۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۲۷

عبد الهادی فقهی زاده:

کتاب سر مشق بزرگ انسان و خادم فرهنگ است

کتاب سر مشق بزرگ انسان و خادم فرهنگ است

استاد دانشگاه تهران گفت: دین را بدون کتاب نمی‌توان تصور کرد و از این رو بدون تردید برخی از شاخص‌ترین کتاب‌ها و پر مخاطب ترین آنها کتاب‌های دینی آسمانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبد الهادی فقهی زاده استاد دانشگاه تهران و رئیس کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی در نشست علمی کتاب و کتابخوانی در فرهنگ اسلامی که در دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) برگزار شد اظهار داشت: هفته کتاب و کتابخوانی در حقیقت هفته بزرگداشت کتاب و نویسندگی است و از زاویه دیگر هفته بزرگداشت اندیشه ورزی محسوب می‌شود.

فقهی زاده با بیان اینکه کتاب را نمی‌توان بدون کتاب‌خوان و بدون فهم و درک و در وهله بعد بدون عمل تصور کرد، گفت: کتاب ابزاری است که از آن اجلال می‌کنیم و اگر از آن سخن می‌گوئیم در حقیقت به دلیل ارزشمندی و ارزش فوق‌العاده اندیشه است که در آن متبلور است و باید در جای جای کتاب استشمام و روئیت شود.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه قوام دین، دانش و فرهنگ که همه از مختصات جوامع بشری است در گرو کتاب است، تصریح کرد: قوام دین و دانش و فرهنگ به کتاب است فارغ از زبان‌ها و جغرافیای گوناگونی که افراد در آن زندگی می‌کنند. نمی‌توان کتاب را در ذهن تصور و بر زبان جاری کرد بدون اینکه دانشوری و فرهیختگی را تصور کرد. دین از مختصات جامعه بشری است و دانش از ویژگی‌های خاص جامعه بشری به شمار می‌رود ما حیوانات دانشمند و دیندار سراغ نداریم. دین و علم هر دو در همنشینی با انسان معنا پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه خدا محور دین است گفت: انسان در همین حد که از فضائل اخلاقی برخوردار است به دلیل راهنمای کتاب‌های آسمانی است چرا که این کتاب‌ها مبلغ فضائل اخلاقی بوده و این بزرگ‌ترین خدمت ادیان به انسان محسوب می‌شود. همچنین کتاب‌های آسمانی تنظیم کننده بخش‌های زیادی از روابط انسانی است قبل از اینکه قوانین جدید وضع شود و سامان جدیدی زندگانی انسان در جهان معاصر پیدا کند تنظیم کننده اصلی بین روابط انسانی در کتاب‌های آسمانی به صورت خاص تجلی پیدا کرده بود.

فقهی زاده ادامه داد: بنابراین دین را بدون کتاب نمی‌توان تصور کرد و از این رو بدون تردید برخی از شاخص‌ترین کتاب‌ها و پر مخاطب ترین آنها جدای از دین مسیحیت و اسلام و سایر ادیان همین کتاب‌های دینی است که عمدتاً کتاب‌های آسمانی و ابراهیمی هستند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه با نوشتن اندیشه‌ها ژرف‌تر و نگرش‌ها عمیق‌تر می‌شود، بیان کرد: انسان هنگام مطالعه در بهترین لحظات عمر خود با عنوان مخاطب با بهترین لحظات نویسندگان کاتبان را ملاقات می‌کند. اگر کتاب و کتابت نبود دانش هرگز به این بلوغ، پختگی و سرشاری نمی‌رسید.

وی ادامه داد: حقیقت مانند علم و علم مانند حقیقت مخصوص هیچ قوم و شخصی نیست پیشرفت‌های علمی در طول تاریخ اختصاص به یک قم ندارد ممکن است آغازگر بسیاری از پیشرفت‌ها و خدمات به جهان ایران یا روم باشد نباید صرفاً بر خود ببالیم بلکه حقیقت و دانش را از زبان هر کسی در هر جا تولید شده باید جست جو کنیم. علم، مسیحی، یهودی، اسلامی، بودایی و هندو ندارد.

فقهی زاده با تاکید بر اینکه انسان همواره باید به دانش طلبی ببالد بیان داشت: آدمی باید به کار بستن علم و دانش در عرصه‌های مختلف زندگی ببالد و به ساماندهی مشکلات زندگی در دار و دیار خود بر اساس علم و دانش ببالد. بالیدن به کاری که دیگران انجام دادند دردی از دردها را دوا نمی‌کند چرا که اگر آگاه، خردورز و عامل نباشیم در حقیقت بهره‌ای از علم نبردیم. امروزه کسانی که بهره درستی از عقل و دانش و دین نبردند آثار گوناگون و رنگارنگی از کتب و منابع علمی را در اختیار دارند که دانشجویان فرهیخته و اساتید برجسته چه بسا آنها را در اختیار نداشته باشند چه افتخاری متعلق به آنها است اینکه نگهبان و محصور کننده منابعی هستند که کسانی که لایق داشتن آنها هستند از آن بی بهره اند.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: بنابراین اندوخته‌های دانش بشری وامدار کتاب است اگر کتاب نبود اندوخته‌ها در گذر تاریخ نمی پایید و ماندنی نمی‌شد و مخاطبان گسترده پیدا نمی‌کرد فرهنگ نیز همین است چرا که فرهنگ را آمیخته‌ای از اعتقادات، نگرها، انگاره‌ها و ارزش‌ها بدانیم فرهنگ نیز مدیون کتاب است بزرگان فرهنگ با کتابت به فرهنگ کمک کردند. کتاب‌ها آوردگاه دیدگاه‌ها و بینش‌های مختلف است کتابی ارزشمند است که انسان را انسان تر کند چرا که انسان در مسیر انسان تر شدن قرار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کتاب سر مشق بزرگ انسان و خادم فرهنگ است کتاب با فضائل اخلاقی تعامل دارد.

کد خبر 5636113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha