۲۹ تیر ۱۳۸۴، ۱۵:۰۲

به پاس يك عمر تلاش براي ترويج صلح و دوستي

روس ها جايزه سنت اندرو را به تئودوراكيس مي دهند

روس ها جايزه سنت اندرو را به تئودوراكيس مي دهند

بنياد سنت اندرو روسيه تصميم گرفت جايزه موسوم به سنت اندرو را امسال به ميكيس تئودوراكيس، آهنگساز مشهور يوناني، اهدا كند.

به گزارش خبرنگار هنري مهر، تئودوراكيس مشهورترين چهره موسيقي معاصر يونان است و جايزه سنت اندرو را به پاس تلاش هاي خود براي ترويج صلح و توازن ميان ملل جهان و تلاش براي قدرتمند كردن مردم از لحاظ معنوي از بنياد فرهنگي روسيه دريافت مي كند. جايزه الماس نشان سنت اندرو روز 31 ماه جاري ميلادي و همزمان با جشن هاي 80 سالگي آهنگساز نامدار يوناني در حضور صدها ميهمان سرشناس از گوشه و كنار جهان در كرت به او اهدا مي شود.
جايزه سنت اندرو از سال 1992 پايه گذاري شد و هر سال به برترين شخصيت هاي دنيا فارغ از مليت، عقايد و باورهاي مذهبي، وابستگي هاي سياسي، نژاد، جنسيت و نوع فعاليت حرفه اي تعلق مي گيرد.
تئودوراكيس در همان اوايل فعاليت حرفه اي خود به شهرت رسيد و در سال 1959 توانست مدال طلاي جشنواره موسيقي مسكو را بدست آورد. او ضمن فعاليت در عرصه موسيقي، دستي هم در سياست داشت و در دوران جنگ دوم جهاني به گروههاي مقاومت پيوست. پس از روي كار آمدن فاشيست ها در يونان در سال 1967، تئودوراكيس يك جبهه ميهن پرستانه تشكيل داد و حتي به اردوگاه كار اجباري هم فرستاده شد. اما تلاش هاي دميتري شوستاكوويچ، لئونارد برنستاين و آرتور ميلر باعث آزادي او شد. آهنگساز سرشناس يوناني مدتي را هم در تبعيد سپري كرد.
تئودوراكيس در عرصه آهنگسازي براي فيلم هاي سينمايي هم فعال بود كه از جمله مهم ترين ساخته هاي او در اين عرصه مي توان به "سرپيكو" ساخته سيدني لومت با بازي ال پاچينو، "Z" كوستا گاوراس با بازي ايو مونتان و ايرنه پاپاس و "زورباي يوناني" با بازي آنتوني كويين اشاره كرد.

کد خبر 208717

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha