۱۲ مهر ۱۳۸۶، ۱۳:۳۳

آموزش علوم اجتماعی و اقتصادی در دانشگاه کاتولیک پاریس

مسجد بزرگ پاریس و دانشگاه کاتولیک این شهر در فرانسه برای آموزش علوم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی طلاب متحد شدند، این اتحاد اقدامی برای کمک به ادغام ائمه جمعه غیر فرانسوی ‌تبار است .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دلیل بوبکر رئیس اتحادیه سازمانهای اسلامی فرانسه گفت: این اقدام نوآوری مهمی در آموزش مسلمانان در فرانسه تلقی می‌شود.

بوبکر گفت: در پی جلسه‌ای که روز شنبه 7 مهر ماه تشکیل شد 110 دانشجوی مؤسسه الهیاتی مسجد بزرگ پاریس به اتفاق آراء همکاری مسجد با دانشگاه کاتولیک را مورد تصویب قرار دادند.

دانشگاه کاتولیک پاریس دو دوره یک ساله (دو ترم) را درباره دروس سیاست، قانون و سکولاریسم فرانسه برای طلاب مسلمان که در مؤسسه الهیاتی مسجد پاریس تحصیل می کنند برگزار کرده و این دوره ها از ژاویه امسال آغاز می‌شوند.

اقلیت مسلمانان فرانسه که تعداد آنها 6 یا 7 میلیون تخمین زده شده بزرگترین جامعه اقلیت اروپا را تشکیل داده‌اند و مدت مدیدی است که خواستار آموزش ائمه جمعه فرانسوی تبار به منظور ادغام دومین دین بزرگ کشور هستند.

درحال حاضر حدود 1200 امام جمعه در فرانسه فعالیت می‌کنند که بسیاری از آنها امامت جماعت را برعهده داشته و مؤمنان را تحت هدایتهای معنوی و عملی خود قرار می‌دهند.

سه چهارم از این تعداد شهروند فرانسه نبوده و یک سوم به زبان فرانسه تکلم نمی‌کنند.

انیس گراج مدیر دپارتمان آموزشی موسسه اروپایی علوم انسانی اظهار داشت که این مؤسسه نسل جوانی از مسلمانان فرانسوی را تربیت کرده اند که قرآن را حفظ کرده اند.

واحدهایی که قرار است در داشگاه کاتولیک ارائه شوند از سوی دانشکده علوم اجتماعی  اقتصادی این مؤسسه آموزش عالی ارائه شده و دربرگیرنده الهیات نخواهد بود.

فرانسوا مبیل رئیس دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی اظهار داشت: آموزش الهیات به ائمه جمعه مسئولیت مسجد بزرگ پاریس خواهد بود، دانشجویان تنها در کلاسهای علوم سیاسی شرکت خواهند کرد و مطالبی را درباره دموکراسی، حقوق بشر و انقلاب فرانسه خواهند آموخت.

با این دوره های تازه طلاب مسلمان که دوسال تحصیلات آکادمیک داشته مدرک لیسانس خود را پس از ارائه پایان نامه از این مؤسسه کاتولیک دریافت می کنند، از سوی دیگر نیز مؤسسه الهیات کاتولیک قرآن، قانون و تاریخ اسلامی را طی یک برنامه سه ساله تدریس می کند نمی تواند مدرک آکادمیک به طلاب مسلمان ارائه کند.

کد خبر 562507

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha