۱۷ مرداد ۱۳۸۸، ۸:۴۶

مهر بررسی می کند:

موضع چندگانه آموزش و پرورش درباره دوربین مداربسته مدارس

موضع چندگانه آموزش و پرورش درباره دوربین مداربسته مدارس

خبرگزاری مهر- گروه اجتماعی: با وجود گسترش استفاده از دوربینهای مداربسته در مدارس، آموزش و پرورش نه تنها نتوانسته قانون هدفمندی درباره نحوه بکارگیری این پدیده در مدارس تدوین کند، بلکه مواضع این وزارتخانه در مواجه با این پدیده، تاکنون چندگانه و حتی منفعلانه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گسترش این پدیده از مدارس شهر تهران آغاز شده و هم اکنون در بسیاری از مدارس کشور نیز در حال رشد است. علتها، دلایل و توجیهاتی که مدیران مدارس درباره استفاده از این دوربینها عنوان می کنند در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است. مدیران مدارس ابتدایی می گویند که استفاده از این دوربینها برای جلوگیری از اتفاقات و حوادث ناگوار برای دانش آموزانی است که نمی توانند از خود نگهداری کنند. به طور مثال دانش آموزان ابتدایی علاقه زیادی به هل دادن هم از پله ها و دویدن دارند که این دوربینها مانع از انجام حرکات غیرمعقول از سوی آنها و در نتیجه بروز خطر و حادثه می شود که البته نیز این طرز فکر نیز جای نقد و سئوال دارد.

مدیران مدارس راهنمایی و دبیرستان نیز این توجیه را ارائه می کنند که دانش آموزان امروزی همراه خود سی دی های مبتذل و یا مواد مخدر می آورند و محیط مدرسه را ناامن می کنند و ما راهی جز استفاده از دوربینهای مداربسته در راهروهای مدارس نداریم و قطعا از این طریق می توانیم چنین مواردی که هزینه های سنگینی را برای دانش آموزان دیگر را دارد، کنترل کنیم.

اما هیچیک از مدیران این نوع از مدارس عنوان نمی کنند که استفاده از چشم الکترونیک یا همان چشم سوم می تواند چه پیامدهای مضری را در رفتار و عملکرد دانش آموزان داشته باشد و چه ذهنیتی را در جامعه ایجاد می کند؟

از همان ابتدای پرداختن به این سوژه سعی کردیم که با نگاه کاملا بی طرفانه به موضوع بپردازیم. پس ابتدا به سراغ دانش آموزان همان مدرسه که دوربین در آن نصب شده بود، رفتیم. با اینکه عده ای از آنها سعی می کردند از مزایای دوربین سخن بگویند اما یک نقطه مشترک در انتهای صحبت همه آنها بود.

" الف. سین " که خواهان فاش شدن نامش نیست در این باره می گوید: " از وقتی این دوربینها نصب شده، بچه ها خود واقعیشان در مدرسه نیستند و سعی می کنند جلوی دوربین خود را با نظم و انضباط ترین دانش آموز نشان دهند."

این جمله شاید شاه کلید همه مخالفتها و ممانعتهای استفاده از دوربینهای مداربسته باشد. سعی دانش آموزان برای زدن نقابی دروغین بر صورت و رفتارشان برای کسب نمره انضباطی ایده آل، ترس از بروز شور و نشاط و بازی در زنگهای تفریح و بروز رفتارهای ناهنجار در جامعه به واسطه کنترل دائم و همیشگی در مدرسه همگی از سئوالاتی است که هیچ کدام از مدیران ارشد آموزش و پرورش نه تنها در برخورد با آنها قادر به پاسخگویی نبودند بلکه در قبال این سئوالات قانع شده و خواهان پیگیری موضوع برای جلوگیری استفاده از آن شدند.

 از علل مخالفت استفاده از دوربینهای مداربسته به خصوص در مدارس دخترانه، مغایرت آن با اصل طرح شاداب سازی مدارس است. جالب اینکه بیشترین مورد استفاده از دوربینهای مداربسته در مدارس دخترانه است

یکی دیگر از علل مخالفت استفاده از دوربینهای مداربسته به خصوص در مدارس دخترانه، مغایرت آن با اصل طرح شاداب سازی مدارس است. جالب اینکه بیشترین مورد استفاده از دوربینهای مداربسته در مدارس دخترانه است. طبق طرح شاداب سازی مدارس، دختران باید آزاد و بدون حجاب روسری در مدرسه حضور داشته باشند و بتوانند راحت در راهروها و حیاط مدارس رفت و آمد کنند. سئوال این است که با وجود این دوربینها چگونه می توان مدارس دخترانه را شاداب سازی کرد؟ چگونه می توان به دانش آموزان و خانواده های آنها اطمینان داد که فیلمهای ضبط شده موجود در رایانه مسئولان مدرسه به صورت اتفاقی به دست فرد نابابی نیفتد و از آنها استفاده نادرستی نکند؟

اگر این اتفاق هم اکنون که هیچ قانون و برنامه ای در این باره وجود ندارد بیفتد چگونه می خواهید با مدیر مدرسه و سودجویان متخلف برخورد کنید؟ به فرض اینکه برخورد قاطعانه ای نیز صورت گیرد چه فایده و سودی به حال آنان که آبرویی برایشان نمانده، دارد؟ 

     

                                                 
مروری بر واکنش برخی از مدیران ارشد

اما مروری بر واکنش مدیران ارشد آموزش و پرورش نشان می دهد که آنها این موضوع را به چشم یک مسئله نمی بینند و هیچ تلاشی برای پیدا کردن راه حلی مناسب در این خصوص نداشتند.

اولین تماس را با مدیر کل دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش داشتیم. مهری سویزی از همان ابتدا پس از برخورد با این سئوالات به تندی واکنش داد و نصب این دوربینها را مغایر با طرح شاداب سازی عنوان کرد و از پیگیری جدی این مسئله در جلسه شورای معاونان خبرداد.

مدیرکل امور زنان

مهری سویزی در این باره گفته بود" اگر قرار باشد طرح شاداب سازی را در مدارس دخترانه پیاده کنیم، نباید ناظر مجازی در محیط مدرسه وجود داشته باشد. چه تضمینی وجود دارد که فیلم ضبط شده این دوربینها به سرقت نرود و یا در اختیار سایرین قرار نگیرد."

 همانگونه که باید معلم در کلاس درس فعال باشد، ناظم نیز باید در زنگهای تفریح مواظب دانش آموزان باشد، درواقع کلاس درس ناظم، زنگهای تفریح است. اینکه بخواهیم خود را راحت کنیم و از سیستم دیجیتال استفاده کنیم ، درست نیست

مهری سویزی

مدیر ارشد زنان آموزش و پرورش عنوان کرده بود که " همانگونه که باید معلم در کلاس درس فعال باشد، ناظم نیز باید در زنگهای تفریح مواظب دانش آموزان باشد، درواقع کلاس درس ناظم، زنگهای تفریح است. اینکه بخواهیم خود را راحت کنیم و از سیستم دیجیتال استفاده کنیم ، درست نیست."اگرچه سویزی در ابتدا موضعی قاطعانه در این باره گرفت ولی به عنوان یک مدیر زن هیچ گاه این موضوع را پیگیری نکرد. اما پس از آن معاون آموزش و نوآوری وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این مسئله در ابتدا سعی کرده بود که اصل قضیه را زیر سئوال ببرد و وانمود کند که به هیچ وجه در مدارس از دوربین مداربسته استفاده نمی شود. که این را می توان نقطه ضعفی برای او و وزیر آموزش و پرورش محسوب کرد. چرا باید مدیران  ارشد از وضعیت مدارس پایتخت خود بی خبر باشند. پس از اینکه اسناد و مدارکی در این زمینه به "عباس رهی" ارائه کردیم، بلافاصله قانع شد و گفت که این موضوع مهم را پیگیری می کنم.

 یکی دیگر از علل مخالفت استفاده از دوربینهای مداربسته به خصوص در مدارس دخترانه، مغایرت آن با اصل طرح شاداب سازی مدارس است. جالب اینکه بیشترین مورد استفاده از دوربینهای مداربسته در مدارس دخترانه است

عباس رهی

اما واکنش عباس رهی در همان ابتدا نسبت به این مسئله این چنین بود: " قرار نیست که در مدارس کار پلیسی انجام دهیم که بخواهیم دوربین نصب کنیم  و به نظر من این عمل اشتباه است. اگر در کشورهای اروپایی و آمریکایی دوربین مدار بسته نصب می کنند، به این علت است که دانش آموزان به سلاح مجهز اند و امکان قتل وجود دارد در حالیکه دانش آموزان ما دین محور و اخلاق مدار و مسلمان هستند."

سرپرست مشاوره و امور تربیتی

سرپرست مشاوره و امورتربیتی نیز در باره نصب دوربین ها به مهر گفته بود که " نصب این دوربینها هم از جهت سازمانی و هم علمی و تربیتی تایید نمی شود چرا که ما را به سمت کنترل بیرونی می برد. درحالیکه می خواهیم دانش آموز را به سمت ارزشهای درونی راهنمایی کنیم."

عزت الله فولادی تاکید داشت: " قطعا نتایج این اقدامات در آینده اثرات خود را در جامعه خواهد گذاشت."

سخنگوی قوه قضاییه

 اگر مدیران واقعا به دنبال کنترل و نظارت بهتر هستند، شایسته است نظارت را از طریق کارهای فرهنگی و به خصوص از طریق معاونان پرورشی انجام دهند

سخنگوی قوه قضاییه

حتی جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه نیز در این باره گفته بود که "هدف از این اقدام را نمی دانم و اطلاعی از واقعیت داشتن این امر ندارم و به درستی نمی دانم چرا این اقدام انجام شده است اما به مدیران مدارس پیشنهاد می کنم اقدامات فرهنگی را در مدارس ترویج دهند." جمشیدی اظهار داشت "اگر مدیران واقعا به دنبال کنترل و نظارت بهتر هستند، شایسته است نظارت را از طریق کارهای فرهنگی و به خصوص از طریق معاونان پرورشی انجام دهند. اما به طور کلی در مورد نصب این دوربینها باید گفت در قانون چنین گونه مواردی مطرح نشده بنابراین می تواند مشکلی هم نداشته باشد."

روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

اگرچه وزیر آموزش و پرورش نیز در ابتدا نسبت به این مسئله سکوت پیشه کرد اما در نهایت روابط عمومی این وزارتخانه مجبور به پاسخگویی در این باره شد.

روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه ای عنوان کرد که " وزارت آموزش و پرورش تاکنون هیچ مجوزی برای نصب دوربین مدار بسته در مدارس را صادر نکرده و  به هیچ وجه قصد تصمیم گیری در این باره را ندارد."

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش

پس از آن نیز دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با مضر دانستن این دوربینها برای تربیت دانش آموزان گفت که "کارگروه تخصصی در شورای عالی آموزش و پرورش برای بررسی نصب دوربینهای مدار بسته در مدارس تشکیل شده است."

به گفته نوید ادهم این شورا وظیفه دارد طی مدت کوتاهی نظر سایر معاونتها در این خصوص را جمع بندی کرده و تصمیم نهایی را بگیرد که البته چنین امری تا به امروز محقق نشده است.

معاون پرورشی و تربیت بدنی شهر تهران

اما در آخرین پیگیری های خبرنگار مهر نسبت به این موضوع، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش  شهر تهران بدون توجه به تصمیم شورای عالی در این باره گفت که "من موافق نصب دوربین مدار بسته در مدارس هستم و معتقدم نصب دوربینها محیط ناامن برای دانش آموزان ایجاد نمی کند."

محمد بنیادی در پاسخ به سئوالات بالا روش دور زدن را پیش گرفت و حتی انتقاد کرد که چرا نباید از تکنولوژی روز استفاده کنیم.

ثبت حرکات دانش آموزان موجب آرامش رفتاری آنان شده و امکان خطای دانش آموزان را نیز به صفر می رساند

محمد بنیادی

بنیادی در پایان این اصل 30 ساله آموزش و پرورش را نیز که مدرسه خانه اول دانش آموزان است را زیر سئوال برد و گفت که " ثبت حرکات دانش آموزان موجب آرامش رفتاری آنان شده و امکان خطای دانش آموزان را نیز به صفر می رساند." 

در پایان این سئوالات مطرح است که آیا منظور از نصب این دوربینها می تواند عدم اعتماد به کودکان و نوجوانان امروزی باشد؟ آیا باید قبول کنیم که ما نیز همچون غرب در تربیت کودکانمان با موانع متعدد روبرو شدیم که حاضر به کنترل مخفیانه آنها هستیم؟ آیا موازین دینی و اسلامی ما هیچ راه حلی برای کنترل رفتار کودکان و نوجوانان ما نگذاشته است؟

به جا و منطقی است که مسئولان آموزش و پرورش شفاف و بدور از هرگونه شائبه ای به این سئوالات پاسخ دهند.

کد خبر 920510

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha