۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۶:۰۳

در جشنواره ملی عکس تالاب میقان:

تالاب میقان میزبان لنزهای دوربین ایرانیان/ رونمایی از کتاب " درنا مهمان تالاب میقان"

تالاب میقان میزبان لنزهای دوربین ایرانیان/ رونمایی از کتاب " درنا مهمان تالاب میقان"

اراک – خبرگزاری مهر: به فصل آبان ماه که می رسیم ورود درناها به تالاب بین المللی میقان اراک آغاز می شود و حالا میقان میزبان 15 هزار قطعه درناست که در مقایسه با سایر زیستگاه های تالابی کشور بی نظیر است. اما امسال این پدیده زیبای طبیعت مهمانان ویژه تری دارد و آنهم حضور عکسان سراسر کشور است که می خواهند با لنزهای دوربین خود پرندگان مهاجر میقان را برای همیشه در تصویر خود ساکن کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نماینده ایران در سازمان برنامه محیط زیست ملل متحد ظهر دوشنبه در اولین نشست جشنواره ملی عکس تالاب میقان در اراک برگزاری جشنواره ملی عکس تالاب میقان را راهکار عملی در کنار تمام شعارها در خصوص معضل زیست محیطی اراک دانست و گفت: مشکل کنونی محیط زیست این است که تمام دست اندرکاران به دنبال طرح مسئله هستند و کسی راه حل ارائه نمی دهد.

 حسین ظهوری افزود: در نگاه به مسائل زیست محیطی باید دیدی کلان داشت و توجه کرد که یک زیستگاه و یک تالاب می تواند جایگاه گونه های مختلف گیاهی و حیوانی باشد که تک تکشان حائز اهمیت هستند.

حضور کودکان در جشنواره فرصتی برای فرهنگ سازی

وی با بیان اینکه تالاب میقان مجموعه زیبا با اکوسیستم پیچیده است اظهار کرد: دُرنا در راس گونه های جانوری مهمان معرفی و در حاشیه خزندگان و پستانداران این تالاب نیز باید معرفی شوند.

ظهوری با اشاره به استفاده از ظرفیت زیست زمستانی درناها در میقان گفت: باید مسیر حرکت دُرناها را را شناسایی کرد تا از کشورهایی که در مسیر حرکت درنا هستند برای برگزاری چنین جشنواره هایی کمک گرفت.

وی افزود: دیگر زمان انتقاد پایان یافته و باید دست از شعارهای زیبا برداشت و دست سازمان محیط زیست را برای رفع مشکل گرفت.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اراک با اشاره به برخی ناگسستگی ها که بیشترشان ناخواسته بوده، اظهار کرد: هم اکنون زمان آن رسیده که در بحث میقان کاری را انجام دهیم که کسی نکرده است و هماهنگی بین دانشگاه، صنعت، بخش های ادرای و اجرایی باید تقویت شود.

وی با استقبال از بخش کودکان در این جشنواره گفت: درگیر کردن کودکان با مباحث از این دست فراهم آوردن فرصت فرهنگی جامع را فراهم می کند.

تالاب میقان زیستگاه ارزشمند درناها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز در ادامه گفت: تا سال 80 میقان یک نقطه تهدید و کانون ریزگردها و بیابان زایی بود که با اقدامات صورت گرفته توسط محیط زیست و منابع طبیعی در این راستا این تهدید به حداقل رسیده است.

.

امیر انصاری افزود: پس از انجام مطالعات اکولوژیک و بررسی کارکردهای میقان با توجه به کنوانسیون رامسر این منطقه در سال 81 تالاب اعلام شد.

وی اظهار کرد: با تلاش های صورت گرفته این زیستگاه درسال 87 به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حمایت های خاص زیست محیطی قرار گرفته و هم اینک نیز پیشنهاد ارتقای این زیستگاه به تالاب بین المللی در دست پیگیری است.

انصاری با اشاره  با اشاره به مهاجرت درناها در فصل سردسیر به تالاب میقان گفت: هم اکنون این تالاب در فصل آبان مهمان 15 هزار قطعه درنا است که در مقایسه با سایر زیستگاه های تالابی کشور بی نظیر است.

وی ادامه داد: ارزش ها و تغیرهای زیست گاهی تالاب میقان به نحوی است که موجب فرود درناهای بیشتر شده است از جمله ارتفاع بالای تالاب و بهم رفتگی زیستی آن، به طوریکه مرکز تالاب پناهگاه شبانه و حاشیه تالاب محل تامین غذای درناها است.

وی جشنواره عکی تالاب میقان را فرصتی برای معرفی این اکوسیستم ویژه عنوان و گفت: این تالاب به عنوان یکی از زیستگاه های ارزشمند درنا که پرنده ای تحت حمایت جهانی است و شاساندن زیبایی های زیستی این پرنده به مردم ایران برگزار می شود.

انصاری گفت: اراک شهری متاثر از شرایط اکولوژیکی و تالابی است اما در مصوبات دولت به عنوان شهر تالابی دیده نشده است.

وی با اشاره به اهمیت منطقه تالاب میقان اظهار کرد: طرح جامع زیست بومی تالاب میقان در دست اقدام است و مطالعات آن آغاز شده است، همچنین 110 میلیون تومان از محل اعتبارات ریزگردها برای برخی اقدامات در تالاب کنار گذاشته شده است.

انصاری بیان کرد: با توجه به کلانشهر شدن اراک مسایل اکولوژیک تالاب میقان در توسعه شهری باید پررنگ دیده شود.

هدف اصلی ثبت جاذبه های طبیعی از دیدگاه مردم

مدیرعامل خانه تشکل های مردم نهاد نیز در ادامه این نشست گفت: جشنواره ملی تالاب میقان اولین جشنواره مشارکتی در این سطح در خصوص تالاب میقان است.

سیاوش آقاخانی افزود: این جشنواره با هدف اصلی ثبت و جاودانه کردن جاذبه های طبیعی از دیدگاه مردم برگزار می شود.

وی با اشاره به اهمیت معرفی تالاب میقان به مردم ایران، ادامه داد: برای حضور پررنگ همه اقشار در این جشنواره بخش های حرفه ای و آماتور برای جشنواره در نظر گرفته شده است.همچنین بخش کودکان جشنواره نیز از بخش های مهم جشنواره است که با هدف درگیر کردن کودکان در مبحث محیط زیست انجام شده است.

مدیر موسسه مردم نهاد کیمیای سبز با اشاره به همکاری صنایع در برپایی جشنواره تصریح کرد: همیشه صنعت نماد آلودگی بوده است ولی در این جشنواره حمایت صنعت بسیار برجسته بوده است و چندین شرکت صنعتی حمایت مالی و معنوی از این جشنواره داشتند.

آقاخانی با بیان اینکه مشکل محیط زیست مشکلی فرهنگی است، افزود: رسانه بعنوان قطعه اصلی پازل در نشر آگاهی و درگیر کردن در میراث فرهنگی شهر که محیط زیست بخشی از آن است، موثر است.

وی گفت: بعد از این جشنواره، جشنواره با محوریت منطقه حفاظت شده هفتاد قله برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی نیز در این نشست گفت: طبیعت محبوب و معشوق اولیای خداوند بوده است و زمینه حفاظت و نگهداری بهتر آن باید جدی گرفته شود.

برگزاری جشنواره ایجاد قدرت نرم در برابر جنگ نرم است

مصطفی مشایخی با بیان اینکه برگزاری اولین جشنواره عکس تالاب میقان اتفاق مبارک و خوبی است،  افزود: نباید از نقش موثر هنر در نهادینه کردن یک فرهنگ غافل بود و می توان بسیاری از مفاهیم ارزنده بشری و انسانی را از طریق فرهنگ سازی و هنر انتقال داد.

وی با اشاره به اهمیت عکس علاوه بر هنر بعنوان یک ابزار در جنگ نرم گفت: گویایی تصویر بسیار زیاد است و نباید از تاثیرگذاری مثبت و منفی آن غافل شد.


مشایخی ادامه داد: عکس رسانه ای تصویری است و در زمانی که دشمن تهاجم فرهنگی و جنگ نرم را پیشه کرده است عکس بعنوان ابزاری قدرتمند استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه نقطه مقابل جنگ نرم، قدرت نرم است، گفت: یکی از قدرت های نرم جذب توریسم است و برگزاری جشنواره عکس با هدف شناسایی یک اکوسیستم بی نظیر می تواند در راستای نیل به قدرت نرم قرار بگیرد.

یکی از مسئولین جشنواره نیز در این نشست گفت: رویکرد اصلی جشنواره بیشتر مردمی است و نگاه اصلی درگیر کردن مردم با مسائلی چون احترام به محیط زیست و فرهنگ سازی در این زمینه بوده است، بنابراین بخش آماتور برای حضور مردم در نظر گرفته شد.

برگزاری سه تور عکاسی در روزهای آینده

مهرداد شریفی با بیان اینکه برای پوشش بهتر، جشنواره در پنج بخش برگزار می شود گفت: تمامی موضوع های مهم تالاب در زمینه حیات وحش ، پرنده نگری، چشم انداز تا مستند نگری در جشنواره مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه عکس می تواند رسانه خوبی در در بحث فرهنگ سازی است افزود: بخش مستند نگاری یکی از بخش های ویژه و مورد تاکید در جشنواره است.

شریفی همچنین از برگزاری تورهای آموزشی در هفته های آینده خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون برگزاری سه تور قطعی شده است یکی تور عکاسان حرفه ای کشور، دیگری توری که که پایگاه عکاسی چلیک برگزار می کند و سومی توری است که برای بخش آماتور در نظر گرفته شده است و همه مردم می توانند در آن شرکت کنند.

وی اضافه کرد: در این خصوص ورک شاپ ها  عکاسی و زیست محیطی نیز برگزار خواهد شد  تا در ارتقا کمی و کیفی جشنواره موثر باشد.

در این نشست از کتاب " دُرنا مهمان تالاب میقان" رونمایی شد. 

کد خبر 2196844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha