۷ اردیبهشت ۱۳۸۸، ۹:۲۴

در پی گزارش مهر صورت گرفت؛

پیگیری حقوقی میراث فرهنگی برای بازگرداندن نقش برجسته 150 ساله قجری

پیگیری حقوقی میراث فرهنگی برای بازگرداندن نقش برجسته 150 ساله قجری

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران در پی انتشار گزارش خبرگزاری مهر از نگهداری نقش برجسته 150 ساله قجری در انباری یک کارخانه از ارسال نامه و پیگیری حقوقی این سازمان به کارخانه سیمان برای بازگرداندن این نقش برجسته به سازمان میراث فرهنگی خبر داد.

محمد بیرقی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نقش برجسته قجری که در کارخانه سیمان شهر ری با بیان این مطلب افزود: یکی از دانشجویانی که با سازمان میراث فرهنگی استان تهران همکاری و در زمینه نقش برجسته ری فعالیت می کرد از وجود این نقش برجسته مطلع شد و این موضوع را به ما اعلام کرد.

این نقش برجسته معرف به " شکار شیر" منتسب به فتحعلیشاه قاجار در ساختمان متروکه کارخانه سیمان ری در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد. 

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تاکید کرد: وضعیت این نقش برجسته که قدمت بالای 150 سال دارد در کارخانه سیمان به هیچ وجه مناسب نیست و باید هرچه سریعتر اقدامات لازم برای حفاظت از این اثر صورت گیرد.

چندی پیش مجدالدین رحیمی یکی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی عنوان کرده بود که این قطعه تاریخی متعلق به نقش برجسته شکار شیر توسط فتحعلیشاه است که در وضعیت به شدت نامطلوب در یک انبار دور افتاده در برابر عوامل فرساینده مختلف رها شده و نسبت به نجات بخشی آن توجهی نمی شود.

بیرقی در ادامه از اقدام قانونی برای بازگرداندن نقش برجسته خبر داد و تصریح کرد: یک ماه قبل نامه ای برای کارخانه سیمان ارسال کردیم مبنی بر اینکه این قطعه تاریخی به سازمان میراث فرهنگی برای حفاظت و نگهداری تحویل داده شود اما آنها تا کنون پاسخی نداده اند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در مورد علت تاخیر در پاسخ نامه توسط کارخانه سیمان گفت: شاید به دلیل تعطیلات نوروز کمی تاخیر در پاسخ دادن آنها ایجاد شده است و گرنه فکر نمی کنم مشکلی در تحویل نقش برجسته به ما وجود داشته باشد.

کد خبر 866732

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha