۱۵ دی ۱۳۹۸، ۹:۳۰

سازمان یونسکو اعلام کرده است؛

کاروانسرای «ینگی امام» شایسته سرمایه‌گذاری/ تخصیص اعتبار سالانه

کاروانسرای «ینگی امام» شایسته سرمایه‌گذاری/ تخصیص اعتبار سالانه

کرج - مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: سازمان یونسکو بر اساس ویژگی‌های خاص این اثر تاریخی، آن را شایسته سرمایه گذاری برای مرمت و بازسازی کامل می‌داند.

حجت الاسلام فخرالدین صابری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص ظرفیت‌های کاروانسرای «یِنگی امام» که یکی از آثار ارزشمند تاریخی به جای مانده از عهد صفویه در شهرستان ساوجبلاغ است، اظهار کرد: این کاروانسرا با توجه به قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و به دلیل وسعت، زیبایی و معماری خاصش از سوی سازمان یونسکو به عنوان یک پایلوت برای جاده ابریشم مورد توجه قرار گرفت.

وی تاکید کرد: سازمان یونسکو بر اساس ویژگی‌های خاص این اثر تاریخی، این مکان را شایسته سرمایه گذاری برای مرمت و بازسازی کامل قرار داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به اینکه سال گذشته مسئله سرمایه گذاری سازمان یونسکو در بحث مرمت و بازسازی کاروانسرای ینگی امام مطرح شد، گفت: گزارش شرح خدمات بازسازی کاروانسرا از سوی کارشناسان مرمت و معماری میراث فرهنگی استان به وزارت خانه ارسال شده است.

صابری با تاکید بر اینکه گزارش شرح خدمات توسط معاونت فرهنگی وزارتخانه در اختیار سازمان یونسکو قرار می‌گیرد، گفت: این مهم برای تخصیص اعتبار سالانه از سوی سازمان یونسکو انجام شده است.

وی به اقداماتی که برای مرمت این اثر تاریخی انجام شده است، گفت: در حال حاضر کار سبک سازی سقف به انجام رسیده و از خشت‌های مخصوص برای پوشش سقف استفاده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز اعتبار تخصیص یافته از سوی فرمانداری شهرستان ساوجبلاغ به این اثر تاریخی را یک میلیارد تومان اعلام کرد که از محل ارزش افزوده بوده است و گفت: فرماندار ساوجبلاغ نیز بر تکمیل کار بازسازی این بنای ارزشمند تاریخی و بهره برداری هرچه سریع‌تر آن تاکید دارد.

صابری با اشاره به اینکه اقداماتی مانند راه اندازی بازارچه فروش صنایع دستی در کاروانسرای ینگی امام از جمله مواردی است که می‌توان بعد از بهره برداری مورد توجه قرار گیرد، گفت: هدف این است که کاروانسرای ینگی امام مکانی مناسب برای جذب گردشگران و مسافرانی باشد که از محور کرج - قزوین عبور می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید از فرصت‌ها برای توقف مسافران عبوری از استان استفاده کنیم، گفت: وزارت میراث فرهنگ برای کاروانسرای ینگی امام نیز بیش از یک میلیارد تومان هزینه کرده است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز در صورت تأمین اعتبار به منظور مرمت و بازسازی کاروانسرای ینگی امام، این اثر تاریخی تا یک سال و نیم آینده به مرحله بهره برداری می‌رسد.

صابری در خصوص اهمیت مسئله آزادسازی کاروانسرای ینگی امام که مدتی در اختیار و تصرف یکی از نهادهای اجرایی کشور بوده است، گفت: در این راستا فرمانداری ساوجبلاغ، شورا و شهرداری هشتگرد تلاش‌های زیادی کردند تا آزادسازی انجام شود دلیل تأخیر در مرمت و بازسازی این کاروانسرا نیز همین مسئله بوده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر دیگر مانع و معارضی در کاروانسرای ینگی امام وجود ندارد و فرمانداری ساوجبلاغ و مدیریت شهری هشتگرد در کنار میراث فرهنگی مصمم هستند که این مکان تاریخی هرچه زودتر مورد بهره برداری قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: این دو اثر تاریخی برای ما بسیار مهم هستند که خوشبختانه در کاروانسرای شاه عباسی هیچ‌گونه تصرفی صورت نگرفته و معارضی وجود ندارد.

کد خبر 4816836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha