۴ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۵۳

جاذبه های گردشگری استان اصفهان/

با سمیرم از دامنه های باستانی دنا تاجاذبه های عشایر قشقایی

با سمیرم از دامنه های باستانی دنا تاجاذبه های عشایر قشقایی

اصفهان – خبرگزاری مهر: پایتخت فرهنگ وتمدن ایران اسلامی با هنر وصنعت بی نظیر و گنبدهای نیلی و ابنیه باشکوهش، همیشه ورد زبان گردشگران جهان بوده است و معماران مشهور دنیا سفارش کرده اند هر سازنده ای قبل از بنا کردن هر ساختمانی از شهر زیبا و تاریخی اصفهان الگو بگیرد و بازدید کند.

به گزارش مهر ، در این استان پهناور و هنر پرور همه جور آب و هوا و هر نوع جاذبه و تفریحی که بخواهیم فراهم است،از بازدید با شکوهترین ابنیه تاریخی گرفته تا جاذبه های طبیعی و گلگشت با شکوه در دامن دشت و دمن،که همگی نشان از سر پنجه توانای پروردگار بر لوح زیبای سپاهان دارد.

از جاده جنوبی اصفهان به سمت کوهستانهای جنوبی در جوار استان بختیاری به شهرستان سمیرم با بیش از 5200 کیلومتر مربع مساحت و2500 متر ارتفاع از سطح دریا می رسیم که بام ایران قله معروف دنا با 4409 متر ارتفاع نیز در این شهرستان واقع است .

وجود جاذبه های منحصر به فرد طبیعی  و مناظر دیدنی وآب وهوای معتدل در کنار زمینهای حاصلخیز و چشمه های خروشان زبان هر بازدید کننده از این دیار را به شکر الهی باز می کند.

نام سمیرم برگرفته از سمیران به معنای سرزمین و جایگاه سرد گرفته شده و یا اقتباس از روایتی است که گویند سام نریمان در این منطقه خود را درمان کرده و آرام گرفته و از آن پس این منطقه را سام آرام یا سمیرم نامیدند و برخی هم معتقدند این نام از ملکه بابل سمیرامیس گرفته شده است.

فصل بهار موسمی است که بیشتر گردشگران علاقه به دیدن مناطق خوش آب وهوا دارند و در این میان سمیرم یکی از بهترین مناطق اصفهان با آب وهوایی معتدل و کوهستانی است.

از سوغات ها و جاذبه های هنری و دستی سمیرم می توان به نمد بافی وهنر خوشنویسی اشاره داشت که دو تن از هنر مندان به نام این رشته یعنی استاد حبیب الله فضایلی و جهانگیر خان قشقایی نیز از این دیار رشد یافته اند که کتیبه های حرم امام علی (ع) و حرم کربلا  نیز از آثاراین هنرمند مشهور است.

معدن جاذبه های طبیعی با سوغات سیب مهربانی

به گزارش مهر ، به جای ماندن آثاری مثل قلعه سنگی و حمام کمال الملک وزیر علی سمیرمی در این دیار نشان از قدمت تاریخی این مکان زیبای کوهستانی دارد وتقدیم 400 شهید در جنگ تحمیلی نیز بر آمده از شکوه رشادت و جوانمردی این مردم دلیر و خدا شناس است.

این جنوبی ترین شهرستان استان اصفهان که تا مرکز استان 160 کیلومتر فاصله دارد، از طرف شمال به شهرضا و از جنوب به کهکیلویه و بویر احمد و از غرب به چهار محال و بختیاری و از شرق به استان فارس محدود می شود ،همچنین یکی از بزرگترین قطب های کشاورزی اصفهان و دامداری استان بوده که صادرات سیب درختی آن شهرتی جهانی دارد.

در گذر کلی جاذبه های تاریخی نظیرتخت سلیمان و قلعه سنگی و حمام کمال الملک وموزه مردم شناسی ومیل های سنگی وآسیابهای سنگی و دیگر آثار سنگی ساسانی از دیدنی های تاریخی این دیار بوده و جاذبه های فراوان طبیعی آن نیز به واسطه آبشارهای زیبا شهره جهانیان شده است.

آبشارهای سمیرم، بیبی سیدان ، چشمه بابا زرنگ کمه ،غار دنگزلو ،غار کهنگان و قلعه هشت در و آبشار تنگ سیر و جاذبه های دامنه دنا ،در کنارسد حنا و آبشارتقرچه دیگر جاذبه های طبیعی سمیرم را تشکیل می دهد.

گردشگران نوروزی در کنار بازدید از این کهن دیار سر سبز و بهاری می توانند دست پر از سوغات ها و رهاوردهای سفر به دیار دنا از این مکان خدا حافظی کنند و با خود از لبنیات و قارا و کشک وماست و کره وعسل و گلیم وجاجیم وسیب معروف سمیرم ببرند.

هتل آرش و مهمانپذیر آنا و دهها رستوران و مکانهای اقامتی شهرداری و آموزش پرورش و سایر پارکها و مکانهای تفریحی سمیرم شهر هزار چشمه برای بازدید بهاری مسافران و گردشگران آماده شده است.

آماده باش شبانه روزی مراکز و کمپهای هلال احمر و تربیت بدنی وکشیک های راهداری و سازمان میراث بیش از 40 مکان را برای استقرار مسافران و لذت بردن از جاذبه های سمیرم تدارک دیده اند.

از آبشارهای دیدنی تا آسیابهای باستانی

آبشار سمیرم که از جاذبه های مشهور طبیعی ایران زمین است در گذشته بیش از 70 متر ارتفاع داشته که بر اثر خشکسالی و فرسایش اکنون تنها 32 متر ارتفاع دارد و در 3 کیلومتری شرق سمیرم با جاذبه های فراوان و امکانات تفریحی و گردشگری هر ساله پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

منطقه تفریحی تخت قراچه نیز با منظره زیبای دامنه صخره ای کوهستان وآبشارهای فصلی در مسیر رودخانه و وجود دخمه ها و غارهای باستانی از دیگر مناطق مصفا برای گردشگری بهاری در سمیرم است ، همچنین آثار به جا مانده از آسیابهای قدیمی در کنار چشم انداز های بسیار زیبا از قله برف پوش دنا و قله های مجاور از تصاویر بکر و بیاد ماندنی سفر به سمیرم است.

علاوه بر اینکه در زمانهای بی رونقی کشاورزی و بی آبی دامداری از مشاغل اصلی مردم این منطقه است و از شغل دوم به شغل اول آنها تبدیل می شود،

هنرهای دستی با استفاده از محصولات پشم و پوست و موی دام از جمله کلاه و دستکش و خورجین و پشتی وزیلو وجاجیم و کیف و قالیچه از پشم و پوست و موی گوسفند و بز از دیگر هنر های دست و فرآورده های تولیدی و صنایع دستی سرزمین هزار چشمه است.

بازدید از جامعه عشایری از دیگر جاذبه های دیدنی سمیرم است،این عشایر که از ایل بزرگ و دلاور قشقایی هستند انواع منسوجات و صنایع دستی ذکر شده را در سمیرم زنده نگاه داشته اند وبازدید از آداب و رسوم و جشن ها و مراسم های این مردمان مهمان نواز رنگ و بوی دیگری دارد.

بازدید از مزارع و باغات سیب و مزرعه های پرورش اسب و نیز چشمه تخت سلیمان در 54 کیلو متری سمیرم در روستای آب ملخ همراه با بازدید از حمام تاریخی کمال الملک وزیر علی سمیرمی همراه با موزه مردم شناسی که در بر گیرنده همه آداب و رسوم و مسایل مختلف این مردمان در دوره های مختلف تاریخی است از دیگر دیدنی های این دیار است.

بازدید از شهر هزار چشمه در بهاران به گردشگران توصیه می شود چرا که با آب و هوای کمیاب معتدل کوهستانی بسیار مصفا و بیاد ماندنی خواهد بود.

......................

گزارش : مهدی رفائی

کد خبر 2022305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha