۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۴:۳۱

در یادداشتی مطرح شد؛

جورج سوروس: بزرگترین تهدید آمریکا دشمنان داخلی اند نه چین و روسیه

جورج سوروس: بزرگترین تهدید آمریکا دشمنان داخلی اند نه چین و روسیه

«جورج سوروس» با انتشار یادداشتی گفته است که بزرگترین تهدید علیه آمریکا دشمنان داخلی آن هستند نه کشورهای روسیه و چین.

به گزارش خبرگزاری مهر، «جورج سوروس»، با انتشار یادداشتی در روزنامه آلمانی «ولت» به انتقاد از آمریکا پرداخته و رأی دیوان عالی آمریکا درباره ممنوعیت سقط جنین را به چالش کشیده است.

این سرمایه دار آمریکایی در یادداشت خود جایگاه دیوان عالی آمریکا را برخلاف گذشته تنزل یافته توصیف کرده و گفته است که دیوان عالی آمریکا در حال حاضر به افراطی بودن مشهور شده است.

به اعتقاد جورج سوروس استدلال‌های قضات دیوان عالی برای تصمیماتشان و اصرار آن‌ها بر اجرای استدلال شأن باعث شده تا آن‌ها لقب افراطی بگیرند و با توجه به این وضعیت، در حال حاضر بزرگترین تهدید علیه آمریکا دشمنان داخلی آن هستند نه کشورهای روسیه و چین.

سورس در ادامه افراط‌گرایان راست‌گرا از جمله بخشی از حزب جمهوری‌خواه که طرفدار ترامپ هستند و اکنون دیوان عالی را تحت کنترل دارند، دشمنان آمریکا معرفی می‌کند که می‌خواهند دموکراسی را از بین ببرند.

حدود سه هفته پیش، دیوان عالی آمریکا پس از ۵۰ سال، حق سقط جنین زنان در این کشور را لغو کرد.

در پی لغو حکمی ۵۰ ساله از سوی دیوان عالی در آمریکا، حکم «رو دربرابر وید»(Roe v Wade) مبنی بر قانونی بودن سقط جنین لغو شده است.

این قانون از سال ۱۹۷۳ به زنان اجازه می‌داد در چند ماهه نخست بارداری اقدام به سقط جنین کنند.

اکثریت قضات کنونی دیوان عالی آمریکا با محافظه کاران است (۶ جمهوریخواه و ۳ دموکرات) و از این رو ۳ قاضی دموکرات با لغو این قانون مخالفت کردند.

پس از اعلام رأی دیوان عالی آمریکا، اکنون ایالت‌ها هر یک جداگانه می‌توانند سقط جنین را ممنوع کنند.

بر اساس اعلام شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی، انتظار می‌رود نزدیک به نیمی از ایالت‌ها سقط جنین را غیرقانونی اعلام کنند یا برای آن محدودیت‌های جدی وضع کنند.

رسانه‌های آمریکایی در این باره اعلام کردند که پلیس واشنگتن برای مقابله با اعتراضات احتمالی در پی صدور این حکم از سوی دیوان عالی به حالت آماده باش کامل درآمده است.

این حکم با واکنش‌های موافقانی از حزب جمهوریخواه در برابر مخالفت‌های دموکرات‌ها مواجه شده است.

به گزارش وبگاه کنگره آمریکا (هیل)، دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از تصمیم دیوان عالی فدرال در لغو حکم «رو دربرابر وید» در مورد سقط جنین تمجید کرد.

از سوی دیگر، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به تصمیم دیوان عالی فدرال، آن را ظالمانه و دلخراش خواند.

شبکه تلویزیونی فاکس نیوز نیز اعلام کرد که باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا از تصمیم دیوان عالی انتقاد کرد و گفت که این تصمیم حمله به آزادی‌های اساسی میلیون‌ها نفر در ایالات متحده است.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

کد خبر 5537039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha