۲۶ خرداد ۱۳۸۲، ۲۰:۱۷

دكتر صادق زيبا كلام ؛استاد دانشگاه :

دغدغه اصلي دكتر شريعتي احياي اصول اسلامي ، براي زندگي امروز بود

دغدغه اصلي دكتر شريعتي احياي اصول  اسلامي ، براي زندگي امروز بود

دكتر صادق زيبا كلام استاد دانشگاه تهران در همايش چهار روزه "شريعتي ديروز ، امروز و فردا "، بيان مفاهيم اسلامي براي نسل جوان به زبان روز را از جمله دغدغه هاي اصلي دكتر شريعتي برشمرد .

به گزارش خبر نگار خبر گزاري مهر،  زيبا كلام در اين همايش كه با حضور جمع كثيري از دوستداران آثار معلم شهيد،  شريعتي  بر گزار شد ، با اشاره به اهداف شريعتي در احياي مفاهيم اسلامي  براي نسل جوان ودانشگاهي جامعه،  خاطر نشان كرد : شريعتي دايما در آثار خود تاكيد مي كرد كه اسلام حلال  مشكلات امروزي جامعه است .
وي در ادامه به وضعيت دانشگاهها در دوره  قبل از انقلاب اشاره كرد و يكي از ويژگي هاي مهم دوران شريعتي را ورود مباحث دين پژوهي در مراكزعلمي در اين دوره  دانست .اين استاد دانشگاه آنگاه با توصيف  مذهب از منظر شريعتي  گفت : اگر او عليه تشيع غير انقلابي مي خروشد به اين دليل  است كه از منظر او اسلام  توانايي آن را دارد كه جهان جديدي  رافارغ از هرگونه انديشه چپ و راست ، خلق كند . وي  با برشمردن ويژگي هاي آثار شريعتي آنها را دردو گروه  سياسي و مذهبي دسته بندي كرد  وگفت: شريعتي با مذهبي كه به شدت سياسي است به دنبال آرمانهاي ضد استبدادي ، ضد استعماري و ضد استحماري خود مي رود . زيبا كلام ، اسلام دهه بيست تا پنجاه را  سياسي ترين مذهب در طول تاريخ ايران زمين دانست و تصريح كرد: نه تنهاشريعتي كه   بسياري از كساني كه در اين دوره از اسلام سخن مي گفتند بر وجه سياسي آن تاكيد  بيشتري مي كردند . وي ويژگي ثانوي آثار شريعتي را بيان پيام امروزي اسلام براي نسل جوان عنوان كرد وگفت: او در اين مورد  با برگرفتن برخي انديشه هاي مطلوب غرب و بومي ساختن آنها سعي مي كرد درك نويني را از معارف اسلامي به جامعه ارايه دهد .اين استاد دانشگاه ، آنگاه با اشاره به تاييد برخي آثار و سخنان شريعتي از سوي علما  و روحانيان وقت از جمله  آيت الله طالقاني  ، به سالهاي زندان آن استاد فقيد اشاره كرد وگفت: او چندين سال از زندگي برپار خويش را در زندان هاي سراسر وحشت و شكنجه رژيم پهلوي سپري كرد اما با اين حال از هيچ يك از آرمانهاي خود عقب نشيني نكرد .
محمد اسفندياري استاد حوزه ودانشگاه هم در اين همايش  گفت: يكي از بزرگترين رويكردهاي امروزين شريعتي شناسي ، بررسي شجاعت او براي دانستن  مسايل مختلف مذهبي  است .  
وي با بيان اينكه شجاعت بيان انديشه ،  در زمان هجوم افكار و انديشه هاي مخالف و  وجود قطب هاي مختلف فكري اتفاق مي افتد  گفت: در زمان شريعتي بسياري ازعوام و خواص انديشه هاي او را موا فق مواضع  خود نمي ديدند اما او با شجاعت بسيار قصد داشت كه خلاف جريان آب شنا كند . وي آنگاه با اشاره به مقاله اي از كانت ، شعار دوره روشنفكري غرب را شجاعت در بكار گيري  انديشه خواند و گفت چنين مفهومي در ميان بسياري از روشنفكران غربي از جمله اريك فروم و پل تيليش نيز وجود دارد . او شجاعت علي شريعتي را در دو حوزه سنت و تجدد بر شمرد و گفت شريعتي هم در حوزه اسلام شناسي و هم در حوزه غرب شناسي صاحب راي است . وي  با اشاره به زمان شريعتي ، دوره وي را هم عصر رواج شعار دين براي عوام و بي ديني براي خواص دانست و تصريح كرد : او با شجاعتي كه داشت توانست در حوزه اسلام شناسي اين امر را مطرح كند  كه  يك غير روحاني هم مي تواند ابلاغ گر پيام دين در جامعه باشد . اين استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به مباني غربزدگي در ايران وبيان تاريخچه اي از آن تصريح كرد شجاعت شريعتي در غربشناسي نيز به دين معنا بود كه او با طرح مباحث جديدي  چون اليناسيون ، استعمار جديد و اسكولاستيك جديد ، نواقص تمدن غرب را ياد آور شد  . اسفندياري ،  شريعتي را يك استثنا در تاريخ معاصر توصيف كرد و با اشاره به پانزده هزار صفحه توليد انديشه از سوي او در مدت زمان اندك چهار سال،  گفت :  انديشمندان از اين ميزان كار و ارايه نظريه از سوي او درچنين  مدت اندكي ،  در  حيرت اند .
مهندس مير سليم هم در اين همايش طي سخناني ضمن تجليل از شخصيت استاد شريعتي به ايراد بحثي  با عنوان تاريخ و تحول پرداخت و با بيان موقعيت هاي تاريخي دكتر شريعتي به بيان گوشه هايي از آنها پرداخت . وي آنگاه با ارايه نقدي علمي درباره بر خي آثار شريعتي ، ضمن بيان برخي كاستيهاي  صفويه در بيان مباني تشيع ، تاكيد كرد : البته انگ زدن به صفويه صحيح نيست چراكه سلسله  صفويه هويت ايراني اسلامي را در مقابل عثماني و پس از حملات مغول و تيموريان،  احيا كرد و با آوردن برخي علماي اسلامي  چون محقق كركي در زمان شاه اسماعيل  و شيخ بهايي در زمان شاه  عباس به  گسترش فرهنگ شيعي در جامعه كمك كرد  .
اين سمينار امشب نيز با سخنراني تني چند از استادان كشور و شعر خواني شاعر معاصر عبدالجبار كاكايي ادامه مي يابد .

کد خبر 5548

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha