۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۴۹

فروتن خبر داد

برگزاری اولین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت/ خطر سیاهچاله جمعیتی

برگزاری اولین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت/ خطر سیاهچاله جمعیتی

دبیر ستاد ملی جمعیت از برگزاری اولین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر نشست خبری اولین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت با حضور کاظم فروتن دبیر ستاد ملی جمعیت برگزار شد.

فروتن گفت: این نشست با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر فرزند آوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری جمعیت و در راستای اجرایی کردن ماده ۹۱ قانون جوانی جمعیت برگزار شده است.

وی بیان داشت: تحقق سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده و جمعیت، تشویق به فرزند آوری، حمایت از ارزش‌های نهادینه خانواده از اهداف برگزاری این رویداد است.

دبیر ستاد ملی جمعیت ادامه داد: بحث جمعیت بحث حساسی است که غرب برای کشورهای اسلامی مثل ایران نسخه کاهش جمعیت را نوشته بودند. با هجمه فرهنگی کاهش نرخ باروری با این هجمه‌ها صورت گرفت و در سیاست‌ها تجدید نظر نشد.

فروتن گفت: در طول یک ساله گذشته سه جلسه مربوط به جمعیت با حضور رئیس جمهور برگزار شد و از مصوبات ستاد تشکیل قرارگاه جمعیت بود. بحث جوانی جمعیت بحث حساسی و کلیدی است.

وی بیان داشت: ۲۰ سال آینده از جوانان خبری نیست و اکثراً سالمند هستند و کشور را نمی‌توان با این وضعیت اداره کرد.

دبیر ستاد ملی جمعیت خاطر نشان کرد: نرخ باروری به شدت کاهش یافته و باید نگذاریم پنجره جمعیتی بسته شود. هوای آفتابی ما را از سیل آینده نباید غافلگیر کند. در آستانه ورود به سیاهچاله جمعیتی هستیم و باید پیشگیری کرد.

فروتن بیان داشت: در کنار همه مشکلات دولت باید همه تلاش را را به کار گیرد البته نباید فقط موضوع جمعیتی را گره بزنیم به مسائل اقتصادی، اگر چاره اندیشی نشود دیگر کشاورز و پزشک و… نخواهیم داشت و فرهنگ خارج از ایران به کشور ورود خواهد کرد و همه با هم باید دست به دست هم دهیم تا مشکل رفع شود.

وی مشکلات اقتصادی را یکی از موانع فرزندان آوری و ازدواج اعلام کرد و گفت: این موضوع همه سد فرزندآوری و ازدواج نیست مباحث فرهنگی را هم شامل می‌شود.

فروتن اعلام کرد: امسال میزان ازدواج در کل کشور کاهش ولی در سیستان و بلوچستان روند افزایشی داشت و این نشان می‌دهد دلیل عدم فرزند آوری و ازدواج موضوعات اقتصادی نیست.

دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: برخی سعی کرده‌اند بارداری را تبدیل به ضد ارزش و نوعی بیماری تلقی کنند همچنین بر اساس آمارها ۳۰۰ هزار سقط غیرقانونی داریم.

همچنین در بخش دیگر این مراسم حجت الاسلام علی گودرزی، دبیر رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت درباره تاریخچه اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت اظهار کرد: سال ۹۱ بعد از هشدارهایی که رهبری در حوزه جمعیت داشتند برخی فعالین مردمی با همکاری شورای زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت خودجوش جایزه‌ای را در این حوزه تعیین کردند.

وی گفت: درواقع سالانه بدون حمایت هیچ دستگاه دولتی این جایزه توسط نهادهای مردمی به صورت خودجوش به برخی مؤسسات و فعالیت حوزه جمعیت که عمدتاً مؤسسات مردمی بودند اهدا می‌شد. این امر تا قبل از تصویب قانون جوانی جمعیت مستمر انجام و سالانه یک تا ۵ نفر به عنوان برگزیده معرفی می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، همین افرادی که در طول این سال‌ها این جایزه را اهدا می‌کردند، به طراحان قانون پیشنهاد اهدا این جایزه را دادند که هفت دسته خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکتها و مؤسسات خصوصی، مدیران، نخبگان جزو برترین‌های این رویداد باشند.

کد خبر 5721434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha