۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۵۴

همزمان با سالروز گرامیداشت نظامی گنجوی؛

۱۰۰ رویداد فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار می‌شود

۱۰۰ رویداد فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار می‌شود

مشهد ـ مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: صد رویداد فرهنگی همزمان با سالروز گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان اظهار کرد: همزمان با سالروز گرامیداشت شاعر و ادیب بزرگ ایرانی حکیم نظامی گنجوی، صد برنامه فرهنگی در قالب نشست‌های کتابخوانی، معرفی کتاب، کارگاه‌های آموزشی، مسابقات کتابخوانی و کاروان کتاب از تاریخ ۱۸ لغایت ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۰ با محوریت آشنایی با آثار، زندگی و عصر این شاعر بزرگ در کلیه کتابخانه‌های عمومی استان اجرا می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، از ویژگی‌های برجسته نظامی گنجوی را عزلت‌نشینی و دوری از قدرت و درباریان بیان و اظهار کرد: حکیم نظامی گنجوی را می‌توان در ردیف شاعران بزرگی همچون سعدی و فردوسی قرار داد.

وی گفت: نظامی گنجوی کسی که ضمن ایجاد سبک جدیدی از سرودن شعر در ادبیات فارسی، آن را نیز به اوج و کمال رسانید بطوریکه می‌شود به جرأت گفت بخش قابل توجهی از اشعار ایرانی تقلیدی از اشعار نظامی است. نظامی به واسطه علم و آگاهی بالای خود در نجوم، فلسفه، فقه و زبان عربی به‌عنوان حکیمی قهار در قرن ششم شناخته می‌شود.

سبزیان با بیان این‌که متأسفانه برخی از کشورهای همسایه اقدام به تصاحب اندیشمندان و شاعران ایران زمین در طول سالیان گذشته کرده‌اند، گفت: با توجه به این مسئله امروز معرفی و شناساندن بیشتر ادیبان، دانشمندان و علمای کهن سرزمین ایران که همواره در طول تاریخ سعی در حفظ و نگهداشت زبان و ادب فارسی داشته‌اند، وظیفه اجتماعی، فرهنگی و شرعی همگان به ویژه متولیان فرهنگ و کتاب این مرز و بوم است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به نقش کتابخانه‌های عمومی در جامعه به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی گفت: یکی از اهداف مجموعه کتابخانه‌های عمومی در جامعه علاوه بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به عنوان وظیفه و رسالت اصلی خود، برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع فرهنگی کتاب محور در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی در راستای معرفی اندیشمندان، شاعران و مفاخر ایران اسلامی است.

کد خبر 5444896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha