۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۰۷

مهر بررسی می کند؛

دوچرخی که بلای جان گلستانیها شد/ رکورداری در تصادفات موتورسیکلت

دوچرخی که بلای جان گلستانیها شد/ رکورداری در تصادفات موتورسیکلت

گرگان - خبرگزاری مهر: تنها در یکسال گذشته حدود 216 نفر از هموطنان در گلستان به دلیل تصادفات موتورسیکلت به کام مرگ کشیده شدند و این تابوت دوچرخ، گلستان را در بخش تصادفات در کشور رکوردار کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، انجام رفتارهای پرخطر و نمایشی با مورسیکلت بروز  سانحه تصادف سبب ایجاد خسارتهای روانی و اجتماعی  و از دست دادن سرمایه های انسانی فراوانی شده است.
 
بی احتیاطی، رعایت نکردن نکات ایمنی و مرگ حاصل استفاده از وسیله نقلیه دوچرخی است که تابوت دوچرخ لقب گرفت است.
12 درصد جمعیت گلستان موتورسیکلت دارند
 
فاصله نزدیک شهرها و روستاهای گلستان، آب و هوادی مساعد استان اشتیاق هم استانیها را در استفاده از موتورسیکلت بیشتر کرده و حدود 12 درصد جمعیت بیش از یک میلیون و 750 هزار نفری استان از این وسیله نقلیه بهره مند هستند.
 
مدیرکل پزشکی قانونی گلستان با اشاره به آمار تلفات ناشی از تصادفات موتورسیکلت در استان می گوید: در سال 91 حدود 229 مورد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و موتورسیکلت داشیتم و در سه ماه اول امسال این آمار تاکنون به 101 مورد رسیده است.
 
مهدی باقری اظهار داشت: آمارها بیانگر آنست که 42 درصد حوادث ترافیکی و تلفات ناشی از برخورد با موتورسیکلت است و این امر سبب شده تا گلستان رتبه اول را در سال گذشته و رتبه دوم را امسال در مرگ و میر ناشی از تصادفات موتورسیکلت کسب کند.
 
وی عنوان کرد: عمده افرادی  که قربانی حوادث با موتورسیکلت می شوند طبق آمار حدود 66 درصد زیر30 سال سن دارند و بالغ بر 75 درصد افراد دچارآسیب از ناحیه جمجمه در تصادفات می شوند و مرگ مغزی علت فوت را تشکیل می دهد.
 
رکوردداری گلستان در تصادفات موتورسیکلت
 
رکورداری گلستان در تصادفات موتورسیکلت درحالیست که حدود 20 هزار دستگاه موتورسیکلت فاقد پلاک و شماره گذاری شده در استان گلستان تردد دارند و سرهنگ علی اصغر مهری رئیس پلیس راهور گلستان در این باره می گوید: تا پایان سال 91 حدود 184 هزار و 642 دستگاه موتورسیکلت را شماره گذاری کردیم و 15 تا 20 هزار دستگاه بدون پلا یا پلاک غیرمجاز در اختیار مردم است.
 
وی اظهار داشت: 200 هزار دستگاه موتورسیبکلت در استان وجود داردکه  39 درصد کل وسایل نقلیه استان را شامل می شوند و 12 درصد جمعیت استان دارای موتورسیکلت هستند.
 
اشتیاق بالای گلستانیها برای موتورسواری
 
وی درباره اشتیاق بالای گلستانیها برای استفاده از موتورسیکلت گفت: فاصله نزدیک شهرها و روستاها، تراکم جمعیت و هوای معتدل اجازه می دهد تا در تمام طول سال از موتور استفاده شود و کاربری موتور برای کار، تفریح، حمل بار و ... رغبت برای استفاده از آن را بیشتر کرده است.
 
رئیس پلیس راهور گلستان ادامه داد: ما تا پایان سال 91 در بخش درون شهری، راکبان موتور در وقوع 30 درصد صافات فوتی مقصر بودند و در 43 درصد وسایل درگیر در تصادفات فوتی نیز نقش داشتند.
 
وی افزود: در مجموع تعداد 59 تن از کشته های پارسال معادل 48 درصد در شهرها، موتورسیکلت سوارها بودند و در برون شهری نیز 157 درصد کشته ها معادل 41.5 درصد از کشته ها را موتورسواران تشکیل داده اند و دو هزار و 43 نفر معادل 51 درصد از مصدومان نیز موتورسوار بوده اند.
 
رئیس پلیس راهور گلستان افزود: 216 نفر از کشته های گلستان در پارسال معادل 43 درصد مجموع کشته ها موتورسیکلت سواران بودند و در چهارماه اول امسال نیز با آنکه ، هشت تا 9 نفر کاهش تلفات داشتیم ولی از این تعداد 28 درصد را موتورسواران بخود اختصاص دادند و 58 درصد مصدومان نیز موتورسواران بوده اند.
 
رفتارهای پرخطر راکبان
 
سرهنگ مهری افزود: رفتارهای پرخطر که راکبان موتور انجام می دهند هم جان خود و دیگران را بخطر می اندازند و رانندگی برخلاف مسیر مجاز، حرکت ممنوع، سبقتهای خطرناک، رانندگی در شب بدون سیستم روشنایی، سوارکردن چندین نفر روی وسیله نقلیه، حمل غیرمتعارف بار و اشیا، انجام کارهای نمایشی و مکالمه با تلفن همراه رفتارهای پرخطری هستند که از سوی موتورسواران سر می زند.
 
سرهنگ مهری یادآورشد: تصادفات موتورسیکلت خسارتهای زیادی به جامعه وارد می کند و سبب محروم شدن بخش زیادی از هم استانها از امکانات مختلف می شود.
 
خلاء آموزش مهارتهای زندگی
 
قربانی پژوهشگر مسائل اجتماعی و استاد دانشگاه نیز می گوید: بیشتر موتورسواران را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند و جای آموزش مهارتهای زندگی در جامعه خالی است.
 
وی افزود: اگر بخواهیم یک اقدام هوشیارانه در جلوگیری از رفتارهای پرخطر داشته باشیم باید به مبحث آموزش توجه شود تا از تکرار حوادث و رفتارهای پرخطر جلوگیری شود.
 
وی عنوان کرد: فرهنگ شامل همه چیز از جمله آداب و رفتار می شود و در فرهنگ مادی موتور یک ابزار بوده و آنچه که خلاء محسوب می شود، فرهنگ استفاده از آن است.
 
قربانی تصریح با اشاره به اینکه قوانین خوبی در جامعه وجود دارد ولی برخی ضمانت اجرایی ندارند، عنوان کرد: هرازگاهی طرحهای مقطعی در برخورد با متخلفان حوادث ترافیکی اجرا می شود که لزوم بازنگری در این طرحها وجود دارد.
 
 این استاد دانشگاه به نقش خانواده اشاره و اضافه کرد: علاوه بر این آسیبهای اجتماعی باید جزوی از محتوی نظام آموزشی تبدیل شود و آموزشهای لازم داده شود و رسانه ها نیز در پیشگیری از آسیبها نقش بسزایی دارند.
 
وی افزود: هزنیه های درمانی که برای مصدومان ترافیکی می شود سرسام آور است و باید با فرهنگسازی در کاهش حوادث برنامه ریزی و نیاز سنجی شود. 
کد خبر 2102732

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha