های کی یف می‌شوند.


۱۴:۳۴ احتمال بسته شدن تنگه‌های «بسفر» و «داردانل» قوت گرفت

رویترز مدعی شده که تغییر لحن «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و استفاده وی از واژه «جنگ» درباره اقدام نظامی روسیه، می‌تواند مسیر اعضای ناتو را برای محدود کردن راه ورود روسیه به دریای سیاه هموار کند.

تحت کنوانسیون «مونترو» مورخ سال ۱۹۳۶ میلادی، ترکیه کنترل تنگه‌های بسفر و داردانل را که دریای مدیترانه را به دریای سیاه متصل می‌کند، در اختیار دارد و در زمان بروز جنگ یا تهدیدهای دیگر، می‌تواند مانع از عبور کشتی‌های جنگی از این دو آبراه شود.

نیروی دریایی روسیه از دریای سیاه، سواحل جنوبی اوکراین را هدف قرار می‌دهد.


۱۴:۱۲ شولتز: از هر متر مربع از اراضی متحدانمان دفاع خواهیم کرد

اولاف شولتز صدراعظم آلمان در سخنانی در پارلمان این کشور درباره جنگ اوکراین اعلام کرد: پوتین واقعیت و شرایط جدیدی را ایجاد کرد که واکنش روشن را طلب می‌کند. ما به اوکراین سلاح خواهیم داد.

وی افزود: پوتین سیاستش را تغییر نخواهد داد اما رهبران روسیه بهای سنگینی بابت آن پرداخت خواهد کرد. حمله روسیه به اوکراین نقطه تحولی در تاریخ قاره ما محسوب می‌شود. ما در کنار اوکراین هستیم.

شولتز ضمن هجمه به پوتین، گفت: از هر متر مربع از اراضی متحدانمان دفاع خواهیم کرد و ما در این موضوع کاملاً جدی هستیم. پوتین به دنبال احیای امپراتوری روسیه است و به دنبال نظام جهانی جدید است.


اوکراین با برگزاری مذاکره با روسیه در بلاروس موافقت کرد

۱۳:۰۳ انگلیس: این آغازی بر پایان پوتین است / درگیری می‌تواند چند سالی طول بکشد

لیز تراس وزیر خارجه انگلیس مدعی شد که اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین می‌تواند به منزله «آغازی بر پایان کار» ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلقی شود حال آنکه همزمان، وی هشدار داد که ممکن است درگیری‌ها چند سالی به درازا بکشد.
وی در ادامه این ادعا افزود: حتی باید برای این احتمال که روسیه از سلاح‌های بدتری استفاده کند، آماده باشیم.


۱۲:۳۳ وزیر خارجه انگلیس: لندن جز اولین طرف‌هایی بود که تسلیحات در اختیار اوکراین قرار داد

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس امروز یکشنبه گفت: لندن جز اولین طرف‌هایی بود که تسلیحات در اختیار اوکراین قرار داد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه انگلیس گفت: نیروهای اوکراینی با قدرت و شجاعت در برابر نیروهای نظامی روسی ایستاده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال کرده‌ایم اما آشکار شدن تأثیر آنها به زمان نیاز دارد.


۱۲:۱۲ رئیس جمهور بلاروس: اگر اوکراین می‌خواهد نظام خود را حفظ کند، به مذاکره روی بیاورد

لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد اگر اوکراین می‌خواهد نظام خود را حفظ کند، به مذاکره روی بیاورد. وی افزود: از اوکراین می‌خواهم که برای داشتن سلاح هسته‌ای تلاش نکند و با شروط روسیه موافقت کند. اخبار و اطلاعاتی که اوکراین در خصوص میزان تلفات نظامیان روسیه منتشر می‌کند، کذب است.


۱۱:۳۷ زلنسکی: آماده مذاکره با روسیه هستم اما نه در بلاروس

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین امروز یکشنبه سخنانی را در خصوص آخرین تحولات این کشور مطرح کرد. وی گفت که مشکلی با مذاکرات سیاسی با روسیه ندارد اما این مذاکرات باید در یک کشور بی طرف انجام شود.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور اوکراین افزود: اگر بلاروس در جنگ علیه اوکراین مشارکت نداشت، ما می‌توانستیم مذاکرات سیاسی را در شهر مینسک انجام دهیم.


هیئت روسی برای مذاکره با اوکراین وارد بلاروس شد
مهم‌ترین شهرهای اوکراین که مورد حمله روسیه قرار گرفتند


۱۰:۵۰ سفر هیئت روسیه به بلاروس برای مذاکره با اوکراین

سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که هیئتی از روسیه با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های خارجه، دفاع و سایر بخش‌ها از جمله ریاست جمهوری، برای مذاکره با طرف اوکراینی وارد بلاروس شده است. قرار است گفتگو ها در «گومل» دومین شهر بزرگ بلاروس انجام شود.


۱۰:۳۰ زلنسکی از داوطلبان خارجی درخواست کمک کرد

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین از مردم سراسر جهان خواست که به کارزار مقابله با روسیه بپیوندند.

بنابر اعلام دولت کی یف، اوکراین در حال ایجاد یک یگان بین المللی مخصوص شهروندان خارجی است که مایلند در حمایت از اوکراین داوطلب شوند.


۱۰:۰۵ پوتین از نیروهای عملیات ویژه روسیه قدردانی کرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در بیانیه‌ای از نیروهای عملیات ویژه این کشور که در اوکراین حضور دارند، قدردانی کرد.

وی با قهرمانانه توصیف کردن اقدام آنها در اوکراین، گفت: می‌خواهم از فرماندهی و پرسنل نظامی نیروهای عملیات ویژه به دلیل وفاداری و خدمات بی دریغ شأن در دفاع از ملت و سرزمین مادری مان قدردانی کنم.


۱۰:۰۱ در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا؛ روسیه پرتاب موشک‌های سایوز را از مقر اروپا متوقف کرد

راسکاموس (سازمان فضایی روسیه) تمام عملیات‌های پرتاب موشک‌های سایوز از بندر فضایی اتحادیه اروپا در گینه فرانسوی متوقف می‌کند.


۰۹:۵۸ وزارت دفاع روسیه: شهرهای «خرسون» و «بردیانسک» را محاصره کردیم

وزارت دفاع روسیه امروز یکشنبه بیانیه‌ای را در خصوص آخرین تحولات جنگ اوکراین صادر کرد. این وزارتخانه در بیانیه خود آورده است: شهرهای خرسون و بردیانسک در جنوب اوکراین را محاصره کردیم و کنترل شهر ژنشسک و فرودگاه چرنوبیوکا را به دست گرفتیم.


۰۹:۴۷ وزارت دفاع روسیه: ۹۷۵ تاسیسات نظامی اوکراین منهدم شده است

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که نیروهای روسیه تاکنون ۹۷۵ تاسیسات نظامی اوکراین را منهدم کرده‌اند.

همچنین ۴۷۱ نظامی نیروی هوایی اوکراین تسلیم شده‌اند.


۰۹:۴۰ گزارش نیروهای مسلح اوکراین از تلفات روسیه

نیروهای مسلح اوکراین در گزارشی از کشته شدن بیش از ۳ هزار سرباز، اسارت بیش از ۲۰۰ سرباز روسی، سرنگونی ۱۶ هواپیما، ۱۸ بالگرد و انهدام ۱۰۲ تانک روسیه خبر داد.


۰۹:۳۵ ترکیه به اوکراین پیشنهاد ارائه کمک‌های انسانی را داد

روسیا الیوم خبر داد که «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه با «الکسی رزنیکوف» همتای اوکراینی خود به صورت تلفنی گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش، وزرای دفاع ترکیه و اوکراین در جریان این تماس تلفنی در خصوص آخرین تحولات اوکراین رایزنی کردند.

وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: خلوصی آکار به همتای اوکراینی خود گفت که آنکارا حاضر است هر اقدامی را در راستای ارائه کمک‌های انسانی به کی‌یف انجام دهد.


۰۹:۲۰ محموله کمک‌های نظامی لیتوانی تحویل اوکراین شد

وزارت دفاع لیتوانی، امروز یکشنبه، در پیامی توئیتری اعلام کرد که کمک نظامی این کشور اروپایی واقع در حوزه بالتیک، به اوکراین رسیده است.

در این پیام آمده است: محموله کمک نظامی لیتوانی به اوکراین رسید. لیتوانی به تداوم حمایت از دوست عزیزمان اوکراین ادامه می‌دهد.


۰۹:۱۶ نیروهای روسیه وارد شهر خارکیف شدند

مشاور وزیر کشور اوکراین از ورود نیروهای روسی به شهر خارکیف خبر داد.

همزمان با استقرار گسترده تجهیزات نظامی اوکراین در شهر خارکیف، تیراندازی در این شهر آغاز شد.


۰۹:۰۵ کوبا: آمریکا و ناتو مسئول کشتار و آوارگی صدها هزار اوکراینی است

وزارت خارجه کوبا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تلاش آمریکا برای گسترش ناتو به سوی مرزهای روسیه منجر به بروز اوضاع کنونی شد. آمریکا و ناتو مسئول کشتار و آوارگی صدها هزار نفر از غیر نظامیان شده‌اند.


۰۸:۴۶ «لیز تراس» باز هم روسیه را تهدید کرد

وزیر خارجه انگلیس باز هم برای مقامات روس بویژه آنها که در حلقه وابستگان کرملین هستند خط و نشان کشید و مدعی شد که طی هفته‌های آتی، مقامات بیشتری از دولت مسکو مشمول تحریم می‌شوند.


۰۸:۲۴ نخست وزیر استرالیا: از طریق ناتو به اوکراین تسلیحات می‌فرستیم

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که کانبرا در ادامه حمایت از کی‌یف، از طریق شرکای ناتو به اوکراین کمک تسلیحاتی خواهد کرد.

موریسون در این باره گفت: ما از قبل با ارسال کمک‌های غیرتسلیحاتی، حمایت قابل توجهی ارائه می‌کنیم، اما من همین الان با وزیر دفاع صحبت کردم و ما به دنبال ارائه هرگونه حمایت احتمالی در قالب تسلیحات مرگبار از طریق شرکای خود در ناتو، به ویژه ایالات متحده و انگلیس خواهیم بود. ما از طریق این کانال‌ها کار خواهیم کرد.


۰۷:۴۶ ترامپ: پوتین باهوش است اما بایدن خیلی احمق است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خود را به عنوان یک رهبر «باهوش» در قبال وضعیت اوکراین ثابت کرد و بر خلاف، «جو بایدن» رئیس جمهور فعلی آمریکا «احمق» است.

وی در این باره در جمع هوادارانش گفت: مسئله این نیست که پوتین باهوش است یا نه. البته او باهوش است. مشکل اصلی اینجاست که رهبران ما احمق هستند. بسیار احمق. طبق گفته رئیس جمهور سابق آمریکا، پوتین پس از مشاهده خروج اسفناک نیروهای آمریکایی از افغانستان تصمیم به انجام عملیات ویژه در اوکراین گرفت. ترامپ همچنین از این عملیات ویژه به عنوان «قساوت و شرارتی که هرگز نباید رخ می‌داد» یاد کرد.


هیئت روسی برای مذاکره با اوکراین وارد بلاروس شد

۰۷:۳۰ نشست اضطراری شورای امنیت

متحد روز یکشنبه در پی وقوع جنگ در اوکراین، علیرغم تعطیلی آخر هفته کشورهای غربی، برای چهارمین بار طی هفت روز اخیر، نشستی اضطراری برگزار می‌کند تا تشکیل نشست فوری و ویژه درباره این بحران را در مجمع عمومی تصویب کند.


۰۵:۴۵ ستاد فرماندهی ارتش فرانسه: ۹۵۰۰ نظامی فرانسه به حالت آماده‌باش در می‌آیند

ستاد فرماندهی ارتش فرانسه اعلام کرده که به دنبال حمله روسیه به اوکراین ۹۵۰۰ سرباز فرانسوی به حالت آماده‌باش در می‌آیند. بر همین اساس قرار است ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی در مأموریت‌های ناتو برای تقویت نیروهای این سازمان شرکت کنند.

همزمان با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین هر لحظه تنش‌ها تشدید می‌شود. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرده که پوتین روز جمعه در انتظار به نتیجه رسیدن پیشنهاد مذاکره به مقامات اوکراین دستور توقف موقت جنگ را صادر کرد ولی پس از مخالفت کی‌یف با مذاکره، پیشروی‌ها ادامه یافت.

بسیاری از شهروندان اوکراینی و اتباع خارجی حاضر در این کشور، در تلاش برای خروج از اوکراین هستند. بسیاری از دولت‌ها هم تلاش می‌کنند تا اتباع خود را از راه‌های مطمئن از اوکراین خارج کنند.


هیئت روسی برای مذاکره با اوکراین وارد بلاروس شد

۰۵:۲۰ حمله گسترده سایبری به وب سایت روسی ریانووستی

وب سایت خبرگزاری ریانووستی در معرض یک حمله سایبری گسترده قرار گرفت. پیشتر اعلام شد که گروه هکری Anonymous به روسیه اعلام جنگ سایبری کرده و مسئولیت حمله به کانال روسیا الیوم روسیه را بر عهده گرفته است.

گروهی از هکرهای ناشناس با عنوان Anonymous در پیامی توئیتری دولت روسیه را تهدید کردند حملات سایبری گسترده را علیه دولت مسکو انجام خواهند داد. این گروه از هکرها به بخش‌هایی از وب سایت‌های دولتی روسیه آسیب زدند و برخی پایگاه‌های اطلاع رسانی وابسته به دولت را برای ساعاتی از کار انداختند.

کد خبر 5434391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      18 34
      بازنده جنگ اوکراین صدا و سیمای ایران است هم از لحاظ حرفه ای وهم از لحاظ اخلاق رسانه ای
    • GB ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      5 13
      بسیاری در تصور فروش نفت و گاز به قیمت بیشتر و فروش به اروپا و منافع فعلی هستند که از این جنگ حاصل میشود. اما واقعیت این است که در صورت پیروزی یک طرف کشورهایِ دیگرِ مخالفِ او یکی پس از دیگری سرکوب خواهند شد. برای مثال شکست روسیه کشورهای اطراف ما را بطور کامل به کام آمریکا و حتی در صورت سرسپرده نشدن م
    • علی IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      10 9
      دوگانگی در سیاست اگر کشوری به غیر از روسیه بود می شد متجاوز ولی صدا وسیما می گوید عملیات ویژه روسیه
    • ناشناس IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      3 5
      هیچ کشوری بدون قدرت اقتصادی بجایی نخواهد رسید، مقصر اصلی، خودبزرگ بینی بیجای پوتین است، اقتصاد ضعیف روسیه توان همراهی با قدرت نظامی آنرا ندارد و نتیجه نهایی چیزی جز صدمه بیشتر به اقتصاد روسیه نیست، قدرت بازو بدون فکر توانا در نهایت بازنده است.
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      وقتى پوتين از نيروهاش قدردانى ميكنه نشان دهنده اينكه اونا اعتقادى به جنگيدن ندارن و درصورتى كه رؤسهاخيلى جنگاورن ولى ميدونن گير يه فرمانده نادون وازخود راضى افتادن و باورشون اينه كه دارن بى جهت ميميرن وپوتين ميترسه كه نيروهاش نجنگن
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      حالا روسها اوکراین رو له کردن تو چرا ناراحتی و داری میسوزی و به صدا و سیما می تازی هفت سال عربستان یمن رو به خاک خون کشید لال بودی.
    • بهروز GB ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      انگلیس: به پیشنهاد مذاکره روسیه اعتمادی نیست. وزیر دفاع انگلیس تلویحا گفت: پس از اینهمه سال زحمت و خرج کشورهای غربی در اوکراین و اکنون ارسال این همه سلاح از سوی کشورهای غربی اوکراین حق ندارد با روسیه گفتگو و یا مسالحه کند.این نشان می دهد که کدام طرف چه قصدی داشته و متجاوز که بوده است.
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      اگر دین ندارید حداقل انصاف داشته باشید انصاف نصف دین است مردم و زن و بچه اوکراین چه گناهی دارند آزاد مرد باشید
    • میراحمد IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      بنابراین سلاح هسته ای مشروع و لازم است. سلاح هسته ای صلح ساز است و عقب ماندگی در این خصوص موجب ایجاد طمع در دشمن خواهد شد
    • حسین IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      0 0
      عرض سلام و ادب، توجه رسانه ها و مخصوصا دولت و نظام باید به این نکته مهم باشد تمام نیروهای واکنش سریع و موشکی و پدافندی ما باید در آماده باش کامل باشند، که دشمنان اطراف ما که از شوربختی، همسایه هم هستند، در این گیرو دار مشغولیت دنیا در اخبار جنگ در اوکراین، به مرزهای شرقی(سیستان و بلوچستان) و شمال غر