۲۲ دی ۱۳۸۷، ۱۵:۳۵

شگردهای شخصیت پردازی داستانهای دولت آبادی در کرج بررسی شد

شگردهای شخصیت پردازی داستانهای دولت آبادی در کرج بررسی شد

کرج - خبرگزاری مهر: همایش ادبی "بررسی شگردهای شخصیت پردازی در داستانهای کوتاه دولت آبادی" امروز در سالن شهید باهنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر در کرج، یک استاد دانشگاه در این همایش گفت: بدون شک، محمود دولت آبادی، پرکارترین و برجسته ترین نویسنده جامعه گرای ادبیات ایران است که بزرگترین رمان فارسی با نام "کلیدر" متعلق به اوست .

فاطمه محسنی ادامه داد: دولت آبادی در اغلب آثارش به اوضاع روستاها و شهرهای ایران و عقب ماندگی آنها می پردازد که این مضامین از مضامین اصلی ادبیات اجتماعی است .

وی افزود: در کارهای این نویسنده، شخصیت پردازی به شیوه واقع گرایانه سنتی ساخته می شود، به این ترتیب که با ورود شخصیت داستان به فضا، تصویر کاملی از ویژگیهای ظاهری او بیان می شود که به دنبال این امر، چیزی که در سیر داستان روی می دهد، مکمل شخصیت اولیه ای است که ارائه شده بود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: توجه به ارتباط شخص یا اشخاص با عوامل اجتماعی و موقعیتهایی که در شکل بخشیدن به شخصیت فرد و تغییر مسیر زندگی او دخالت دارند، اساس شخصیت پردازی داستانی دولت آبادی را تشکیل می دهد.

محسنی خاطرنشان کرد: موضوع اصلی داستانهای این نویسنده بر محور تضاد رابطه ارباب و رعیت یا تجلیهای زندگی روستایی و شهری قرار دارد.

در این همایش، دکتر تورج عقدایی و رقیه شنبه ای از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج نیز در زمینه شخصیت پردازی در داستانهای دولت آبادی سخنرانی کردند.

در همایش یادشده، بیش از یکصد نفر از دانشجویان، استادان، کارشناسان ادبی و نویسندگان شرکت داشتند. 

محمود دولت آبادی در سال 1319 متولد شد و لایه های بیابانی، هجرت سلیمان، دیدار بلوچ، از خم چنبر، بابشیرو و کلیدر از جمله آثار اوست .

کد خبر 814680

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha