۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۴۷

«موسوعه معارف اهل بیت(ع) فی الکتب الاربعه» معرفی شد

«موسوعه معارف اهل بیت(ع) فی الکتب الاربعه» معرفی شد

قم- آیین معرفی «موسوعه معارف اهل بیت(ع) فی الکتب الاربعه» با حضور علما، فضلا و اساتید حوزه علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق کاملان در آئین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه که در سالن همایش‌های بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار کرد: جلسات نخستین فراهم کردن مقدمات تدوین موسوعه معارف اهل بیت (ع) حدود یک سال زمان برد.

وی با اشاره به اینکه برای این اقدام کار خود را از کتب اربعه با تنظیم مرحوم فیض آغاز کردیم، مطرح کرد: ده‌ها مشکل برای بیان کردن محتوای یک روایت بدون دخل و تصرف وجود دارد.

مسئول موسسه معارف وحیانی ثقلین با بیان اینکه مرحوم فیض در مقدمه سوم وافی به این موضوع اشاره کرده است، عنوان کرد: در طول بیش از ۲۰ سال کتب اربعه بر مبنای وافی به تکمیل رسید.

وی با اشاره به اینکه سپاس بیش از ۲۰ جلد کتاب بهار الانوار مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در کتاب بحار الانوار تقطیع‌های عجیبی رخ داده است.

کاملان با بیان اینکه تفاوت میان روایات بهار موجب شد که به منابع رجوع کنیم، تصریح کرد: برخی از این تفاوت‌ها، تفاوت مغیر معنا بوده است که در این موسوعه به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه این موسوعه متشکل از ۱۲ جلد کتب اربعه، ۱۰ جلد روایات و ۲ جلد مقالات مربوط به روایات است، یادآور شد: پس از این موسوعه به بیان آیات قرآن کریم خواهیم پرداخت.

مسئول موسسه معارف وحیانی ثقلین با بیان اینکه در روایات اهل بیت (ع) برخی نکات بی‌نظیر و بدون نمونه مطرح شده است، گفت: البته استخراج این نکات باید توسط افراد متخصص انجام شود.

«موسوعه معارف اهل بیت(ع) فی الکتب الاربعه» معرفی شد

نهادهای حوزوی به سمت نمایه‌زنی حرکت کنند

حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم طباطبایی نیز اظهار کرد: متاسفانه حدیث خوانی به مرور تضعیف شده است.

وی با اشاره به اینکه کنارهم قرار گرفتن متون روایی و آیات قرآن فهم دقیق‌تری به انسان می‌دهد، مطرح کرد: واژگان مترادف به صورت متعدد در روایات بیان شده است که برای فهم دقیق آن باید تمام این واژگان را در کنار یکدیگر ببینیم.

رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث قم با بیان اینکه تاکنون نسبت به قرآن اقدامات خوبی انجام شده ولی در عرصه روایات نیازمند نمایه نویسی و اقدامات موضوعی هستیم، عنوان کرد: مرحوم علامه مجلسی پیش از تدوین بهار الانوار ابتدا به نمایه نویسی پرداختند.

وی با اشاره به اینکه بهار الانوار یک فرهنگ قرآنی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه نسبت به کتب اربعه و کافی هنوز در این عرصه دارای فقر هستیم.

طباطبایی با بیان اینکه موسوعه معارف اهل بیت فی الکتب الاربعه یک اقدام بزرگی بود که تازه آغاز شده است، تصریح کرد: برای دسترسی‌های بیش‌تر و بهتر باید در ادامه مسیر به سمت مباحث نرم افزاری برویم.

وی با اشاره به اینکه با نمایه‌زنی تفکر اساتید و سیر استفاده از روایات مشخص خواهد شد، یادآور شد: زمینه‌ای که انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار داده است می‌طلبد که مجموعه‌های حوزوی به سمت نمایه‌زنی حرکت کنند.

رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث قم در پایان تاکید کرد: راهی که با تدوین موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه آغاز شده است با تجلیل و حمایت باید تقویت شود.

«موسوعه معارف اهل بیت(ع) فی الکتب الاربعه» معرفی شد

موسعه معارف اهل البیت (ع) یک اقدام برای حوزه و تشیع است

حجت الاسلام والمسلمین انتظام نیز اظهار کرد: ساماندهی مفاد قرآنی و روایات موجود در کتاب وافی و بحار الانوار یک توضیح اجمالی از این موسوعه است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف این موسوعه تسهیل دسترسی محققان به روایات است، مطرح کرد: هر آن‌چه به باورهای انسان مرتبط باشد و منجر به هدایت انسان شود، معارف نام دارد.

این استاد حوزه با بیان اینکه در این موسوعه روایات با نگاه معرفتی آمده است، عنوان کرد: دامنه روایات به لحاظ محتوایی و دامنه روایات به لحاظ سندی دو رویکردی بوده است که در این موسوعه مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه معیارها در تشخیص قدرت و ضعف روایات متفاوت است، خاطرنشان کرد: در این موسوعه بنا بر این بوده است که از مجموعه روایات بهره‌مند شویم.

انتظام با بیان اینکه تمام روایات بحارالانوار و وافی به صورت تک به تک مطالعه شده‌اند، تصریح کرد: این اقدام برای مجموعه حوزه و مجموعه تشیع انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه به هر اقدامی اشکال وارد است، یادآور شد: استفاده از این اشکالات و تلاش برای رفع آن به تقویت اقدامات کمک می‌کند.

این استاد حوزه با بیان اینکه هدف دیگر این موسوعه تجمیع روایات ناظر به موضوعی واحد به منظور دستیابی آسان و دقیق به آن‌ها است، گفت: برای تسهیل دسترسی مخاطبین به محتویات و اطلاعات موجود از روش شاخه‌ای استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه این روش کمک بسیاری به محقق می‌کند، بیان کرد: البته این روش در کتاب و موسوعه پیاده نشده است بلکه در نرم افزار وجود دارد.

انتظام با بیان اینکه با استفاه از نظم مناسب تلاش شده است که افراد به راحتی در موسوعه جست‌وجو کنند، اظهار کرد: محدثین از گذشته تلاش داشته‌اند از بهترین نظم برای دسترسی به روایات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه نرم افزار و کتاب در کنار یکدیگر می‌توانند بسیار اثرگذار باشند، مطرح کرد: هر دو بستر کتاب و نرم افزار به تنهایی دارای نقاط قوت و یا ضعف هستند ولی تجمیع این دو با یکدیگر یک اقدام موثر است.

کد خبر 6108491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha