۲۷ بهمن ۱۳۹۴، ۹:۰۵

یادداشت مهمان

فیلم‌های فجر و سیگارهایی که دود شد/ به امید سینمای بدون دخانیات

فیلم‌های فجر و سیگارهایی که دود شد/ به امید سینمای بدون دخانیات

یک فعال و مدیر حوزه هنر در یادداشتی از آثار سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نوشته است و اینکه در ۱۷ فیلم حدودا ۸۷ بار شاهد مصرف سیگار و مواد مخدر بودیم که میانگین ۵ تصویر در هر فیلم می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی حجازی که تاکنون مسئولیت‌هایی در حوزه هنر به عنوان مدیر دفتر معاونت سینمایی حوزه هنری، مدیر دفتر اداره کل پخش شبکه اول سیما، مدیرتولید موسسه تصویر شهر وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهر ان و... را بر عهده داشته است در یادداشتی پیرامون آثار سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نوشته است که امسال در میان ۱۷ فیلم حدودا ۸۷ بار شاهد مصرف سیگار و مواد مخدر بودیم که به طور میانگین ۵ تصویر در هر فیلم می شود و این در حالیست که سینمای آمریکا بعد از سال ها حجم استفاده سیگار توسط سوپراستارها را کاهش داده و به همان میزان مصرف جامعه نیز کاهش یافته است.

یادداشت وی را در زیر می خوانید:

«سیگار، صدا، تصویر، حرکت

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هم به پایان رسید. قبل از شروع جشنواره سخن از ممیزی تصاویر سیگار کشیدن در فیلم ها بود. حبیب ایل بیگی، چند روز قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر، خبر از مهمترین ممیزی فیلم ها داد. سیگار!

او گفت سیگار مهمترین ممیزی فیلم های فجر امسال است. از آن سو وزارت بهداشت نیز خبر از همکاری با جشنواره فیلم فجر را منتشر کرد.

دکتر ابراهیم داروغه زاده مدیرعامل موسسه آوای هنر سلامت است در گفتگویی اعلام کرده بود، این حرکت جشنواره فیلم فجر قابل تقدیر است.

او خطاب به سینماگران گفته بود، اگر سینماگران عزیز ما نسبت به تاثیری که تصاویر سیگار کشیدن بر میزان مصرف آن در جامعه دارد، دقت بیشتری داشته باشند، دیگر نیازی به ممیزی مدیران نخواهد بود.

در ادامه داروغه زاده گفته بود، ۷ تیزر با موضوع آموزش و پیشگیری از دخانیات تولید شده که در اختیار دبیر جشنواره قرار گرفته و این توافق حاصل شده است که تمام این تیزرها قبل از فیلم ها به نمایش در آید.

جشنواره شروع شد.

مردم به سالن های سینما رفتند. تیزرها قبل از فیلم ها پخش شد. در یک تیزر رامبد جوان از سیگار و سینما می گوید و از مردم می خواهد که سیگار نکشند.

در تیزر دیگر از سعید راد گرفته تا سروش صحت و دیگر بازیگران سینما از سیگار و تاثیر منفی آن می گویند اما بعد از این تیزرها فیلم های جشنواره به نمایش در آمد.

مخاطب با تضاد عجیبی رو به رو شد.

در صحنه هایی چنان شاهد سیگار کشیدن بازیگران بودیم که یک چرا با یک علامت سوال بزرگ در ذهن نقش می بندد!

در میان ۱۱ فیلم بخش نگاه نو و ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ ۱ و ۲ که نگارنده شاهد آن بود، ۱۶ فیلم فاقد تصاویر استعمال دخانیات و ۱۷ فیلم تصاویر سیگار کشیدن و مواد مخدر را به نمایش گذاشت.

در میان این ۱۷ فیلم حدودا ۸۷ بار شاهد مصرف سیگار و مواد مخدر بودیم یعنی به طور میانگین ۵ تصویر در هر فیلم.

به عبارتی در طول یک نمایش یک فیلم، هر ۱۸ دقیقه یک بار مخاطبان شاهد استفاده از سیگار و دخانیات توسط بازیگران سینما در فیلم ها بودند.

گفته می شود، روزگاری در آمریکا شرکت های تولید سیگار با تزریق پول به هالیوود تلاش موفقی در بالا بردن مصرف سیگار در جامعه داشته که در پی آن اقتصاد خوبی را برای آنها رقم زد اما پس از سال ها سینمای آمریکا حجم تصاویر استفاده از سیگار توسط سوپر استارها را کاهش داد و به همان میزان سطح مصرف دخانیات در جامعه پایین آمد.

بدون شک سینمای ایران که سینمایی با معیارهای انسانی است و اهالی سینما که همگی از دلسوزان فرهنگ و هنر این مرز و بوم هستند، قطعا با به حداقل رساندن این تصاویر در آثار خود، جلوی این شائبه را خواهند گرفت که نکند پای تولید کنندگان سیگار به سینمای ایران باز شده است.

به امید سینمای بدون دخانیات»

کد خبر 3557999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha