۲۷ اسفند ۱۳۸۶، ۱۲:۵۸

رونق بخش مسکن در سال 87

رونق بخش مسکن در سال 87

وزیر مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه تبصره 6 بودجه سالجاری به قانونی گسترده و دائمی تبدیل می شود، رونق ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن را در سال آینده پیش بینی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سعیدی کیا در نشست مطبوعاتی در تحلیل خود نسبت به مسکن در سال 87 گفت: در 11 ماهه سالجاری 720 هزار پرونده ساختمانی در کشور صادر شده ، ضمن اینکه بالغ بر 250 هزار واحد روستایی شکل گرفته است.

وزیر مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه در 12 ماهه سالجاری تعداد پروانه ساخت و ساز به یک میلیون و 200 هزار واحد می رسد، افزود: با توجه به ساخت بالغ بر 1.5 میلیون واحد مسکونی در سطح کشور در سال 87 رونق بازار مسکن را شاهد خواهیم بود.

وی بیان کرد: در سال آینده در ساخت و ساز و نیز خرید و فروش مسکن رونق ایجاد خواهد شد، این در حالی است که نقدینگی جامعه به هر سمتی پیش رود هم سبب رونق و هم باعث افزایش قیمت می شود.

سعیدی کیا هجوم نقدینگی به سمت بازار مسکن را عامل گرانی عنوان کرد و گفت: گران شدن مسکن متناسب با میزان تورم امری عادی در کشور است. وی با اشاره به تاثیر 5 تا 6 درصدی تورم بر روی قیمت مسکن اظهار داشت: حرکت نقدینگی به سمت بخش مسکن تعادل قیمتها را بر هم می زند.

وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به مهر در رابطه با سرنوشت لیزینگ مسکن، گفت: وزارت مسکن به دنبال کاری است که منجر به گرانی مسکن نشود؛ لذا اگر لیزینگ مسکن وسیله ای برای گران شدن مسکن باشد اجازه فعال شدن آن را نمی دهیم ولی اگر این طرح وسیله ای برای ارتباط منطقی میان فروشندگان و خریداران باشد و به عاملی در افزایش قیمت مسکن تبدیل نشود اجازه فعالیت به آنان داده می شود.

وی همچنین در رابطه با اعتبارات سال آینده بخش مسکن در پاسخ به مهر، بیان کرد: میزان اعتبارات ساختمانهای عمومی بخش مسکن در سال آینده بالغ بر 300 میلیارد تومان است، ضمن اینکه معادل 640 میلیارد تومان یارانه بخش مسکن در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.

صدور پروانه ساخت به 220 هزار واحد مسکونی

سعیدی کیا با بیان اینکه دولت 70 درصد قیمت ساخت و ساز را به صورت وام می پردازد، افزود: در حال حاضر تا 10 اسفند ماه سالجاری به استعداد ساخت یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی زمین اختصاص یافته، ضمن اینکه 220 هزار واحد پروانه ساخت داده شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون به نام 970 هزار نفر زمین ثبت شده است همچنین ظرف 9 ماه و 10 روز اخیر یک میلیون نفر زمین 99 ساله را به اجاره گرفته اند و ساخت و ساز 30 هزار واحد هم اکنون ادامه دارد.

وی میزان بافت های فرسوده در تهران را معادل سه هزار و 400 تا 500 هکتار اعلام کرد و افزود: تشویقهایی که در بودجه سالجاری برای مقاوم سازی بافتهای فرسوده دیده شده بود بسیار موثر واقع شد اما این کافی نیست و باید قانونمندی بیشتری در این رابطه اعمال شود.

تبصره 6 بودجه 86

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در سال آینده تبصره 6 قانون بودجه سالجاری به صورت قانونی گسترده و وسیع در مجلس به تصویب می رسد، افزود: پس از رفع برخی اشکالات کوچک در این تبصره در فروردین سال آینده از سوی مجلس تصویب و ابلاغ خواهد شد و برنامه های وزارت مسکن مطابق امسال منسجم تر و محکم تر ارائه می یاید.

وی اعلام کرد: تاکنون بالغ بر 3 میلیون و 600 هزار نفر برای اخذ زمین های 99 ساله ثبت نام کرده اند که به 2 میلیون و 500 هزار نفر تعلق خواهد گرفت، ضمن اینکه ثبت نامها در سال آینده نیز ادامه می یابد و به افرادی که تا آخر اسفند امسال ثبت نام کرده باشند تا آخر سال 87 زمین واگذار خواهد شد.

سعیدی کیا افزود: پس از یک سال طرح جامع تهران تصویب و نهایی شده و در سال آینده برای اجرا ابلاغ خواهد شد. وی تصمیم گیری در رابطه با جابجایی پایتخت را منوط به مطالعات اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و اقلیمی دانست.

وزیر مسکن و شهرسازی بیان کرد: عرضه و تقاضا قیمت را در شهرهای جدید تعیین خواهد کرد.

اتمام ساخت و ساز زمینهای 99 ساله در سال 87

وی اظهار نظر در رابطه با قیمت مسکن را با مستندات آماری امکان پذیر دانست و گفت: مبنای اظهار نظر در رابطه با گرانی یا ارزانی مسکن مستندات سازمان آمار و بانک مرکزی خواهد بود. سعیدی کیا پیش بینی کرد که دوره ساخت زمینهای 99 ساله دو سال به طول انجامد.

وی تصریح کرد: در طول سال جاری تاکنون 15 هزار هکتار زمین 99 ساله به واجدین شرایط واگذار شده است.

قیمت مصالح باید کنترل شود

وزیر مسکن و شهرسازی با تاکید بر کنترل قیمت مصالح ساختمانی از سوی دستگاه های نظارتی، اظهار داشت: اگر در سال آینده ظرفیت اسمی تولید کارخانجات سیمان به 55 میلیون تن افزایش یابد مشکل فعلی این کالای اساسی در بخش مسکن مرتفع می شود.

وی با اشاره به وجود 50 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور گفت: در 2 سال اخیر برای 8 هزار هکتار طرح بهسازی و نوسازی تهیه شده و در سال جاری نیز برای 20 هزار واحد فرسوده پروانه نوسازی صادر شده است.

سعیدی کیا افزود: با کنترل قیمتها مشکلات بخش مسکن حل نمی شود بلکه با افزایش عرضه و ایجاد تسهیلات این گونه مشکلات قابل حل است.

وی اعلام کرد: با افزایش وام مسکن متناسب با تورم موافقم زیرا پرداخت تسهیلات باید منجر به تعادل در بازار مسکن شود. سعیدی کیا از عملیاتی شدن بازار رهن ثانویه مسکن در اردیبهشت سال آینده خبر داد.

کد خبر 655979

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha