۱۴ آبان ۱۳۸۴، ۱۶:۴۵

براي مشاركت در توسعه صلح و درك ميان فرهنگ‌ها

خالق موسيقي "زورباي يوناني" از يونسكو جايزه گرفت

يونسكو جايزه بين‌المللي موسيقي 2005 را به "ميكيس تئودوراكيس" داد. آهنگسازي كه به عقيده اعضاي يونسكو با "زورباي يوناني" و ساير آثارش به "درك متقابل ميان فرهنگ‌ها" و "توسعه صلح" كمك فراواني كرده است.

به گزارش خبرنگار هنري "مهر"، آهنگساز 80 ساله يوناني كه بسياري از هموطنانش او را "ميكيس" صدا مي‌زنند، جايزه خود را در شهر آخن در غرب آلمان گرفت و گفت: "من هرگز نمي‌توانستم چيز ديگري بشوم جز موسيقيدان." ميكيس اين جايزه را كه نخستين بار در سال 1975 پايه‌گذاري شده، با سبقت از 40 نامزد ديگر گرفت. پس از مراسم جشن هم يك گروه اركستر يكي از آثار تئودوراكيس را در مقابل ديدگان 1300 بيننده اجرا كرد.

ميكيس تئودوراكيس در سن 17 سالگي وارد گروه مقاومت در برابر اشغال جزيره كرت توسط آلمان‌ها شد. مدتي به زندان افتاد و در دهه‌هاي شصت و هفتاد با حاكمان نظامي يونان درگير شد. بعد از چند سال بازداشت خانگي، خودش را به پاريس تبعيد كرد. در سال 1996 با استفاده از شهرت و محبوبيت بين‌المللي خود به تنش‌هاي ميان تركيه و يونان كه دو كشور را تا آستانه جنگ در درياي اژه برده بود، موقتا پايان داد و يك تور اروپايي هم راه انداخت.

از جمله برندگان جايزه موسيقي يونسكو، كه شامل يك مدال و جايزه نقدي 2500 يورويي است، مي‌توان به ديميتري شوستاكوويچ، لنارد برنستين، هربرت فن كرايان و چزاريا ايورا اشاره كرد.

کد خبر 249239

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha