۱۹ فروردین ۱۳۸۸، ۱۷:۳۳

گزارش خبری مهر/

بحران سیاسی در مولداوی/ درگیری غربگراها با حزب حاکم طرفدار روسیه

بحران سیاسی در مولداوی/ درگیری غربگراها با حزب حاکم طرفدار روسیه

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: بحران سیاسی در مولداوی بین غربگراهای مخالف و حزب حاکم همچنان ادامه دارد و در حال تبدیل شدن به بحرانی جدید در شرق اروپا و بین روسیه و غرب است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، پلیس مولداوی صبح امروز دوباره ساختمان پارلمان این کشور در "کیشینف" را که توسط تظاهرات کنندگان تصرف شده بود، در دست گرفت.

این در حالی است که در درگیری پلیس و تظاهرکنندگان، پلیس مولداوی مجبور به استفاده از خشونت شد.  پلیس ضد شورش مولداوی 10 تا 20 تظاهرکننده را که اغلب دانشجویان این کشور هستند، دستگیر کرد.

جمعیتی 20 هزار نفری اواخر روز گذشته در میدان مرکزی پایتخت مولداوی و در اطراف ساختمانهای مهم دولتی این کشور جمع شده و پس از تصرف ساختمان پارلمان این کشور، قسمتهایی از آن را به آتش کشیدند.

سه روز است که تنش سیاسی و تظاهرات مخالفان دولت در مولداوی گسترش یافته است. پلیس این کشور در حال ایجاد مانع برای ورود دوباره تظاهرات کنندگان به پارلمان و مقر ریاست جمهوری است.

گزارش ها حاکی از کشته شدن یک نفر در درگیریهای روز گذشته نیروهای امنیتی با تظاهرات کنندگان است. حدود صد تظاهرکننده در این درگیری ها دستگیر شده اند.

تظاهرکنندگان دولت کمونیست این کشور را به تقلب در انتخابات پارلمانی ماه گذشته متهم کرده اند.

مولداوی در سه روز گذشته بزرگترین بحران سیاسی از زمان استقلال را تجربه کرد.

این در حالی است که ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا سلامتی، آزادی و عادلانه بودن انتخابات مولداوی را تایید کرده اند.

"ولادیمیر فیلات" رهبر حزب لیبرال دموکرات مخالف دولت مولداوی، علت گسترش درگیری ها در این کشور را درگیر شدن پلیس با تظاهرات کنندگان اعلام کرده است.

"ولادیمیر ورنین" رئیس جمهور مولداوی و رهبر حزب کمونیست این کشور در یک نطق تلویزیونی، مخالفان را به استفاده از هواداران برای ایجاد شورش علیه دولت متهم کرد.

وی خواهان کمک کشورهای اروپایی به حل بحران سیاسی در مولداوی شد. رئیس جمهور مولداوی، دولت رومانی را به تلاش برای دخالت در امور داخلی این کشور و تحریک مخالفان متهم کرده است.

روسیه نیز از دولت مولداوی حمایت کرده و تظاهراتهای اخیر را تلاش برای براندازی دولتهای دارای روابط مثبت با مسکو در اروپا اعلام کرده است.

 تظاهرات کنندگان خواستار استعفای رئیس جمهور یا بازشماری آرا توسط کمیته مرکزی انتخابات هستند. دولت مولداوی با سالم خواندن انتخابات بنا به اعلام نظر ناظران خارجی، هرگونه بازشماری آرا را رد کرده است.

جمهوری مولداوی کشوری است در اروپای شرقی که از سوی غرب به رومانی و از سوی شرق با اوکراین هم مرز است. مرزهای مولداوی با رومانی در راستای رودهای پروت و دانوب کشیده شده‌است. این کشور از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۱ با نام جمهوری شوروی سوسیالیستی مولداوی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود و در ۲۷ اوت ۱۹۹۱ اعلام استقلال نمود. پایتخت مولداوی شهر کیشینف است.

در انتخابات پارلمانی برگزار شده در روز یکشنبه 5 آوریل 2009 (16 فرودین امسال)، حزب کمونیست مولداوی توانست 50 درصد آراء را به خود اختصاص دهد و پیروز انتخابات باشد.

کد خبر 857034

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha