۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۸:۴۱

سیر تا پیاز نطق آقای رئیس جمهور

سیر تا پیاز نطق آقای رئیس جمهور

رئیس جمهور روسیه در «روز ملی اتحاد» این کشور، با مورخان روسیه ملاقات کرد و در نطق خود، بر نقش تاریخ در صیانت از حاکمیت ملی این کشور تاکید کرد؛ نطقی که در آن نکته‌های برجسته‌ای وجود داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در «روز ملی اتحاد»، در ملاقات با مورخان و مقامات عالیرتبه از جمله رهبران جوامع مذهبی روسیه به نقش تاریخ در حفاظت از حاکمیت ملی، هویت و فرهنگ این کشور تاکید کرد. در نطق پوتین اما نکات مهمی به چشم می‌خورد.

جنگ اوکراین «اجتناب‌ناپذیر» بود

پوتین درباره این موضوع گفت: نبرد روسیه با رژیم نئونازی که در اوکراین به پا خاسته، اجتناب‌ناپذیر بود و در صورتی که کشور، اقدام ماه فوریه را انجام نمی‌داد، هیچ چیزی تغییر نمی‌کرد و تنها موضع ما دراین‌باره به مراتب شدیدتر می‌شد. به اصطلاح دوستان ما، شرایط اوکراین را به مرحله‌ای رساندند که تهدیدی جدی علیه روسیه بود.

پوتین در این بخش، شرایط فعلی را با آنچه در سال ۱۹۴۱ رخ داد، مقایسه کرد؛ جایی که شوروی سابق، به‌رغم پی بردن به هشداری جدی درباره حمله قریب‌الوقوع نازی‌ها، برای دفاع از خود اقدامی نکرد و به گفته وی، این یکی از دلایلی بود که باعث شد تا میلیون‌ها شهروند شوروی، پیش از فایق آمدن بر نازیسم، جان خود را از دست دهند.

غرب تاریخ اوکراین را تحریف کرد

پوتین گفت: کشورهای غربی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در امور داخلی اوکراین مداخله کرده و موفق شدند تا ضد ارزش‌هایی را در ذهن میلیون‌ها نفر تلقین کنند؛ اتفاقی که به ایجاد یک تفکر ضدروسی در این قلمرو منجر شد و با کاشتن بذر نفرت و تعرض به ذهن مردم، آنها را از تاریخ حقیقی محروم کرد.

وی توضیح داد که اوکراین نه تنها به خطری بزرگ برای روسیه بلکه برای اوکراینی‌ها نیز، به چیزی شبیه به خودکشی بدل شد. «قربانی اصلی و شماره یک نفرت‌پراکنی عامدانه علیه روس‌ها و روسیه، مردم اوکراین هستند. در روسیه اما همه چیز درست نقطه مقابل است و شما هم این را به خوبی می‌دانید؛ ما همیشه با مردم اوکراین، با احترام و گرم رفتار کرده‌ایم. این موضوع به‌رغم مواجهه غم‌انگیز امروز، همچنان به قوت خود باقی است.»

جنگی داخلی مشابه ۱۹۱۷

پوتین در ادامه اظهاراتش درباره جنگ اوکراین، این شرایط را با انقلاب روسیه که بیش از یکصد سال پیش رخ داد، مقایسه کرد. وی گفت که «در واقع، این رویارویی میان یک ملت جریان دارد، درست مشابه انقلاب سال ۱۹۱۷؛ در آن برهه، قدرت‌های خارجی، با تماشای تراژدی مردم ما، غرق در شعف بودند. سفید و قرمز (نیروهای ضد کمونیسم / کمونیسم بلشویک‌ها) برای آنها مهم نبود و تنها به‌دنبال منافع خودشان و تضعیف و پاره‌پاره کردن تاریخ روسیه بودند.»

پوتین تاکید کرد که غرب امروز همان کار را با اوکراین می‌کند؛ مردم این کشور را قربانی اهداف ژئوپلیتیکی خود می‌کند؛ اهدافی که رئیس جمهور روسیه آن را تحت عنوان «تضعیف، تجزیه و تخریب روسیه» توضیح داد.

مسلح شدن با سلاحی به اسم تحریف تاریخ

پوتین تاکید کرد که روس‌ها باید به طور تمام و کمال و بدون تکرار «اشتباهات دوران شوروی»، از گذشته کشورشان آگاه باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اتفاقی مشابه در برخی کشورهای غربی در جریان است؛ جایی که عمده مسائل با اراده تشکیلات لیبرال-افراطی، تعیین تکلیف می‌شود و برای جلب رضایت این تشکیلات، رویدادهای مهم تاریخی، به شکلی کاملاً تحریف‌شده، وارونه و با مخفی کردن حقیقت، ارائه می‌شود.

رئیس جمهور روسیه در توضیح این موضوع، چنین اقدامی را «انحراف عامدانه رویکرد تاریخی» خواند و با محکوم کردن آن افزود: زمانی که شخصی می‌خواهد یک کشور را از حق حاکمیت محروم کرده و شهروندان آن را به رعیت و گماشته خود بدل کند، کارش را با تحریف تاریخ آن کشور شروع و مردم را از ریشه‌هایشان محروم و آنها را به جهل محکوم می‌کند.

پوتین با اشاره به اوکراین به عنوان یک نمونه از چنین اقدامی، گفت که «تلاش‌هایی مشابه علیه روسیه انجام شده و می‌شود ولی ما قاطعانه و به موقع، مانعی مستحکم مقابل آن ایجاد می‌کنیم.»

دوران استعمار به سر آمده است

به گفته پوتین، در حالی که روسیه کاملاً بخشی از از تمدن اروپا محسوب می‌شود، آشکار است که بسیاری از امپراتوری‌های استعماری بزرگ در غرب، هم‌اکنون به «کشورهایی کوچک یا متوسط» بدل شده‌اند. وی در توضیح این موضوع، جمعیت پرتغال و انگلیس را به ترتیب با مستعمرات سابق‌شان یعنی برزیل و هند مقایسه کرد و از این موضوع سخن به میان آورد که جمعیت استان گوانگ‌دونگ چین، به تنهایی ۱.۵ برابر جمعیت آلمان است.

وی تاکید کرد: روزگاری پایتخت‌های اروپایی، کانون جهان بودند اما آن روزها به سر آمده است.

بَتمن یا قهرمانان تاریخی؟

پوتین همچنین به واکاوی موضوعی کمتر سیاسی پرداخت و در جریان یک پرسش و پاسخ، یادآور شد که فعالیت‌های آموزشی بدون همکاری و تعامل با فرهنگ عامه و تبلیغات در این حیطه، کارساز نخواهد بود.

رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه آموزش تاریخی از سنین کودکی آغاز می‌شود، گفت که «کودکان روس، بتمن را می‌شناسند اما هیچ شناختی از قهرمانان خودمان ندارند. به انیمیشن‌ها، فیلم‌ها، ادبیات کودکانه و امثال آن نیاز داریم. امروز اینجا هستیم تا این به این روند تلنگر زده و آن را به جلو برانیم.»

کد خبر 5625255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • M IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 10
      اگر تهدیدی باشد ان تهدید روسیه هست علیه امنیت جهانی که در طول تاریخ بارها به کشورهای همسایه حمله کرده و سرزمین های انها را ضمیمه کشور خود کرده است ایران خود زخم خورده روسیه متجاوز است
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 10
      روسیه خبیث و دار و دسته اش در ایران مانع احیا برجام شدند و با اعلام اینکه ایران در کشتار بی رحمانه مردم اوکراین شریک روسیه است و دستش به خون بی گناهان آلوده است باعث شد ایران بدبخت و سپس مستعمره روسیه شود، لعنت خدا بر خیانتکاران ایران اسلامی
    • رضا CA ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      6 0
      زنده باد پوتین مرگ بر امریکا
    • M IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
      0 0
      لعنت بر تو نوکر امریکا و انگلیس فعلاً که غرب مانع پیشرفت ایران اس شرایط الان کشورته میدانی، نه نمیدانی میدانستی کلمه برجام را به زبان نمی اوردی،، برجام یک قرار داد فی مابین نبود یک برنامه تخریبی فریب نابود کردن تاسیسات هسته ای و نظامی ایران بود بعداً خود شون خارج شد نه ایران، فعلاً که اغتشاشات راه ا
    • M IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
      0 0
      بخاطر معیشت مردم که آمریکا نگران مردم نیست اغتشاشات راه اندازی کرده تا حکومت سقوط کند بعد لیبی شود آنوقت آمریکا تمام تسلیحات کشور را ببرد اونگران زور نظامی ایران است نه نگران مردم، میخواهند درمقابل روسیه پیروز شوند بعد بقیه را تکی تکی حذف کنند،