۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۰۷

رئیس مؤسسه رازی:

سرخک و سرخجه در ایران با واکسن داخلی ریشه کن شد

سرخک و سرخجه در ایران با واکسن داخلی ریشه کن شد

کرج- رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: موفقیت کشورمان در ریشه کنی فلج اطفال، سرخک و سرخجه مرهون تلاش دانشمندان ایرانی در ساخت واکسن است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اسحاقی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به نامه تأیید سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ریشه کنی سرخک و سرخجه در ایران گفت: این سازمان به تازگی در نامه‌ای به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ریشه کنی سرخک و سرخجه را تأیید و از کشورمان به علت موفقیت در این مهم قدردانی کرده است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون کودکان علیه ویروس سرخک و سرخجه توسط وزارت بهداشت و با واکسن‌های تولیدی مؤسسه رازی انجام می‌شود، تصریح کرد: به همت محققان و دانشمندان مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، واکسن سرخک در سال ۱۳۶۰ به واسطه آمار بالای ابتلاء و مرگ و میر ناشی از این بیماری، در مؤسسه رازی ساخته شد و با ساخت واکسن سرخک و سرخجه، کودکان زیادی از مرگ ناشی از این بیماری نجات یافتند.

رئیس مؤسسه رازی ادامه داد: سه گانه (سرخک، سرخجه و اوریون) از تولیدات این مؤسسه است و با اجرای واکسیناسیون سراسری در کشور با واکسن ساخت مؤسسه رازی، به استناد گزارش‌ها، در فاصله سالی های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ تنها چند مورد ابتلاء به این ویروس در کشور مشاهده شد و به تازگی نیز سازمان بهداشت جهانی به صورت رسمی، ریشه کنی سرخک در ایران را تأیید کرد.

اسحاقی افزود: به جرأت می‌توان گفت، ریشه کنی فلج اطفال در کشور نیز، مرهون واکسن فلج اطفال ساخت این مؤسسه است که سبب شد کودکان کشورمان از گزند این بیماری دور بمانند.

وی، وجود مؤسسه رازی در کشور را سرمایه‌ای ارزشمند و گنجینه‌ای گرانسنگ خواند و تاکید کرد: توانمندی کشورها در ساخت واکسن و تولیدات استراتژیک، از مهم‌ترین امتیازاتی است که کشورهای پیشرو و پیشرفته، به آن دست یافته‌اند و در ایران نیز با فعالیت مؤسسه رازی در کنار انستیتو پاستور، صنعت واکسن سازی شکل گرفت و طی حدود یک قرن، توانست پاسخگوی بسیاری از نیازهای کشور به مواد و تولیدات بیولوژیک باشد.

اسحاقی، اظهار کرد: این نکته مهم و اساسی که حفاظت و حراست از مؤسسه رازی، وظیفه‌ای مهم و ملی است باید مورد تاکید قرار گیرد و توجه تصمیم گیران و سیاست گذاران را به آن بیش از پیش جلب کرد.

مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در سال ۱۳۰۳ در منطقه حصارک کرج تأسیس شد. در این مؤسسه با ۶ شعبه فعال در شهرهای اهواز، مشهد، شیراز، کرمان، مرند و اراک، بیش از ۸۰ نوع واکسن و فرآورده پزشکی و دامپزشکی با تکیه بر دانش بومی، توانمندی، تجارب ارزنده و اهتمام دانشمندان و محققان آن ساخته می‌شود و برای مصرف عمومی در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور قرار می‌گیرد. به کمک تولیدات این مؤسسه، هزاران نفر از مرگ نجات یافته‌اند و بیماری‌های متعددی در حوزه پزشکی و دامپزشکی، کنترل، حذف یا ریشه کن شده است.

کد خبر 5763855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha