۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۳

مهر گزارش می‌دهد؛

کاهش گردشگران سلامت در آذربایجان شرقی/ فرصتی که از دست رفت

کاهش گردشگران سلامت در آذربایجان شرقی/ فرصتی که از دست رفت

تبریز – درحالیکه تا یک سال پیش مراکز درمانی تبریز مملو از گردشگران سلامت کشورهای همسایه بود ولی اکنون تعداد گردشگران سلامت در این استان کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد انجام می شود. به این ترتیب که یک توریست سلامت با مسافرت از محل دائم زندگی خود می تواند از خدمات درمانی مقصد استفاده کند تا سلامت جسمی و روحی اش را به دست آورد.

در سال های نه چندان دور و به خصوص از سال ۹۰ آذربایجان شرقی به جهت امکانات درمانی مطلوب و موقعیت جغرافیایی خاصی که با کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و نیز جمهوری نخجوان داشت روزانه پذیرای تعداد زیادی گردشگر خارجی بود که بیشترشان خود را برای درمان به تبریز و آذربایجان شرقی رسانده بودند.

ولی اکنون و به خصوص در ماه های اخیر، وضعیت گردشگران سلامت نسبت به سال های گذشته در استان فرق کرده و خبری از شلوغی های مراکز درمانی تبریز به جهت حضور اتباع خارجی و توریست های سلامت کشورهای همسایه در این استان نیست.

بررسی دلایل این کاهش ناگهانی تعداد گردشگران سلامت می تواند مشخص کند که چه عواملی باعث شد تا این فرصت ارزشمند که باعث ارزآوری و ایجاد اشتغال در استان شده بود به راحتی و با بی برنامه گی از دست رود.

آذربایجان شرقی جایگاه خود را در گردشگری سلامت کشور از دست داده است

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی جایگاه خود را در گردشگری سلامت کشور از دست داده است، گفت: این استان روزی رتبه دوم گردشگری سلامت کشور را به خود اختصاص داده بود.

محمد اسماعیل سعیدی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری سلامت استان مدیریت توأم با برنامه نداشتیم، افزود: در آن سال هایی که شاهد رونق صنعت توریسم درمانی در استان بودیم مشکلات و چالش های زیادی پیش آمد که به جای ساماندهی و حل مشکلات مختلف از جمله قاچاق دارو، بی برنامه گی مسئولان باعث شد تا آمار گردشگران سلامت کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اساسی در بحث گردشگری سلامت در آن روزها قاچاق دارو بود، گفت: دارو در کشورمان ارزان بود و وقتی آنها این قیمت های مناسب را می دیدند، داروهای وارداتی و یا تولید داخل را با قیمت های یارانه ای و خیلی ارزان خریداری می کردند و به کشورشان می بردند.

سعیدی در همین خصوص ادامه داد: این نمونه ای از مشکلات در آن روزها بود که باید مدیریت می شد و با نظارت و برنامه ریزی حل می شد که چنین اتفاقی نیفتاد و حالا شاهد افت محسوس تعداد گردشگران سلامت در استان هستیم.

ورود دلالان و سوء استفاده از گردشگران سلامت در آذربایجان شرقی

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس سپس با تاکید بر اینکه در حوزه گردشگری سلامت آذربایجان شرقی نظارت های خاصی انجام نشد، گفت: ورود دلالان به این بخش و سوء استفاده از گردشگران سلامت باعث رنجش اتباع خارجی شد تا این فرصت خیلی راحت از دست رود.

وی افزود: افرادی به عنوان دلال وظیفه حمل و نقل، اسکان و انتقال این گردشگران به مراکز درمانی را بر عهده گرفتند و با پول های هنگفت مشکلات متعددی در این خصوص ایجاد کردند.

سعیدی با بیان اینکه همه این عوامل به عدم مدیریت اصولی و درست گردشگری سلامت استان مربوط می شد، ابراز داشت: باید با ایجاد مراکزی در مرزها، ابتدا گردشگران سلامت شناسایی و پذیرش و سپس به مراکز درمانی مشخصی انتقال داده می شدند تا از ورود دلالان به این بخش جلوگیری می شود.

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما باید حتی برای اقامت، اسکان و تفریح این اتباع خارجی نیز برنامه داشته باشیم و طبق برنامه ریزی و جدول زمانی پیش می رفتیم تا جلوی ورود پزشکان متخلف و دلالان به این بخش گرفته می شد.

گردشگران سلامت در آذربایجان شرقی گرفتار افراد سودجو شدند

وی با تاکید بر اینکه گردشگران سلامت در آذربایجان شرقی گرفتار افراد سودجو شدند، گفت: باید این فرصت جدی گرفته شود چراکه بیشتر کشورهای دنیا درآمدهای قابل توجهی از بحث گردشگری سلامت کسب می کنند، اکثر استان های کشور و به خصوص آذربایجان شرقی نیز از جهت اماکن تاریخی، تفریحی، گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی دارای مزایایی است که با اهمیت به هر یک از آنها می ‌توانیم درآمدزایی قابل توجهی داشته باشیم.

سعیدی با تاکید بر اینکه توسعه صنعت گردشگری نیازمند گسترش زیرساخت‌های مورد نیاز است، افزود: تبریز اصلی ترین قطب درمانی شمال غرب کشور است که باید از این ظرفیت استفاده کنیم. گردشگری سلامت امروزه از رو به رشدترین بخش های صنعت گردشگری جهان است که باعث شده سازمان های دست اندرکار و کشورهای علاقمند به توسعه گردشگری توجه خود را به این بخش از صنعت توریسم جلب و برای آن برنامه ریزی کنند.

وی سپس با اشاره به اینکه باید بهره برداری درستی از ورود گردشگران سلامت به استان کرد، گفت: ورود یک گردشگر سلامت به استان باعث ورود ارز و ایجاد اشتغال خواهد شد به شرطی که این صنعت پردرآمد متولی مشخصی در استان داشته باشد.

آذربایجان شرقی ظرفیت های توریسم درمانی ندارد

رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: مسئولان ما در این خصوص نظارت و کنترل خاصی نداشتند و باعث شدند تا گردشگران سلامت و اتباع خارجی از آذربایجان شرقی قهر کنند.

احتشام حاجی پور با انتقاد از کمبود امکانات لازم برای اتباع خارجی در استان اظهار داشت: آذربایجان شرقی ظرفیت های توریسم درمانی ندارد، ما در استان هتل پنج ستاره به معنای واقعی نداریم و همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا آمار گردشگر ورودی به استان که با خود پول می آورند کاهش داشته باشد.

وی با انتقاد از عدم وجود شهرک سلامت در تبریز گفت: باید با ایجاد مراکز قانونی و ایجاد زیرساخت ها جلوی ورود دلال به این صنعت گرفته می شد که چنین نشد.

حاجی پور با بیان اینکه در چند سال گذشته با رونق ورود و خروج اتباع خارجی آذربایجان و باکو تحت عنوان گردشگران سلامت به کشور مراکز درمانی تبریز شاهد رشد چمشگیر و بی سابقه مراجعه آذربایجانی به مراکز درمانی بود، افزود: گردشگران سلامت با پای خودشان به استان و مراکز بهداشتی و درمانی می آمدند که باید از این فرصت ارزشمند استفاده می شد.

وی با بیان اینکه بیشتر گردشگران سلامت از کشورهای ارمنستان، آذربایجان و حتی کردستان عراق به تبریز می آمدند، گفت: مراکز درمانی تبریز جوابگوی مردم استان نبود و ورود آنها نیز دردسرهایی برای مردم خود تبریز و استان داشت، حتی اعتراض هایی نیز از طرف مردم به دنبال داشت که همه این موضوعات باید با ایجاد بیمارستان خصوصی و بین المللی  در تبریز مدیریت می شد.

کاهش آمار گردشگران سلامت فقط مختص به آذربایجان شرقی نیست

این اظهارنظرهای مسئولان درحالیست که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبريز چند روز پیش در جمع خبرنگاران در تبریز در این خصوص اظهار داشت: کاهش آمار گردشگران سلامت فقط مختص به آذربایجان شرقی نیست.

علی تقی زادیه از کاهش آمار گردشگران سلامت ورودی به استان خبر داد و گفت: استان آذربایجان شرقی به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود جایگاه ویژه ای در برنامه گردشگری سلامت دارد که این امر توجه ویژه به موضوع گردشگری سلامت را ضروری تر می کند.

وی ادامه داد: در این راستا بیمارستان هایی که تمایل به پذیرش گردشگران سلامت را داشتند انتخاب نموده و یک پزشک و یک کادر غیر پزشک را موظف کردیم تا به صورت کامل پاسخگوی بیماران گردشگر باشند.

تقی زادیه افزود: این افراد از ابتدا تا لحظه خروج بیمار موظف به خدمت رسانی به وی شده اند.

وی با اشاره به اینکه ورود گردشگران سلامت ورودی به استان کاهش یافته است، گفت: یکی از این دلایل به این برمی گردد که بیشتر این بیماران در طول ۱۰ سال گذشته با مراجعه به پزشکان استان دوره درمان خود را تکمیل کرده اند و هم اکنون نیازی به پزشک ندارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني تبريز افزود: البته این امر تنها مختص این استان نبوده و آمار گردشگران در استان های همجوار نیز کاهش داشته است.

گردشگری سلامت در آذربایجان شرقی متولی ندارد

سخنگوی شورای شهر تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه زمانی در تبریز به هر بیمارستان و مطب پزشکی سر می زدیم تعدادی اتباع خارجی و گردشگر سلامت می دیدیم، گفت: قدر وضعیت سابق را ندانستیم و با بی تدبیری این وضعیت درخشان را از دست دادیم.

سعید حاجی زاده با بیان اینکه مدیریت درستی درخصوص گردشگری سلامت استان انجام نشد، افزود: سوء استفاده هایی که از این وضعیت به عمل آمد و باعث شد تا گردشگران سلامت رغبتی برای ورود به استان مثل سال های قبل نداشته باشند.

وی سپس فرهنگ سازی را برای ساماندهی گردشگران سلامت ورودی به استان ضروری عنوان کرد و ابراز داشت: گردشگری سلامت در آذربایجان شرقی متولی ندارد، باید توسط مسئولان عالی استان متولی و مسئول ویژه ای برای بحث گردشگری سلامت معرفی شود.

حاجی زاده با اشاره به اینکه باید دستگاه های مختلف مسئول در یک راستا با هم حرکت کنند، ادامه داد: باید با تدابیر ویژه ای بتوانیم از این ظرفیت دوباره استفاده کنیم.

این عضو شورای شهر تبریز با تاکید بر کاهش شدید گردشگران سلامت ورودی به تبریز گفت: باید گردشگران سلامت از مرز تا بیمارستان و مراکز درمانی تحت کنترل باشند، دراین صورت مشکلات گذشته همچون قاچاق دارو و ورود دلالان کاهش چشمگیری خواهد داشت.

ایجاد کارگروه ویژه برای بحث گردشگری سلامت در استان یکی از ضرورت های مهم در این موضوع است که باید نهادهای مختلف همچون شهرداری، علوم پزشکی، استانداری و میراث فرهنگی در این کارگروه دور هم جمع شوند و با تعریف وظایف و برنامه ریزی های بلندمدت تلاش کنند ابتدا گردشگران سلامت را به استان جذب کنند و وضعیت را به حالت سابق خود بازگردانند و سپس از این ظرفیت و پتانسیل مهم برای توسعه استان استفاده کنند.

خبرنگار: محمدرضا علی اشرفی

کد خبر 2852444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حسن ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      0 0
      کاهش نیافته.کلا قطع شده. به دلیل پول بیش از حد ویزیت دکتر و حتی بیمارستانها که به خاطر اتباع خارجی بودند چند برابر پول میگرفتن باعث شدن دیگه نیان. برای همه خیر داشتن بیمارستانها و کلا جامعه پزشکی باعث شدن دیگه نیان
    • حسینی ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
      0 0
      کاهش نه بهتره بگیم قطعی کامل. با طمع زیاد دکترها و آزمایشگاه ها و بیمارستانهای حتی دولتی معلومه که نمیان.
    • ابراهیم ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
      0 0
      من حرف حسین اقا روتاییدمیکنم تقریبا 80درصد فراری شدنشون به گرفتن ویزیت چندبرابری دکترها برمیگرده