۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۰۷

سامان ارسطو در گفتگو با مهر:

«همتون منو میشناسین» تئاتر مستند است/ اتوبیوگرافی در سه اپیزود

«همتون منو میشناسین» تئاتر مستند است/ اتوبیوگرافی در سه اپیزود

نویسنده و کارگردان نمایش «همتون منو میشناسین» درباره این اثر که اتوبیوگرافی وی در سه اپیزود است، توضیح داد.

سامان ارسطو بازیگر و کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش «همتون منو میشناسین» که به تازگی روی صحنه برده است به خبرنگار مهر گفت: نمایش «همتون منو میشناسین» یک نمایش مستند است که از ۱۰ شهریور ماه اجرای خود را در تماشاخانه فانوس آغاز کرده است.

وی ادامه داد: در حقیقت این نمایش یک اتوبیوگرافی از زندگی سامان ارسطو به عنوان یک تئاتری و مشکلاتی که برایش پیش می آید، است. اپیزود اول مربوط به زمانی است که من هنوز در کالبد قبلی ام بودم. این قسمت در یک کافه اتفاق می افتد و داستان عشق ۱۰ ساله من قبل از تغییر جنسیت به یک خانم است. اپیزود دوم در پزشک قانونی رخ می دهد و ماجرای مشکلاتی است که برای تغییر جنسیت داشتم. اپیزود سوم بعد از جراحی را به نمایش می گذارد و اتفاقات در یک بانک رخ می دهد. در این بخش شخصیت داستان با وجود تغییر جنسیت دادن قانونی به این دلیل که هنوز شناسنامه اش صادر نشده برای دریافت حقوقش مجبور می شود دوباره مانتو به تن کند و به بانک برود. در بخش پایانی این فرد درباره خودش و رفتارهایی که جامعه با او دارد، با مخاطبان صحبت می کند.

ارسطو با اشاره به مشارکت تماشاگران در زمان اجرای این نمایش بیان کرد: این نمایش طوری طراحی شده که گاهی مخاطب ترغیب می شود به درون صحنه بیاید و جزیی از اجرا شود که ما هم از این کار استقبال می کنیم. به عنوان نمونه چند شب قبل در صحنه پزشک قانونی پزشک روانشناسی وارد صحنه شد و بعد هم با ما درباره موضوع پایان نامه اش و مشکلاتی که در این زمینه داشته است، حرف زد.

کارگردان نمایش «همه دزدها که دزد نیستند» درباره ترکیب بازیگران نمایش گفت: در این اجرا همه بازیگران با نام های خودشان بازی می کنند. تلاش ما این است که در اجرای این اثر نمایشی به خانواده هایی که چنین فرزندانی دارند و دیگر افراد جامعه آگاهی دهیم. چند شب قبل تعدادی از خانواده هایی که موضوع نمایش در زندگی آنها نیز موضوعیت دارد به دیدن این نمایش آمدند و من نمایش را به آنها تقدیم کردم.

بازیگر فیلم «حکم» درباره حضور خودش در این نمایش توضیح داد: در این نمایش به شکل ویدیوپروجکشن تصاویری از نمایش هایی که قبلا بازی کرده بوده ام، دیده می شود تا به این ترتیب مخاطب با من به عنوان یک بازیگر و فردی که ۳۰ سال است تئاتر کار می کند، آشنا شود. در «همتون منو میشناسین» بعد از ۷ سال روی صحنه می روم و در اپیزود اول در نقش خودم بازی می کنم. مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی و خانم مقتدی رییس تئاتر شهر را نیز به دیدن نمایش دعوت کرده ام تا در صورت امکان شرایط اجرای این نمایش در یکی از سالن های بلک باکس تئاتر شهر نیز فراهم شود.

ارسطو متذکر شد: متاسفانه در حال حاضر تئاتر جایگاه خودش را از دست داده است. این روزها همه مدعی حرفه ای بودن و متخصص بودن هستند اما کاری که نهایتا به صحنه می برند چیزی شبیه به یک شو با ملغمه ای از جوک و خنده و هجو است. باید جایگاه درست تئاتر به مردم نشان داده شود و تئاتر حرفه ای را از تئاتر آزاد منفک کنیم. من احترام زیادی برای هنرمندانی که تئاتر آزاد کار می کنند قائلم چون از همان ابتدا به مخاطب احترام می گذارند و به او می گویند که قرار است ۲ ساعت بخندد. در نامه ای که به وزیر ارشاد نوشته ام نیز این نکات را متذکر شدم و گفته ام که من بعد از ۳۰ سال کار کردن تنها یک سالن خالی در تئاترشهر می خواهم و کیفیت سالن نیز اصلا برایم مهم نیست.

بازیگر فیلم «سربازهای جمعه» درباره لزوم آگاهی دادن به جامعه درباره این افراد گفت: خیلی از افراد جامعه ما هنوز نمی دانند که یک ترنس چگونه فردی است و اصلا مشکلش چیست. اطلاع رسانی درستی در این زمینه صورت نگرفته و بسیاری از مردم در مواجهه به چنین افرادی نمی دانند چه عکس العملی نشان دهند و معمولا در موردشان قضاوت های منفی دارند. حتی در فیلم های سینمایی ما نیز تصویر درستی از این افراد به مخاطب ارایه نشده است.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: بازیگران ما هنگام ایفای چنین نقش هایی باید در این زمینه تحقیق کنند و بدانند در هنگام تغییر جنسیت روح و ذات این افراد عوض نمی شود و هویت دیگری پیدا نمی کنند بلکه تنها کالبدشان تغییر می کند. در راستای همین آگاهی دادن شنبه ۲۱ شهریور ماه از سینماگران، بازیگران و اهالی تئاتر و سینما دعوت کردم که به دیدن این نمایش بنشینند تا از این پس درباره اقلیتی که در این جامعه زندگی می کنند، اطلاعات بیشتری داشته باشند.

نمایش «همتون منو میشناسین» به نویسندگی و کارگردانی سامان ارسطو از ۱۰ شهریور تا ۱۰ مهرماه هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه فانوس روی صحنه می‌رود. افسانه میرباقری، علی خونساری، نادیا باوند، فهیمه گردان، رها بیگی و سامان ارسطو بازیگران این نمایش هستند.

تماشاخانه فانوس در میدان هفت تیر، جنب مجتمع یاس، کوچه آذری، پلاک ۲۵ واقع شده است.

کد خبر 2906451

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha