۱۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۰۷

صالحی به مناسبت روز فرهنگی هشتگرد مطرح کرد؛

حب الوطن من الایمان/تبریک روز فرهنگی هشتگرد

حب الوطن من الایمان/تبریک روز فرهنگی هشتگرد

افتخارات فرهنگی و تاریخی و همچنین پیوند اینجانب با روستای تاریخی برغان و خاندان برغانی ایجاب می‌کند که روز فرهنگی شهر هشتگرد را صمیمانه به همه البرزیان بویژه هشتگردی‌های عزیز شادباش عرض کنم.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: علی اکبر صالحی معاون پژوهشی و قائم مقام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت هفدهم آذر روز فرهنگی هشتگرد پیامی را صادر کرد.

مشروح متن این پیام که در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته، در ادامه می‌آید؛

«روزهای فرهنگی شهرها و استان‌ها در تقویم پرافتخار ایران عزیز، روزهایی فرخنده، مبارک و وحدت آفرین است. در این مناسبت‌های مهم، مردم با برگزاری جشن‌ها و آئین‌های فرهنگی، افتخارات و ریشه‌های تاریخی و فرهنگی زادگاه و خاستگاه خود را معرفی و مرور می‌کنند.

با حسن سلیقه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوجبلاغ، ۱۷ آذر ۱۳۷۷ (سالروز ثبت کاروانسرای صفوی ینگی امام در فهرست آثار ملی ایران) «روز فرهنگی شهر هشتگرد» نامیده شده است.

هشتگرد مرکز شهرستان تاریخی ساوجبلاغ در استان البرز است. پیشینه یافته‌های باستان‌شناختی در آن، به هزاره هفتم پیش از میلاد مسیح می‌رسد. این شهرستان خاستگاه بسیاری از خاندان‌های عریق علمی از جمله «خاندان علمی و فرهنگی برغانی» است که از دوره صفویه تا کنون در سپهر دین و دانش این سرزمین قدسی نقش‌آفرین بوده‌اند.

با توجه به موقعیت جغرافیایی و راهبردی این شهرستان، ردپای رویدادهای تاریخ معاصر همانند جنگ‌های اول و دوم ایران و روس، جنبش مشروطیت، نهضت جنگل، جنگ‌های جهانی اول و دوم، جنبش ملی شدن صنعت نفت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را هم می‌توان در آن پی گرفت.

از دیگر سو، عبور و توقف حدود هفتاد چهره سیاسی و فرهنگی ایرانی و خارجی در کاروانسرای صفوی ینگی امام شهر هشتگرد، موجب شده از این کاروانسرا به عنوان یکی از میهمانخانه‌های تاریخ دیپلماسی ایران در مسیر جاده ابریشم یاد شود.

همه این افتخارات فرهنگی و تاریخی و همچنین پیوند اینجانب با روستای تاریخی برغان و خاندان برغانی ایجاب می‌کند که روز فرهنگی شهر هشتگرد را صمیمانه به همه البرزیان و اهالی نجیب و میهمان‌نواز شهرستان ساوجبلاغ به ویژه هشتگردی‌های عزیز شادباش عرض کنم.

جان به قربان وطن باد که در مذهب عشق

به جز از عشق وطن یاد نداد استادم»

کد خبر 5645936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha