واکنش موگادیشو به لغو تحریم‌های تسلیحاتی خود از سوی شورای امنیت

واکنش موگادیشو به لغو تحریم‌های تسلیحاتی خود از سوی شورای امنیت

رییس جمهور و وزارت خارجه سومالی به لغو تحریم‌های تسلیحاتی‌ این کشور از سوی شورای امنیت واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، حسن شیخ محمود رییس جمهور سومالی امروز شنبه طی سخنرانی در تلویزیون دولتی این کشور در واکنش به رفع تحریم‌ های تسلیحاتی شورای امنیت علیه کشورش، گفت که موگادیشو از این پس در تامین سلاح‌ های مورد نیاز خود آزاد خواهد بود.

رییس جمهور سومالی با بیان اینکه جامعه بین‌ المللی روی کار بودن یک دولت مسئولیت پذیر در رابطه با کنترل تسلیحاتی را پذیرفته است، اضافه کرد: از این پس در تامین سلاح‌ های مورد نیاز کشور از تمامی نقاط جهان آزاد هستیم.

وی با اشاره به تلاش‌ های چندین ساله دولت فدرال سومالی به منظور تصویب و اجرای قوانین مرتبط با کنترل تسلیحاتی، افزود: دیگر در رابطه با تامین تسلیحات مورد نیاز سومالی از کشورهای دوست مانعی وجود ندارد.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه سومالی نیز با انتشار بیانیه‌ ای، از رفع تحریم‌ های تسلیحاتی اعمال شده توسط شورای امنیت علیه موگادیشو استقبال کرد.

گفتنی است، اعضای شورای امنیت دیروز جمعه با رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه سومالی موافقت کردند. تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه سومالی از سال ۱۹۹۲ برقرار بود.

شورای امنیت برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ به منظور قطع جریان دسترسی فرماندهان متخاصم گروه‌های شورشی به تسلیحات، علیه سومالی تحریم‌هایی را اعمال کرد. این گروه‌ها در سال ۱۹۹۱ «محمد زیاد باره» دیکتاتور این کشور را عزل کرده و در پی آن، این کشور واقع در شاخ آفریقا وارد جنگ داخلی شد.

شورای امنیت که ۱۵ عضو دارد، دیروز پیش‌نویس دو قطعنامه انگلیسی را تصویب کرد: نخست رفع کامل تحریم تسلیحاتی سومالی و دیگری اعمال مجدد تحریم تسلیحاتی علیه گروه تروریستی الشباب.

*حانیه قلیچ خانی

کد خبر 5955858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha