۲۱ آذر ۱۴۰۱، ۸:۰۳

معاون جهاد کشاورزی گلستان:

میزان فرسایش خاک در گلستان سالانه ۱۷ تن در هکتار است

میزان فرسایش خاک در گلستان سالانه ۱۷ تن در هکتار است

گرگان- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت:  میانگین سالیانه فرسایش خاک در جهان هشت تا ۹ تُن در هکتار بوده ولی در ایران و در گلستان این آمار به ۱۷ تُن در هکتار می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عباسی شامگاه یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: میانگین سالیانه فرسایش خاک در جهان هشت تا ۹ تُن در هکتار بوده ولی در ایران و در گلستان این آمار به ۱۷ تُن در هکتار می‌رسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود: این امر به معنای آن است که فرسایش خاک در ایران بیش از دو برابر بیشتر میانگین آمار جهانی است.

وی بیان کرد: بیشترین مقادیر فرسایش خاک با ۳۵ تن در هکتار مربوط به مناطق شرق استان و فرسایش خاک در سمت غرب هم در جنگل‌های گلستان تا حدود هفت تن در سال می‌رسد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان هم گفت: قطع درختان جنگلی، کشاورزی غیراصولی، تغییر کاربری و ساخت و سازهای بی رویه، نابودی مواد آلی خاک و به دنبال آن، فرسایش خاک در کشور و همچنین استان گلستان را سرعت داده است.

ابوالفضل فرجی افزود: در حال حاضر فقط در حدود ۱۰ درصد از ۱۶۵ میلیون هکتار مساحت کشور، یعنی در ۱۶ میلیون هکتار کشت و زرع می‌شود که کمتر از ۵۰۰ هزار هکتار از آن (فقط نیم درصد) حاصلخیز است.

فرجی اضافه کرد: از لحاظ عناصر غذایی فسفر نیمی از خاک استان دچار کمبود است و از نظر عنصر روی قابل جذب هم بیش از ۸۰ درصد اراضی دچار کمبود هستند.

وی بیان کرد: به ازای هر یک صدم درصد کاهش ماده آلی خاک کشاورزی، ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار تولید کاهش می‌یابد.

کد خبر 5652694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha