۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۱۲

مریم جلیلی در گفتگو با مهر:

تاریخ ۵۰ ساله را با «وقایع اتفاقیه مفقود الپدر» ورق می‌زنیم

تاریخ ۵۰ ساله را با «وقایع اتفاقیه مفقود الپدر» ورق می‌زنیم

مریم جلیلی کارگردان «وقایع اتفاقیه مفقود الپدر» در توضیح این تئاتر اینگونه بیان کرد که در ۱۱ تابلو تاریخ ۵۰ ساله ایران مرور می‌شود.

مریم جلیلی کارگردان «وقایع اتفاقیه مفقود الپدر» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این نمایش گفت: قصه این نمایش از شورش‌ های مردم برای مشروطه خواهی آغاز می شود و تا کودتای ۲۸ مرداد ادامه پیدا می کند. این نمایش برداشتی از «دایره گچی قفقازی» به نویسندگی حسین آشوری است و داستان «وقایع اتفاقیه مفقود الپدر» در ۱۱ تابلو روایت می شود و به نوعی یک نمایش کمدی است که در نهایت به یک تراژدی ختم می شود. ما سعی کردیم در این اثر نگاهی هم به سبک فاصله گذاری برتولت برشت داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ۷ بازیگر در «وقایع اتفاقیه مفقود الپدر» به ایفای نقش می پردازند، بیان کرد: هر کدام از آن تابلوهایی که گفتم پروسه ۵۰ ساله را روایت می کند، برای مثال در تابلوی اول دوره ای از تاریخ ایران روایت می شود که خان‌ها در مکان های مختلف حکومت می کردند و بعد کم کم به مشروطه می رسیم که فرمان آن توسط مظفرالدین شاه امضا شد البته این موضوعات در متن قصه نیست و در واقع در همان تابلوها است. به طور کلی «وقایع اتفاقیه مفقود الپدر» به صورت تابلو به تابلو است و گذر زمان در آن از طریق همین تابلوها نشان داده می شود.

جلیلی ادامه داد: مهمترین نکته ای که متن این نمایش دارد پاسخ به این پرسش است که چرا ما تاریخ خودمان را تکرار می کنیم؟ نویسنده این اثر همسرم است و من با او در رابطه با همین موضوع بسیار بحث کردم و مطالعات زیادی داشتم و یکی از کتاب هایی که خواندم «ما ایرانیان» نوشته مقصود فراستخواه بود. در این کتاب به خوبی به این سوالات پاسخ داده می شود زیرا او  در این کتاب به واکاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی پرداخته است، به طوری که اولین سوال او این است که آیا خلقیات ما ایرانیان بحث برانگیز است؟ او به جواب این سوال از طریق پرسش‌نامه‌ای که دانشگاهیان به آن جواب داده‌اند، رسیده است. ضعف فرهنگی کار اجتماعی، انتقادناپذیری و تعارف از جمله پاسخ هایی بود که او در کتابش به آنها رسیده است، این موضوعات مواردی است که من هم دوست دارم مخاطب با تماشای «وقایع اتفاقیه مفقود الپدر» به آنها برسد و به آنها فکر کند.

این کارگردان عنوان کرد: شخصیت های قصه این نمایش روایتگر آدم هایی هستند که در یک موقعیت تراژیک کارهایی می کنند که باعث خنده می شود یعنی آنها به قدری از درد دور هستند که خود را در موقعیت کمدی قرار می دهند، در واقع نمایش «وقایع اتفاقیه مفقود الپدر» یک کمدی تراژیک و بیشتر گریه دار است.

جلیلی بیان کرد: دوست دارم وقتی مردم به تماشای این اثر می نشینند در تصمیمات شان منفعت جمعی را در نظر بگیرند و تنها به منافع شخصی خود فکر نکنند. فکر می کنم این موضوع بهترین نتیجه ای است که نمایش من می تواند در بر داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به افزایش تعداد سالن های تئاتر خاطرنشان کرد: به نظرم دلیل قهر مردم ما با تئاتر این است که برخی مکان ها به اسم سالن تئاتر خصوصی گشایش پیدا کرده‌اند و این موضوع ضربه زیادی به این هنر زده است. به نظرم این مساله تنها برای کسانی سود دارد که دلال تئاتر هستند. اگر تعداد سالن های ما محدودتر شود می تواند پذیرای آثار خوب و رقابت سالم باشد.

نمایش «وقایع اتفاقیه مفقود الپدر» از ۲۴ شهریورماه ساعت ۱۷ به صحنه رفت و از یکم مهرماه ساعت ۱۸ در تماشاخانه ناصرخسرو اجرا می شود.

کد خبر 3771584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha