۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۴

صدور هشدار هواشناسی برای ۹ استان

صدور هشدار هواشناسی برای ۹ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی و احتمال وقوع آب‌گرفتگی، سیلاب و خسارت به کشاورزان از بارش‌های شدید در خراسان شمالی و خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیش‌بینی کلی سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز بارش در مناطقی از شمال غرب‌، استان‌های ساحلی دریای خزر، ارتفاعات البرز، شمال شرق، مناطقی از شرق و جنوب شرق به‌صورت رگبار و رعدوبرق گاهی وزش باد شدید ادامه دارد.

بارش‌ها در استان‌های خراسان شمالی و خراسان رضوی شدت خواهد داشت. فردا یکشنبه در شمال غرب، نیمه غربی سواحل دریای خزر و مناطقی از شمال شرق و شرق کشور رگبار باران گاهی وزش باد روی می‌دهد.

روز دوشنبه در شمال غرب، نیمه غربی سواحل دریای خزر و سه‌شنبه با تقویت بارش‌ها در مناطق ذکر شده در غرب دامنه‌های البرز مرکزی و دامنه‌های زاگرس شمالی نیز بارش پیش‌بینی می‌شود. چهارشنبه در شمال غرب، ارتفاعات زاگرس شمالی، مناطقی از مرکز و ارتفاعات و دامنه‌های البرز رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

طی سه روز آینده در مناطقی از غرب، شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز و نوار شرقی کشور وزش باد شدید روی خواهد داد که در مناطق مستعد پدیده گردوخاک دور از انتظار نیست. طی سه روز آینده خلیج‌فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و دریای خزر مواج است.

هشدار فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۹: خراسان رضوی، نیمه شرقی خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی و نیمه شمالی آذربایجان غربی.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰: خراسان رضوی، نیمه شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، شمال زنجان و غرب مازندران.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال کاهش دید، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی، بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، در برخی نقاط گردوخاک

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۹: ایلام، خوزستان، کرمانشاه، قم، کردستان، شرق و نوار غربی استان‌های سمنان و خراسان جنوبی، شرق استان‌های خراسان رضوی و کرمان، شمال سیستان و بلوچستان و جنوب استان‌های البرز و تهران.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰: شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: بعدازظهر جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۸

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای تا ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا بین ۱.۵ تا ۲ متر در مناطق ساحلی و بیش از ۲ متر در مناطق دور از از ساحل

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ و یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز، در خلیج فارس.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس، مناطق دور از ساحل تنگه هرمز.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه سنگین و سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

کد خبر 6109508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha