۲۳ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۳۵

جاذبه های تاریخی اصفهان/

کاشان موزه شهر تاریخی با 600 خانه میراثی/ شکوهی معطر به گلاب درتمدنی 7 هزار ساله

کاشان موزه شهر تاریخی با 600 خانه میراثی/ شکوهی معطر به گلاب درتمدنی 7 هزار ساله

کاشان – خبرگزاری مهر: اصفهان را نه یکباره نصف جهان نامیدند بلکه شکوه تمدن وفرهنگی چند هزارساله همراه با مشاهیر و زیبایی های فراوانش آن را شهره خاص وعام کرده که شهرستانهای آن نیز دارای قابلیتهای گردشگری بسیاری است.

به گزارش خبرنگار مهر، در این میان همچون انگشتری که نگینی درخشنده همراه با رکابی برازنده آن را زیبا میکند،کمال زیبایی اصفهان نیز بالندگی وجاذبه شهرها وشهرستانهای هنر پرور وزر خیزی است که در اطراف اصفهان این نگین زیبا را در رکابی بی نظیر قرار داده است.

یکی از بی نظیر ترین جاذبه های استان  وکشور،شهر کاشان است که از دیرباز چشم گردشگران خارجی را نیز مبهوت زیبائی ها وشکوه تمدن 7 هزار ساله خود کرده است.

کاشان  را از گذشته دارالمومنین نامیدند وشهری است که به اندازه چند شهر ادبا و علما و نخبگانی بزرگ نام این گران شهر را در پسوند نام خویش یدک می کشند.

سکوت و رمز و راز کویر فرصت مغتنمی است تا گردشگران در کنار دستیابی به آرامشی بدیع ،روزی و ساعاتی را در کنار یکی از قدیمی ترین خاستگاه های تمدن و نظام حکومت بشری که در تپه های جنوب غربی کاشان شکل گرفته بگذرانند.

این شهر در کنار کوههای کرکس و در مجاورت جاده قدیم ابریشم واقع شده و و در گذشته نیز مثل اکنون وشاید پر رونق تر شاهراه ارتباطی و تجاری شهرهای شمال و جنوب وشرق کشور بوده وپایتخت را به جنوب کشور متصل می کند و با تکمیل آزادراه اصفهان – قم این مسیر ارتباطی دسترسی بهتری پیدا کرده است.

این شهر در 210 کیلومتری شمال اصفهان با فاصله 95 کیلو متری از قم و230 کیلومتری از تهران واقع شده است و جزء5 شهر اول کشور از لحاظ ارزش تاریخی و آثار فرهنگی وتاریخی و باستانی قرار داردکه بیش از 1250 اثر تاریخی و میراثی ارزشمند را در سینه پر گهر خود برای نوازش چشم های عاشق هنر و تمدن قرار داده است.

به گزارش مهر، از چشمه ساران روح نوازی که کویر را با عطر گلابی روح افزا معطر می کند تا نزهت گلگشت شهرهای تاریخی مجاور نظیر قمصر و نیاسر وبرزک در گذری از روایت ترنم  وبوی خوشی که یادآور شستشوی کعبه وحرمهای ائمه اطهار(ع) با این گلاب روحانی است هر رهگذر و گردشگری را به تماشای آئین سنتی  گلابگیری می کشاند که کارگاه های بی شمار کاشان و شهرهای اطراف همیشه با مردمانی میهمان نواز آماده نمایش گلابگیری اصیل و ارایه این سوغات به گردشگران است.

موزه شهر تاریخی با 600 خانه میراثی

این شهرستان تاریخی که از 4 بخش و 84 دهستان و130 روستا تشکیل شده بیش از 600 خانه تاریخی را در خود جای داده که در آمار میراثی کشور رقم قابل توجهی است ،همچنین حفظ بافت تاریخی شهر و رعایت حریم میراث تاریخی  همراه با شهرسازی سنتی و کوچه های قدیمی و زیبا از دیگر خصوصیات مهم و منحصر بفرد کاشان است.

خانه های تاریخی که توسط میراث یا شهرداری مرمت و مورد بازدید قرار گرفته جاذبه ای بی نظیر و بیادماندنی در کاشان است چرا که این خانه ها با معماری خاص و چشم نواز یکی از افتخارات میراث ایران در منظر بازدید کنندگان خارجی است.

خانه های بروجردی ها ،عامری ها ،طباطبایی ها ،عباسی ها ،بروجردی ها ،عطار ،آل یاسین ،تبریزی ها ،اصفهانی ها و خانه نقلی و با کوچی از معروف ترین این خانه های تاریخی است.

وجود چندین شهرک بزرگ صنعتی کاشان را از منظری دیگر به شهری برای توریست صنعتی و تجاری تبدیل کرده تا از هنرهای دستی  وسنتی  و نیز فرش و صنعت گل و گلاب و عرق گیری و تولید دارو اسانس های معطر و نیز انواع کاشی و سرامیک وصنایع نساجی و چینی سازی این شهر که در کنار صنایع غذایی وبرق و الکترونیک وصنایع فلزی این شهر فعال است بهره گیرند.

از منظر اهمیت میراثی تپه های سیلک و گورستان مجاور آن همراه با آتشکده خرم دشت از قدیمی ترین و با اهمیت ترین میراث تمدن بشری کشوربه شمار می رود.

در داخل بافت تاریخی کاشان وجود بیش از 74 آب انبار و و50 محله و گذر قدیمی بافتی بی نظیر و تاریخی را پدید آورده که همراه با انبوه خانه ها و حمام ها و بادگیرهای تاریخی وباغ هایی همچون باغ فین وباغ تالار نیاسر و غار های تاریخی نیاسر و نیز مساجدی همچون آقا بزرگ وجامع به همراه کاروانسراها و بازارها و بقاع متبرکه در کنار جاذبه های طبیعی همچون چشمه سلیمانیه که اولین قنات ایران باستان است،شکوهی بی نظیر ومعظم به این شهر بخشیده که هر هنر شناسی سر تعظیم در برابر آن فرو می آورد.

از کاشان این موزه بزرگ تمدن بشری که بازدید می کنیم صنایع چشم نواز دستی آن که در سالهای اخیر به ثبت جهانی و مهر اصالت نیز دست یافته حکایت دیگری دارد،شعر بافی ،زری بافی ،مخمل بافی ،انواع قالی پشمی و کرکی وابریشمی با شهرت جهانی وبلور سازی از دیگر هنرهای دستی مردمان سخت کوش و هنرمندکاشان است.

آثار بجا مانده از دوره صفویه وقاجار در شهر کاشان  منظر دیگری از گردشگری این شهر است که حمام های فین وسلطان امیر احمد ،عبدالرزاق خان ،ملا قطب ،میدانگاه آقا ،سر بازار و گرمابه میر عماد را در برمی گیرد.

همچنین بازار بزرگ شهر و بازارهای تو در توی مجاور نظیر بازارعطارها و مسگرهاکفاش ها و زرگر ها و بازار فرش فروش ها دیگر جاذبه عهد صفوی در شهر کاشان  و میعاد خرید سوغات های معروف این شهر است.

شکوه گنبدهای خشتی و فیروزه ای

گنبدهای آجری و شکوه کاشیکاری فیروزه ای  وطرح های اسلیمی بی نظیر در بقاعی همچون مقبره سلطان امیر احمد ،بابا افضل ،شاهزاده ابراهیم فین ،سلطان علی بن محمد باقر (ع)در مشهد اردهال ،و محراب های قدیمی مساجد که در تیمچه امین الدوله ومسجد و میدان میر عماد و مدرسه سلطانیه موجود است،جلوه ای دیگر از ویترین جاذبه های زیبای گردشگری کاشان است.

به گزارش مهر، گذر هر کسی به کاشان بیافتد سروهای 400 ساله باغ فین به او خوش آمد می گویند و او را با بازدید از این مجموعه زیبا با موزه های مردم شناسی و فضای آرام و دلنشین می برند که امکانات خوبی نیز در جوار آن برای گردشگران تدارک دیده شده است.

سردرب و کوشک وعمارت میان باغ فین همراه باچشمه سلیمانیه وشتر گلوی عباسی وشتر گلوی فتحعلی شاهی وفواره های جوشان و حوض های فیروزه فام و دیوار و برج های زیبای ،اندرونی کریم خانی و شاه نشین های این بنای تاریخی جهانی، آرامشی بیاد ماندنی را دروجود گردشگران ایجاد می کند.

اگر چه نواحی شمالی و شرقی کاشان که در احاطه کویر است ولی وجود شهرها و آبادیهایی که هر کدام جاذبه های گردشگری زیبای خود را دارد،نظیر اسحاق آباد ،قهرود ،جوشقان ،برزک ونیاسر واردهال و گلستانه همراه با دامنه زیبای کوههای کرکس ومناظر زیبا و آب هوای ییلاقی  نیز از جاذبه های سکونتی کاشان محسوب می شود.

در سالهای اخیر وجود کویر و ایجاد امکانات علمی سبب حضور تیم های علمی برای رصد ستارگان در دل کویر شده است که این امر مهم از جاذبه های جدید گردشگری کاشان به حساب می آید و جا دارد روی آن بیشتر کار شود.

اگر گردشگری به کاشان بیاید و از خشکبار و آلوچه و کلوچه باقلوا و عطر و عرقیات و گلاب کاشان نبرد گویا دست خالی از این شهر رفته است،ظروف مسی و قالیچه و صنایع دستی زیبا نیزاز سوغات و رهاورد های دیگر سفر به کاشان است.

وجود تسهیلات اقامتی در این دومین شهربزرگ استان اصفهان از جمله 5 هتل به نامهای کوثر ،گلشن ،سیاح و امیر کبیرو طالبیان به همراه چندین مهمانپذیر در کاشان و هتل های نیاسر و قمصر که وجود بیش از 50 رستوران و غذا خوری مورد تایید ستاد تسهیلات سفر کاشان این مجموعه را کامل می کند.

دیار شیعه پرور کاشان که از قدیمی ترین مدنیت ها و تمدن های موجود بر زمین است همواره در طول سال با آب وهوای متنوع و 4 فصل پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بوده وستاد تسهیلات سفر این شهر در ایام نوروز و تابستان همه ساله آماده خدمت رسانی و ایجاد تسهیلات رایگان و یا ارزان برای بازدید از این شهر است.

..................

گزارش : مهدی رفائی

کد خبر 2017708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha