۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۱۷

دقایقی پیش؛

پرونده جهانی «جنگل‌های هیرکانی» گسترش یافت

پرونده جهانی «جنگل‌های هیرکانی» گسترش یافت

دقایقی پیش در اجلاس میراث جهانی یونسکو پرونده جنگل‌های هیرکانی گسترش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، چهل‌وپنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو که از ۱۹ شهریور به میزبانی عربستان سعودی آغاز شده در حال برگزاری است و ۵۰ میراث فرهنگی و طبیعی از بیش از ۴۰ کشور برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو نامزد شده‌اند.

در این اجلاس پرونده الحاق منطقه حفاظت شده دیزمار به پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی که با کشور آذربایجان تهیه و ارائه شده بود.

کارشناس ایکوموس در این برنامه گفت: در این درخواست ایران ۳ مکان در آذربایجان را معرفی کرده است.

پس از این بررسی‌ها، قرار شد دو منطقه در آذربایجان به پرونده هیرکانی اضافه شود اما پرونده دیزمار در قالب پرونده ارسباران در سال آتی ارائه شود.

در پرونده دیزمار آمده که این جنگل‌ها از نظر مدیریتی خوب اداره شده اند. بنابراین بهتر است که جداگانه مورد بررسی قرار گیرد و چون اشتراکات زیادی با جنگل‌های ارسباران دارد در آن پرونده الحاق شود.

در نشست امروز اعلام شد یونسکو با اصلاح مرزهای جنگل‌های هیرکانی موافقت می‌کند و می‌بایست دو منطقه istisuchay valley و dangyaband به جنگل‌های هیرکانی اضافه شوند.

«دیزمار» نام منطقه کوهستانی و جنگلی است که در حوزه استحفاظی شهرستان‌های خدافرین، ورزقان و جلفا در شمال استان آذربایجان شرقی قرار دارد. در منطقه دیزمار ۸۴۹ گونه گیاهی شناسایی شده که ۷۶ گونه آن اندمیک بوده و بدلیل تنوع تیپ اراضی (کوهستانی، کوهپایه ای و تپه‌ای) و زیستگاه آبی (ارس و رودخانه‌های فوق الذکر) و خشکی و همچنین وضعیت پوشش گیاهی موجب تنوع و غنای زیستی در منطقه شده است.

میراث طبیعی دیزمار شامل دو سایت از محدوده جنگل‌های ارسباران در منطقه قره‌داغ آذربایجان شرقی است. کمیته میراث جهانی تأیید کرده است که مدیریت و حفاظت این دو سایت از وضعیت مناسبی برخوردار است و می‌توانند در قالب پرونده میراث طبیعی جنگل‌های ارسباران برای ثبت جهانی ارائه شود.

کد خبر 5887512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha