۳۰ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۲۵

رجایی اعلام کرد:

سولفات، مانع اصلی پیشگیری از ورود تالاب میقان به کنوانسیون رامسر

سولفات، مانع اصلی پیشگیری از ورود تالاب میقان به کنوانسیون رامسر

اراک-نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: مانع اصلی که سبب پیشگیری از ورود تالاب میقان به کنوانسیون رامسر شد، تولید سولفات سدیم توسط کارخانه املاح است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس رجایی، عصر دوشنبه در همایش روز ملی هوای پاک با شعار «دوباره آسمان آبی»، با بیان اینکه تلاش های بسیاری برای تصویب و اصلاح قوانین در حوزه محیط زیست در مجلس شورای اسلامی انجام شده است، گفت: حاصل این تلاش ها تصویب قوانینی برای پیشگیری از فعالیت آلاینده های محیط زیست است.

وی ادامه داد: تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی به صراحت مساله زیست محیطی را بحثی اساسی و اصلی که نباید هیچ عاملی مخل آن شود، مطرح کرده است، در اولویت فعالیت مجلس و نمایندگان است.

رییس کمیسیون، کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مساله آلودگی هوا و شاخص های آن دغدغه همه مسوولان و مردم نیست، اضافه کرد: تا زمانی که همه دست به دست هم نداده و مشکلات را پیگیری نکنیم این مشکل رفع نمی شود.

قانون پیوستن به کنوانسیون تغییرات آب و هوا، قانون پیوستن به کنوانسیون محیط زیست و پیوستن به کنوانسیون پروتوکل الحاقی از جمله قوانین مصوب توسط مجلس است.

رجایی از تصویب سه قانون در سطح بین المللی خبر داد و افزود: قانون پیوستن به کنوانسیون تغییرات آب و هوا، قانون پیوستن به کنوانسیون محیط زیست و پیوستن به کنوانسیون پروتوکل الحاقی از جمله قوانین مصوب توسط مجلس است.

وی با بیان اینکه قانون ممنوعیت ورود کشتی های تک جداره به ایران را از قوانین داخلی عنوان کرد و گفت: این قانون برای جلوگیری از آلودگی هوا و آب در محدوده آب های ایران مصوب شد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود آلودگی های جدید چون آلاینده های هسته ای، ناوهای جنگی، زیردریایی ها و نیروگاه های اتمی، افزود: محیط زیست وظیفه خطیری در شناسایی این نوع آلودگی ها و جلوگیری از پیشرفت آن در کشور دارد.

رجایی ادامه داد: آلودگی های که در خاک کشورهای همسایه ایجاد شده، مانند اورانیم غنی شده ای که در اثر استفاده از سلاح های شیمیایی و جنگی تولیده و در قالب ریزگردها به کشوروارد می شود، نباید بی اهمیت تلقی شود.

وی با اشاره به پولاریزه شدن امواج توسط پارازیت های موجود در هوا و اثرگذاری بر روی ابرهای بارش زا، افزود: نتیجه این مسایل و مشکلات وجود ابرناکی بدون بارش می شود، به طوری که پس از دو روز بارش پراکنده تنها دو میلیمتر برف بر روی زمین مشاهده می شود.

آلودگی هوا بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا در اراک موجود استرییس کمیسیون، کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اکونو آلودگی هوا براساس قانون پنج ساله پنجم در حال اندازه گیری بوده و مطلوب به نظر می رسد، گفت: آلودگی هوا باید براساس آخرین استانداردهای روز دنیا بررسی و اندازه گیری شود.

رجایی با اشاره به تولید بنزین یورو چهار و طرح توسع آن در کشور، افزود: شاید بنزین یورو چهار در شهرهای مختلف کشور تولید و در اختیار مردم قرار دارد، اما این بنزین اگر براساس آخرین استانداردهای جهان بررسی شود، آلوده کننده است.

وی با بیان اینکه استانداردهای محیط زیست دینامیک است نه استاتیک، اضافه کرد: تغییرات استانداردی و آلودگی هوا را باید منطبق کرده و ارتقا دهیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی به قانون هوای پاک به عنوان یک قانون مترقی اشاره کرد و افزود: در این قانون باید به پارازیت ها و انواع آلودگی های صوتی به عنوان یکی از انواع آلودگی های هوا توجه شود.

رجایی با تاکید بر اینکه خودروها باید توسط مالک خود بیمه و هزینه های آن ها پرداخت شود، گفت: اکنون مساله خودروها به هزینه در کشور تبدیل شده و درزمان تعویض یا اسقاط باید توسط مالک تامین اعتبار شود نه دولت.

وی ادامه داد: در قانون اصلاحی مجلس وسایل نقلیه عمومی هر شش ماه و وسایل نقلیه خصوصی ر یک یا دو سال باید معاینه فنی خودرو را انجام دهند؛ این در حالی است که اکنون برخی از مراکز معاینه فنی با دریافت مبلغ اندک و بدون انجام معاینات برگه معاینه فنی را به مالان ارائه می کنند.

رییس کمیسیون، کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ دستگاه و ارگانی مسوولیت این بخش را به عهده نگرفته و هریک مسوولیت را به دیگری منصوب می کنند، اظهار کرد: در مجلس شورای اسلامی این موضوع در حال پیگیری بود و در آینده ای نزدیک مسوولیت ها احصا می شود.

تصویب قوانین داخلی و رعایت آن در کشور

رجایی قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران و ارزیابی زیست محیطی را از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و افزود: براساس قانون ارزیابی همه پروژه های بزرگ مشمول پیوست زیست محیطی بوده و اگر پیوست اجازه ندهد پروژه ها قابل اجرا نیست.

وی با بیان اینکه قانون جلوگیری از مرگ تالاب ها و دریاچه های از قانون های مترقی این کمیسیون است، ابراز امیدواری کرد: این قانون به صحن علنی وارد شود؛ چرا که با تصویب این قانون از مرگ تلاب ها و دریاچه ها پیشگیری و تالاب یا دریاچه های خشک احیا می شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی از برپایی نمایشگاه تالاب میقان در مجلس شورای اسلامی توسط خانه انجمن های مردم نهاد استان مرکزی طی هفته آینده خبر داد و افزود: امید است این قوانین و فعالیت های مذکور زمینه مطلوب در کشور با نتایج موفقیت آمیز باشد.

رجایی با اشاره به مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا در اردیبهشت ماه سال جاری مبنی بر ایجاد دوهزار هکتار درختکاری در کنار نیروگاه و پتروشیمی شازند، اضافه کرد: این فعالیت پس از ماه ها هنوز عملی نشده و در مرحله طراحی باقی مانده است.

وی با تاکید بر اینکه باید مهلت ها جمع شود و مسوولیت پذیری جای شعار را بگیرد، گفت: فعالیت در این حوزه نیازمند عظم ملی بوده و باید در فصل درختکاری سرانه فضای سبز مشجر در کارخانجات ۳۰ درصد افزایش یابد.

کد خبر 2469542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha