۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۲۱

خاندوزی در حاشیه هیئت دولت:

روابط پولی و بانکی ایران و عربستان از سر گرفته می‌شود

روابط پولی و بانکی ایران و عربستان از سر گرفته می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی از مذاکره با همتای عربستانی خود برای آغاز مجدد روابط پولی و بانکی دو کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی صبح امروز (چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: مصوبه خوبی را در راستای رونق و رشد تولید صادر کرده‌ایم که در این مصوبه برای اولین بار، ۱۵۰۰ مجوز کسب و کار به عنوان تنها مجوزهای تأیید محوری که نیازمند تأیید دستگاه‌های اجرایی و وزارت‌خانه‌ها هستند مورد تأیید هیئت دولت قرار گرفته است.

وی افزود: بر اساس این ۱۵۰۰ مجوز تأیید محور، فعالان اقتصادی صرفاً با ثبت اطلاعات دقیق در درگاه ملی مجوزها و پذیرش مسئولیت‌هایی که قانونا به عهده آنها گذاشته شده و همچنین با بارگذاری مدارک خود خواهند توانست مجوز کسب و کار خود را دریافت کنند.

وی افزود: این تکلیفی بود که بنابر ماده یک قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار از سال ۱۴۰۰ به عهده دولت گذاشته شده بود.

خاندوزی درباره سفر اخیرش به جده و دیدار با وزیر اقتصاد عربستان سعودی گفت: اصل این سفر به دعوت بانک توسعه اسلامی برای اجلاس سالانه جده صورت گرفته بود. از دیدار با رئیس و مدیرعامل بانک برای تسهیل پروژه‌های عمرانی جمهوری اسلامی که به صورت عمده با بخش زیرساختی استان‌های ما درگیر بودند استفاده شد.

وی افزود: همچنین از حاشیه این دیدار از فرصت دیدارهای دوجانبه استفاده شد و رویکرد بسیار عملگرایانه‌ای میان کشورهای مسلمان و منطقه وجود داشت.

خاندوزی عنوان کرد: در دیدارهایی که با وزارت اقتصاد عمان، امارات و کشورهای مختلف دیگر صورت گرفت تاکید شد تا به سرعت وارد پروژه‌های سرمایه‌گذاری با ایران شوند. در واقع ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری ایران برای آنها جذاب بود.

وی ادامه داد: بنا شد توافقنامه‌های گمرکی و سرمایه‌گذاری مشترک و مالیات مضاعف به سرعت توسط ایران و کشورهای دیگر امضا شود که اولین آنها در حاشیه سفر سلطان عمان به تهران انجام خواهد شد. این مسیر به همین ترتیب با امارات و عربستان سعودی دنبال می‌شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه رویکرد مثبتی برای احیای روابط سیاسی ایران و عربستان و انتقال آن به سوی روابط اقتصادی وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به این رویکرد، در دیدار با وزیر اقتصادی عربستان، سه محور به عنوان نقشه کلی همکاری اقتصادی دو کشور مطرح شد تا بعد از چندین سال کاهش یا حتی قطع روابط اقتصادی در دستور کار قرار بگیرد. این موضوع با استقبال بسیار جدی طرف سعودی مواجه شد.

خاندوزی بیان کرد: بنا شد این همکاری‌ها در مواردی که به حوزه برگزاری و تسهیل حج زائران ایرانی برمی‌گردد، همچون مسائل بانکی و پروازها در کوتاه مدت این اتفاق رخ دهد

وی اضافه کرد: همچنین در میان مدت هیئت‌های بخش خصوصی و ایران و عربستان دید و بازدید داشته باشند؛ مقرر شد ظرف سه ماه نتیجه تعاملات بخش خصوصی دو کشور در قالب نقشه راه سرمایه‌گذاری‌های بخش غیردولتی به تایید برسد.

وزیر اقتصاد یادآور شد: طرف سعودی برای گفتگو در حوزه نفت و گاز علاقه‌مند بود. وزیر نفت کشورمان نیز پیش از این دیدار به بنده گفته بود که وزارت نفت ایران آمادگی همکاری را دارد. بنابراین بنا شد پروژه‌های سرمایه‌گذاری حوزه نفت و گازی نیز در دستور کار و اولویت قرار بگیرد.

خاندوزی اظهار کرد: با توجه به استقبال ویژه‌ای که انجام شده و آمادگی محسوسی برای برقراری روابط وجود دارد، امید داریم پیگیری ماه‌های آینده منجر شاهد نتایج عملیاتی این دیدارها باشیم.

کد خبر 5781851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha