۳ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۳۳

دیپلمات اوکراینی تکذیب کرد؛ از مهمانی خصوصی تا گزارش اشپیگل!

دیپلمات اوکراینی تکذیب کرد؛ از مهمانی خصوصی تا گزارش اشپیگل!

سفیر اوکراین در آلمان گزارش‌ها درباره اعمال فشار برلین بر کی‌یف به منظور حرکت در مسیر مذاکرات صلح با روسیه را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، الکسی ماکی‌یف، سفیر اوکراین در آلمان اندکی پس از انتشار گزارش «اشپیگل» مبنی بر اینکه دولت برلین در حال حاصر توافق صلح را ترجیح می‌دهد، مدعی شد که آلمان برای ورود اوکراین به مذاکرات صلح با روسیه، روی کی‌یف فشار وارد نمی‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اوایل ماه جاری گفت که چندین تن از رهبران کشورهای غربی به مسکو پیشنهاد صلح داده‌اند. این در حالی است که به اذعان بسیاری از مقامات از جمله مقامات عالی‌رتبه کی‌یف، ضدحملات تابستانی اوکراین که غربی‌ها خیلی روی آن حساب کرده بودند، دستاورد قابل توجهی نداشته و شکست خورده است.

در این بین، ماکی‌یف در گفت‌وگو با شبکه آلمان RRB به این پرسش که آیا برلین برای توافق صلح با مسکو، به کی‌یف فشار می‌آورد، پاسخ منفی داد و مدعی شد که چنین مذاکراتی با مقامات اوکراینی پشت درهای بسته هم صورت نگرفته است!

اشپیگل پیش‌تر مدعی شد که آندریاس میشائیلیس، سفیر آلمان در آمریکا گروهی از تئوریسین‌های سیاست خارجی آمریکا و همچنین کارشناسان روس را به یک میهمانی خصوصی دعوت کرده و علاوه بر این دیپلمات، وولفگانگ اشمیت، رییس دفتر صدراعظم آلمان نیز در این رویداد حضور داشته است.

به نوشته این رسانه، بحث شرایط و وضعیت خطوط مقدم اوکراین و راه‌های احتمالی پایان دادن به خونریزی، در صدر دستورات جلسه غیررسمی مذکور بوده است.

اشپیگل همچنین افزود که اشمیت ساموئل چاراپ، تئوریسین اندیشکده «رَند» را به دلیل بررسی راه‌های حرکت به سوی توافق صلح بین اوکراین و روسیه مورد تمجید قرار داده است. برخی از منابع این رسانه آلمانی که نخواستند نامشان فاش شود نیز یادآور شدند که دیپلمات ارشد آلمان حتی از پیشنهادات چاراپ، «به وجد آمده بود.»

چاراپ تابستان سال جاری مقاله‌ای در نشریه فارین افرز، تحت عنوان «جنگی بدون برنده- واشنگتن به یک پایان قصه در اوکراین نیاز دارد.» تاکید کرد که رهبران غربی باید تمرکزشان را از تداوم نامحدود جنگ به خاتمه بخشیدن به آن از طریق مذاکره تغییر دهند. به نوشته اشپیگل، تایید رویکرد چاراپ از جانب اشمیت، با خط مشی مقامات آلمانی درباره حمایت «نامحدود» از اوکراین، در تناقض آشکار است.

با این حال، اشپیگل نوشته است که حلقه نزدیکان اشمیت مدعی شدند که ادعاها درباره «به وجد آمدن» او، کذب بوده و او صرفا نظرات جامعه خبره آمریکایی را سبک و سنگین کرده است!

لاوروف هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران تایید کرد که «شماری از مقامات عالیرتبه و رهبران شاخص غربی از جمله یک رهبر بسیار مشهور غرب، چندین بار از طریق سه کانال متفاوت ارتباطی، پیام‎‌هایی را با این مضمون که چرا درباره اوکراین و امنیت اروپا، دیدار و صحبت نکنیم، مخابره کرده است.»

کد خبر 5975081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha