سیما فکر منتشر کرد:

پرونده‌ای در باب «تحلیل پدیدۀ مرگ مرتضی پاشایی»

پرونده‌ای در باب «تحلیل پدیدۀ مرگ مرتضی پاشایی»

سیما فکرپرونده ای در باب «تحلیل پدیدۀ مرگ مرتضی پاشایی» منتشر کرد. سیما فکر در این پرونده به روایت برخی از نظرات مطرح در این زمینه که توسط جامعه شناسان و کارشناسان علوم ارتباطات ارائه شده می پردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع مرتضی پاشایی، خواننده جوان پاپ کشورمان همچنان مورد بررسی است. این موضوع در طیف گسترده ای از مردم عادی تا جامعه شناسان و نظریه پردازان همچنان محل بحث است. اتفاقی که اکنون با عنوان «پدیده مرگ پاشایی» شناخته می شود.

به جرات می توان گفت حضور کم نظیر مردم در سوگ مرتضی پاشایی که در کل کشور و در قالب برنامه مختلفی برگزار شد موجب بهت جامعه شناسان شده است. به گونه ای که به اعتقاد خود آن ها این حضور کم نظیر و غیرقابل پیش بینی باعث شده است تا نتوان نسبت به این پدیده تحلیل دقیقی ارائه داد. در عین حال اما از همان روزهای آغازین پس از فوت این خواننده جوان کشورمان، دانشگاه ها، اندیشکده ها و رسانه ها نشست های مختلفی را در بررسی چرایی پدیده مرگ پاشایی برگزار کردند. این نشست ها که همچنان نیز ادامه دارد به محل تضارب آراء مختلف جامعه شناسی و فرهنگی و حتی سیاسی در اینباره تبدیل شده است. نظراتی که گاه به صورت نسبی و مطلق همدیگر را تایید می کند و گاهی نیز چنان در تقابل با یکدیگر قرار می کیرد که خود به موضوع جدیدی در نگاه جامعه شناسی به پدیده های اجتماعی تبدیل می شود.

از طرح شکاف نسلی و تفاوت موسیقی تا تاٍثیر سرطان پاشایی و نیاز بخشی از جامعه برای مطرح شدن از جمله دلایل مطرح برای پدیده مرگ پاشایی است. در مقابل نیز هستند عده ای که این اقدام مردم در حضور چند میلیونی تشییع پاشایی را به شدت زیر سوال برده و سبک و موسیقی پاشایی را مبتذل می دانند اما آنچه که مسلم است پدیده «مرگ پاشایی» اتفاقی بود که لازم است همه جامعه شناسان، فعالان فرهنگی، جامعه رسانه ای و دیگر اندیشمندان به بازپروری طرح ها و ایده های خود در حوزه افکار عمومی و همه شئون مرتبط با آن بپردازند. اینکه پاشایی واقعا یک پدیده بود یا نه که مرگ او به یکی از مهم ترین اتفاقات جامعه ما در طی این سال ها تبدیل شد خود موضوعی است که می تواند قابل بررسی باشد.

آنچه که اکنون محل بحث است غافلگیر شدن همه متخصصان مسائل مرتبط با علوم اجتماعی از تاثیر کم نظیر مرگ پاشایی بر توده های مردمی است. از همین رو آنچه که به یقین می توان آن را اعلام کرد این است که هنوز تحلیل جامعی درباره چرایی به وقوع پیوستن این پدیده اجتماعی ارائه نشده است. اما نگاهی به نظرات مختلفی که تاکنون درباره پدیده «مرگ پاشایی» ارائه شده است می تواند ما را به چرایی شکل گیری این پدیده نزدیک کند.

سایت «سیما فکر» به روایت برخی از نظرات مطرح در این زمینه که توسط جامعه شناسان و کارشناسان علوم ارتباطات ارائه شده است پرداخته است که این مجموعه تصویری تحلیلی را می توانید در آدرس زیر مشاهده کنید:

http://simafekr.tv/0fa1027idattach.htm

 

کد خبر 2444422

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha