۸ شهریور ۱۳۸۵، ۱۶:۰۴

در نشست تخصصي صحيفه پژوهشي عنوان شد:

صحيفه سجاديه سرشار از ظرافتهاي معنوي است/ صحيفه سجاديه در مهجوريت قرار دارد

در نشست تخصصي صحيفه پژوهي كه در موزه ملي قرآن برگزار شد، شركت كنندگان بر ظرافتهاي معنوي صحيفه سجاديه تأكيد كرده و اظهار داشتند: مهمترين بعد صحيفه سجاديه جنبه عبادي و ملكوتي اين كتاب است و راه بيان تمام آنچه را كه انسان در راز و نياز با خدا مي خواهد، نشان مي دهد كه البته امروزه اين كتاب غني و ارزشمند كمتر مورد توجه است .

به گزارش خبرگزاري مهر در اين نشست، عبدالحسين طالعي عضو هيئت علمي دانشگاه قم  طي سخناني صحيفه سجاديه را گنيجينه عظيمي دانست كه تاكنون در جمع اهل پژوهش، دانشگاهيان و حوزويان مورد غفلت واقع شده است .

وي افزود: اگر همه عالم را جمع كنيم و به خوان صحيفه سجاديه بنشانيم باز هم كاري نكرده ايم و هنوز مي توان ابعاد ناشناخته اي از صحيفه سجاديه را مورد توجه قرار داد .

همچنين در اين نشست دكتر منصور پهلوان طي سخناني با اشاره به ظرافتهاي معنوي صحيفه سجاديه گفت: لطيف ترين راز ونيازها و عبادتها را در اين كتاب مي يابيم كه قبلا از آن درهيچ يك از كتب گذشتگان نيامده است .

وي يادآور شد: هريك از علما و انديشمندان روايت هاي متفاوتي از صحيفه داشته اند و شرح ها و ترجمه هاي متفاوتي از اين اثر ارائه شده است چرا كه اين كتاب يكي از قديمي ترين كتب دوره اسلامي است .

اين استاد دانشگاه به اهتمام هنرمندان اسلامي در بهره گيري از معارف صحيفه سجاديه در آثار خود اشاره كرد و يادآور شد: اين كتاب توسط خطاطان مشهور اسلامي  كتابت شده و تصويرگران و نگارگران نيز از مفاهيم عميق عبادي آن در آثار خود بهره گرفته اند .

وي تصريح كرد: نسخه هاي ارزشمندي از اين كتاب در حال حاضر در دست است اما نسخ ارزشمندي از آن نيز از بين رفته است .

دكتر پهلوان با برشمردن ويژگي هاي صحيفه سجاديه اظهار داشت: اين كتاب قديمي ترين كتاب ديني است كه از دوره اسلامي بعد از قرآن به طور كامل باقي مانده است و حتي نهج البلاغه نيز علي رغم اينكه شامل مجموعه سخنان امام علي (ع) مي شود، سيصد سال بعد از صحيفه سجاديه تأليف شده است .

در ادامه نشست علمي تخصصي صحيفه پژوهي در جشنواره پيام پيامبر (ص)، حجت الاسلام سيد احمد سجادي رئيس مركز تحقيقات رايانه اي حوزه علميه اصفهان و پژوهشگر ديني طي سخناني با اشاره به جايگاه كنوني صحيفه سجاديه در جامعه گفت: برطبق روايت مشهور صحيفه سجاديه شامل 54 دعاست اما علي رغم تمام بركات و ارزشها، اين كتاب مورد بي توجهي و بي مهري جامعه پژوهشگران ديني واقع شده است .

وي افزود: اهتمام همگاني در جامعه براي شناخت صحيفه سجاديه لازم است تا اين كتاب از مهجوريت خارج شود و در اولين گام مي توان در مراسم ها و برنامه هاي مذهبي به صحيفه سجاديه پرداخت .

حجت الاسلام سجادي گفت: مراكز آموزشي نظير مدارس راهنمايي و دبيرستان ها مي توانند صحيفه سجاديه را در محتواي درسي خود قرار دهند اما در حال حاضر حتي در حوزه هاي علميه و دانشگاه ها واحد درسي صحيفه سجاديه ارائه نمي شود .

در ادامه اين نشست حجت الاسلام ابوالفضل حافظيان استاد دانشگاه و پژوهشگر ديني ، طي سخناني اظهار داشت : مهمترين بعد صحيفه جنبه عبادي و ملكوتي اين كتاب است و راه بيان تمام آنچه را كه انسان در راز و نياز با خدا مي خواهد، نشان مي دهد .

وي به سير تاريخي ترجمه و شرح نويسي صحيفه سجاديه اشاره كرد و گفت: قالب نسخه هاي خطي صحيفه سجاديه در قالب جانمازي است و اين امر نشان مي دهد كه گذشتگان همواره در عبادات خود به صحيفه سجاديه توجه داشته اند .

نشست علمي تخصصي صحيفه سجاديه عصر ديروز سه شنبه در موزه ملي قرآن كريم برگزار شد .

کد خبر 373747

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha