۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۴۳

با ترجمه شهریار خواجیان/

ژاپن مدرن در کتابفروشی‌های ایران ظهور کرد

ژاپن مدرن در کتابفروشی‌های ایران ظهور کرد

کتاب «ظهور ژاپن مدرن» با نگاهی به پدیده مشروطه ژاپنی نوشته ویلیام جی. بیزلی با ترجمه شهریار خوّاجیان توسط انتشارت ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب نشان می‌دهد که چگونه ژاپن در کمتر از یک نسل، از جامعه‌ای پسافئودالی به اشکال آغازین تولید صنعتی گام گذاشت؛ تجربه‌ای دردناک برای ژاپنی‌ها که ناچار از پشت سرگذاشتن سنت و آسیایی‌گری و رفتن به سوی تجدد و غرب‌گرایی شدند.

سرگذشت ژاپن و روند تحول و پیشرفت تقریبا پیوسته آن در ۱۵۰ سال گذشته از بسیاری جهات برای ایرانیان تامل‌برانگیز و عبرت‌آموز است. اصلاحات میجی، که تقریبا ۲ دهه پس از اصلاحات امیرکبیر صورت گرفت، آغاز روندی شد که ژاپن کنونی را ساخت، البته با این تفاوت مهم که در ایران صدر اعظم اصلاح‌طلب بود و شاه محافظه‌‌کار و مرتجع، اما در ژاپن، شاه یا امپراطور میجی خود مبتکر و پیش‌برنده اصلاحات شد.

این کتاب ۱۷ بخش اصلی دارد که عبارت‌اند از: میراث توکوگاوا، چالش غرب پاسخ ژاپن، سرنگونگی توکوگاوا ۱۸۶۰ - ۱۸۶۸، برپایی یک دوات مدرن ۱۸۶۸ - ۱۸۹۴، امپراتور میجی و قانون اساسی میجی ۱۸۷۳ - ۱۹۰۴، استقراض فرهنگی ۱۸۶۰ - ۱۹۱۲، صنعتی شدن: مرحله نخست ۱۸۶۰ - ۱۹۳۰، سرمایه‌داری و سیاست‌های داخلی ۱۸۹۰ - ۱۹۳۰، استقلال و امپراتوری ۱۸۷۳ - ۱۹۱۹، سربازان و میهن‌پرستان ۱۹۱۸ - ۱۹۳۳، نظم نوین در ژاپن ۱۹۳۱ - ۱۹۴۵، یک امپراتوری مفتوح و مغلوب ۱۹۳۷ - ۱۹۴۵، اشغال نظامی ۱۹۴۵ - ۱۹۵۲، دموکراسی محافظه‌کار و اتحاد با آمریکا ۱۹۵۱ - ۱۹۷۲، معجزه اقتصادی، پایان عصر شورا ۱۹۷۱ - ۱۹۸۹ و فروپاشی الگوی پساجنگی ۱۹۸۹ - ۱۹۹۹.

این کتاب در سال ۱۹۶۳ چاپ شده است. ویلیام جی. بیزلیدر سال ۱۹۸۷ شروع به تجدید نظر اساسی در آن کرد و پس از ۱۳ سال، مجددا آن را در سال ۲۰۰ چاپ کرد. او استاد بازنشسته تاریخ خاور دور در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن و نیز عضو آکادمی بریتانیا و از اعضای افتخاری آکادمی ژاپن است. ترجمه فرازهای پایانی این کتاب با وقوع سونامی ویرانگر ژاپن در سال ۸۹ یا سال ۲۰۱۱ میلادی همزمان شد. مترجم در مقدمه کتاب اشاره کرده با توجه به زلزله‌خیز بودن ایران و ژاپن، ‌ این رویداد که افزون بر خسارات عظیم جانی و مالی معضل نشت نیروگاه اتمی فوکوشیما را نیز به دنبال داشت، می‌تواند معیاری برای همسنجی نحوه پاسخگویی دو کشور به مسائل برآمده از این گونه فجایع طبیعی و تامل در آن به دست بدهد.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

طرح ضد تورمی ماتسوکاتا با کاهش اجباری قیمت‌ها موجب ورشکستگی و ناآرامی‌های گسترده روستایی شد، اما زیربنای مالی باثباتی برای رشد صنعتی آینده ژاپن به جا گذاشت. تا این‌جا، چنان رشدی در بخش صنایع غیرنظامی کاملا وابسته به ابتکارات دولتی بود که بر مبنای تجارت خارجی صورت می‌گرفت. ژاپن در دهه ۱۸۶۰ صادرات خود را مانند چین (و در رقابت با آن) بر پایه چای و ابریشم قرار داده بود...

این کتاب با ۴۰۶ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2437932

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha